مدیر کل آژانس بین‌المللی اتمی: برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت زیادی کرده است

© Photo / IRNAرافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.12.2021
اشتراک
رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت زیادی کرده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، رافائل گروسی در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره گفت برخی موضوعات همانند پیدا شدن مواد هسته‌ای در برخی مناطقی که از سوی ایران اعلام نشده بود، نیازمند توضیح تهران است".
مدیر کل آژانس بین‌الملی انرژی اتمی اضافه کرد: "نیازمند ارزیابی اوضاع با ایران هستیم و برنامه هسته‌ای این کشور بسیار پیشرفت کرده و غنی‌سازی با خلوص 60 درصد انجام می‌شود".
سایت فردو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.12.2021
آژانس اتمی از آغاز گازدهی ایران به سانتریفوژهای فردو خبر داد
گروسی در این گفتگو همچنین اعلام کرد که آژانس بین‌الملی انرژی اتمی به دنبال توافق با ایران برای نصب مجدد دوربین‌هایش در تاسیسات کرج است.
وی در ادامه گفت: "اینکه ندانیم چه اتفاقی در تاسیسات کرج می‌افتد مانع از آن می‌شود که به مذاکره کنندگان در وین اطلاعات بدهیم".
یادآور می شود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی جدید خود مدعی شده است که ایران استفاده از آبشار سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 در سایت فردو را آغاز کرده است.
از طرف دیگر، آژانس حدود دو هفته پیش نیز در گزارشی اعلام کرد: "ذخایر ایران شامل حدود ۱۱۳.۸ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده به شکل ترکیب UF6 با خلوص تا ۲۰ درصد بعلاوه ۳۴.۲ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با خلوص تا ۲۰درصد در قالب سایر ترکیبات است".
گفتنی است که روزنامه وال استریت ژورنال پیشتر گزارش داده بود که تاسیسات هسته ای کرج که در تابستان به دلیل خرابکاری در آن عملیات متوقف شده بود، تولید تجهیزات سانتریفیوژ را از سر گرفته است. علی ربیعی ، سخنگوی سابق دولت ایران 6 ژوئیه تایید کرد که در یکی از تاسیسات سازمان انرژی اتمی در شهر کرج خرابکاری انجام شده است که تهران اسرائیل را در آن مقصر می داند.
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود درباره ایران اطلاع داد تهران به بازرسان آژانس اجازه داد از 20 تا 22 سپتامبر از تجهیزات نظارتی بازدید کرده و وسایل اطلاع رسانی مربوطه را در تمامی تأسیسات ضروری در ایران، به استثنای کارگاه تولید قطعات سانتریفیوژ در مجتمع تسا کرج در ایران، تعویض کنند. اجازه دسترسی آژانس به این کارگاه برای نصب دوربین های نظارتی جدید یا تایید عدم از سرگیری تولید لوله های روتور و دم سانتریفیوژها در آنجا داده نشد. آژانس بعداً بازرسی از تأسیسات کرج توسط بازرسان خود را کاملاً ضروری خواند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала