برنامه محرمانه اسرائیل برای مقابله با ایران

CC BY 2.0 / Israel Defense Forces / 20th Chief of Staff, Lt. Gen. Benny Gantzبنی گانتس وزیر جنگ اسرائیل
بنی گانتس وزیر جنگ اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.12.2021
اشتراک
رسانه‌: اسرائیل مقدمات گزینه نظامی مقابله با ساخت سلاح هسته‌ای در ایران را تهیه می‌بیند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از رادیو " گالی ساهال" اسرائیل، با استناد به گفته مقام عالیرتبه وزارت دفاع اسرائیل، در جریان سفر وزیر دفاع اسرائیل به واشنگتن، وی به نمایندگان رسمی آمریکا اطلاع داد که اسرائیل مقدمات گزینه نظامی مقابله با ساخت سلاح هسته‌ای در ایران را تهیه می‌بیند.
در گزارش رادیوی مذکور آمده است:" بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل به مقامات آمریکایی گفت که اسرائیل برای گزینه نظامی مقابله با ایران آماده می شود تا ایران نتواند به سلاح هسته ای دسترسی پیدا کند".
همین منبع به خبرنگاران گفت که بر طبق اطلاعات او، ایران به دریافت مقدار ضروری اورانیوم برای تولید بمب هسته ای نزدیک شده است اما قصد ندارد از این خط عبور کند، زیرا اهمیت برداشتن چنین گامی را درک می کند.
آژانس بین المللی انرژی اتمی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.11.2021
آژانس: ایران ذخایر اورانیوم دارای غنای 60 درصد خود را به 17.7 کیلوگرم افزایش داده است
گفتنی است، بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل، روز 9 دسامبر با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در واشنگتن دیدار و در مورد مسائل منطقه و امنیتی، از جمله "تهدید فزاینده ایران" گفت‌وگو کرد.
براساس بیانیه وزارت دفاع اسرائیل، گانتز در این دیدار، بار دیگر جمهوری اسلامی ایران را "تهدیدی برای صلح و ثبات جهانی" دانست و بر لزوم اتخاذ تدابیری برای توقف برنامه هسته‌ای و تجاوزهای منطقه‌ای آن تاکید کرده است.
نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد چندی پیش گفته بود "این اولین بار نیست که آمریکا و اسرائیل علیه برنامه‌ هسته‌ای ایران زبان تهدید را به کار می‌برند. هدف برنامه هسته‌ای تهران هرگز تولید سلاح هسته‌ای نبوده و برای اثبات این ادعا باید به یافته‌های آژانس بین‌الملی انرژی اتمی اشاره کرد.
در ژانویه 2021، دانشمندان هسته ای ایران غنی سازی اورانیوم را به 20 درصد رساندند. در 23 فوریه 2021، ایران دسترسی های بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای را محدود کرد. تهران سه ماه به آمریکا فرصت داد تا تحریم ها را لغو نماید تا دسترسی بازرسان آژانس انرژی هسته ای به برخی از تأسیسات هسته ای مجددا برقرار شود.
سامانه جدید دفاع هوایی روسیه پانتسیر اس1 ام - دو در یک       - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.12.2021
گزارش و تحلیل
سامانه جدید دفاع هوایی روسیه پانتسیر اس1 ام - دو در یک
قطعنامه 2231 ، تصویب شده در سال 2015 ، شامل مکانیزمی برای تجدید خودکار تحریم های سازمان ملل علیه ایران در صورت عدم انجام تعهدات این کشور طبق برجام است. این مکانیسم از سال 2015 به مدت 10 سال اعتبار دارد. این قطعنامه پیش بینی می کند که اگر در این دوره هرگونه تخلف جدی از طرف ایران صورت بگیرد، کشور تنها در صورت تصویب قطعنامه مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل قادر به جلوگیری از تمدید تحریم ها خواهد بود. اگر حداقل یکی از اعضای دائم شورای امنیت با تصویب چنین قطعنامه ای مخالفت کند، تحریم ها به طور خودکار ظرف 30 روز تمدید می شود.
در ماه مه 2019، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود در این توافق نامه و کنار گذاشتن محدودیت در تحقیقات هسته ای، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم را اعلام کرد.
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала