عقب نشینی بایدن در برابر پوتین

© AP Photo / Evan Vucciجو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا
جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.12.2021
اشتراک
روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز می نویسد، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا با اعلام تدارک نشستی برای گفتگو درباره نگرانی های روسیه در مورد گسترش ناتو، امتیاز دیپلماتیک قابل توجهی به روسیه داد.
به گزارش اسپوتنیک، طوری که در مقاله منتشره ذکر شده، مسکو از ناتو می‌خواهد که متعهد شود سیاست پیشروی به سمت شرق را کنار گذاشته و از استقرار نیروهایی در کشورهای همسایه روسیه که بتوانند برای حمله به آن مورد استفاده قرار گیرند، خودداری ورزد.
این روزنامه می نویسد اما اشاره بایدن به جستجوی یک "سازش" بالقوه با مسکو در اروپای شرقی، بسیاری از اعضای ناتو و متحدان ایالات متحده در اروپای شرقی را ترسانده است، زیرا می‌ترسند ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) از تهدید به استفاده از نیروی نظامی برای نیل به عقب نشینی در رابطه با مسئله حضور نظامی آمریکا در اروپا برای کسب امتیازات استفاده کند.
 حرکت جالب بایدن پس از آوردن نام ترامپ + ویدئو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.12.2021
بایدن: آمریکا علیه روسیه از زور استفاده نخواهد کرد
ارباب کاخ سفید پیشتر گفته بود که تاریخ "نشست در سطح عالی" تا پایان هفته کاری اعلام خواهد شد. علاوه بر روسیه و ایالات متحده، حداقل چهار "متحد کلیدی" واشنگتن در این اجلاس شرکت خواهند کرد. بایدن درباره اینکه کدام کشورها مورد نظر هستند توضیح بیشتری نداد.
بایدن افزود، در این نشست نگرانی‌های آتی که طرف روس در رابطه با گسترش ائتلاف آتلانتیک شمالی ذکر می‌کند، مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
گفتگوی آنلاین ولادیمیر پوتین و جو بایدن روسای جمهور روسیه و ایالات متحده، 7 دسامبر برگزار شد. این گفتگو حدود دو ساعت طول کشید. پوتین در این دیدار به رئیس جمهور آمریکا گفت که "خط قرمز" پیشروی بیشتر ناتو به سمت شرق و استقرار سلاح های تهاجمی در اوکراین است. بایدن به نوبه خود تهدید کرد که ایالات متحده کمک نظامی بیشتری به کی یف رسانده و جناح شرقی ناتو را تقویت خواهد کرد.
شایان ذکر است، اوکراین و کشورهای غربی اخیراً نسبت به آنچه تشدید "اقدامات تهاجمی" روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین خوانده اند، ابراز نگرانی کرده‌اند. در پاسخ، دیمیتری پسکوف سخنگوی ریاست جمهوری روسیه گفت که مسکو نیروهای خود را در داخل خاک خود و بنا به صلاحدید خود جابجا می کند. به گفته وی، این اقدامات تهدیدی علیه هیچ کس نیست و نباید کسی را نگران کند.
مسکو بارها از افزایش نیروهای ناتو در اروپا ابراز نگرانی کرده است. کرملین تاکید کرده است که روسیه هیچ تهدیدی برای هیچ کشوری نیست، اما اقداماتی را که به طور بالقوه برای منافع کشور خطرناک است، نادیده نخواهد گرفت.
خود ایالات متحده و متحدانش در ناتو اخیراً فعالیت نظامی خود را در دریای سیاه افزایش داده اند. به گفته وزارت دفاع روسیه، آنها در تلاش هستند تا گروهی از نیروهای مسلح خود را در نزدیکی مرزهای روسیه ایجاد کنند و یکی از اهداف واشنگتن افزایش حضور نظامی خود در اوکراین است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала