سالیوان: بایدن و پوتین درباره ایران گفتگو کردند

© AP Photo / Carolyn Kasterسالیوان: بایدن و پوتین درباره ایران گفتگو کردند
سالیوان: بایدن و پوتین درباره ایران گفتگو کردند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.12.2021
اشتراک
مشاور امنیت ملی آمریکا در یک کنفرانس خبری به سوالاتی درباره مواضع آمریکا در مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین پاسخ داد.
به گزارش اسوتنیک به نقل از وب سایت کاخ سفید، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا، در یک کنفرانس خبری در پاسخ به این سوال که آیا در گفتگوی شب گذشته روسای جمهور آمریکا و روسیه، وعده ای از طرف روسیه برای اعمال نفوذ در جهت تغییر موضع ایران در مذاکرات وین داده شده است یا نه، گفت: رئیس جمهور بایدن و رئیس جمهور پوتین گفتگوی خوبی درباره مسئله ایران داشتند و ثمربخش بود.
وی در ادامه گفت: آمریکا و روسیه قبلا و حتی در شرایط دشواری مثل سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای رسیدن به برجام [توافق هسته ای] همکاری کرده اند. موقعیت کنونی برهه ای است که روسیه و آمریکا می توانند برای اطمینان یافتن از این که ایران هیچ گاه به سلاح هسته ای دست نمی یابد، به رایزنی‌ های دقیق ادامه دهند.
گفتگوی پوتین و بایدن درباره خطوط قرمز - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.12.2021
گفتگوی پوتین و بایدن درباره "خطوط قرمز"
سالیوان در پاسخ به این که احیای توافق هسته ای مانند زمان اوباما موجب حمایت ایران از گروه های شبه نظامی منطقه مانند حزب الله لبنان خواهد شد و با توجه به این، آیا آمریکا در این دور از مذاکرات وین قصد دارد به موضوع آنچه شبه نظامیان وابسته به ایران خوانده شده اند بپردازد، با ادعاهایی علیه نقش ایران در منطقه و با بیان این که با گفتن سه نکته به این سوال پاسخ می دهم، ادعا کرد: از وقتی دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت آمریکا را از توافق هسته ای ایران خارج کند، حزب الله به ارعاب لبنان و منطقه ادامه داده است. شبه نظامیان ایران در عراق و سوریه و یمن به پیش روی ادامه داده اند. بنابراین، عضو نبودن در توافق هسته ای راهکار مناسبی برای موضوع شبه نظامیان نبوده است.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید ادامه داد: دوما، هیچ چیزی مرتبط با توافق هسته ای ظرفیت و توان آمریکا برای پرداختن به این شبه نظامیان را کاهش نمی دهد و ما آماده آن هستیم. در واقع، در پاسخ به حملات انجام شده علیه نیروهای آمریکایی در عراق، رئیس جمهور بایدن دو بار وارد عمل شده اند، یک اقدام نظامی مستقیم در پاسخ به آن شبه نظامیان و علاوه بر آن، تحریم ها هم بوده اند. سوما، ایران در نهایت، با یک سلاح هسته ای و با شراکت شبه نظامیانش تهدید بزرگ تری نسبت به ایرانی خواهد بود که سلاح هسته ای نداشته باشد. بنابراین، ما مصمم هستیم اطمینان بیابیم آن ها هیچ گاه به یک سلاح هسته ای دست پیدا نمی کنند و دیپلماسی بهترین مسیر پیش رو است.
این مقام ارشد کاخ سفید در ادامه در پاسخ به این که با توجه به اظهارات قبلی دولت آمریکا، ایران در مذاکرات دور هفتم به قدر کافی جدیت نداشته است، چه چیزی باعث می شود آمریکا فکر کند ایران در دور هشتم مذاکرات جدی خواهد بود و چقدر زمان برای آن نیاز است، توضیح داد: هرچه ایران بیشتر پای میز مذاکرات عدم جدیت نشان دهد، اتحاد میان گروه ۱+۵ بیشتر می شود و آن ها بیشتر به عنوان عضو منزوی توافق جلوه خواهند کرد. بنابراین، توپ در زمین ایران است که ببیند آیا می خواهد بیاید و نشان بدهد جدی است یا نه.
اظهارات سالیوان در پی این مطرح می شود که دوشنبه گذشته، هفتمین دور مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین پس از وقفه‌ ای چند ماهه آغاز به کار کرد. ایران تاکید کرده است با هدف لغو کلیه تحریم‌ های غیرقانونی و ناعادلانه آمریکا و رسیدن به توافقی خوب در این مذاکرات حاضر می‌شود.
نشست روز جمعه پایان یافت و نتایج نشست از سوی ایران و طرف‌ های مذاکرات مثبت ارزیابی شده است. کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا نیز پس از برگزاری نشست بر قصد دولت بایدن برای در پیش گرفتن مسیر دیپلماسی با ایران تاکید کردند.
ایران دو سند پیشنهادی راجع به لغو تحریم ها و اقدامات هسته ای به طرفین مذاکرات وین ارائه کرده و منتظر دریافت پاسخ است. این دو سند پیش نویس مقدمه ای بر سند سومی خواهند بود که مربوط به موضوع راستی آزمایی لغو تحریم ها است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала