گزارش و تحلیل

مجبورند توافق کنند

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / مجبورند توافق کنند
مجبورند توافق کنند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.12.2021
اشتراک
در مذاکرات پیشین هسته‌ای دولت وقت ایران در شرایطی قرار داشت که مجبور بود در بسیاری از زمینه ها کوتاه بیاید اما امروز شرایط متفاوت است و ایران کمتر از حقوق قانونی خود را قبول کند.
اسپوتنیک - این روزها آمریکایی ها و اروپایی ها هیاهو راه انداخته اند و سر و صدا می کنند که ایرانی ها در دو سند ارائه شده سقف مطالباتشان را بالا برده‌اند.
البته آنگونه که آقای باقری کنی هم اظهار داشته اند همه این مطالبات ایران طبق برجام بوده و چیزی خارج از چهارچوب برجام نیست.
در شش دوره مذاکرات قبلی میتوان گفت دولت وقت ایران در شرایطی قرار داشت که مجبور بود در بسیاری از زمینه ها کوتاه بیاید اما امروزه دیگر شرایط فرق کرده وایران حاضر نیست کمتر از حقوق قانونی خود را قبول کند.
آن زمان هر چه قدر دولت وقت ایران کوتاه آمد باز هم آمریکایی ها و اروپایی ها فکر کردند که شاید کم خواسته اند و خواسته های بیشتری را مطرح کردند تا در نهایت حتی صدای دولت وقت ایران هم در آمد که چه خبر است، اگر نمیخواهید توافق کنید وقت ما را نگیرید.
هر وقت که همه طرفها به نتیجه ای می رسیدند و پیش نویسی تهیه می شد پس از اینکه همه چیز برای امضای آن پیش نویس فراهم می شد آمریکایی ها به قول معروف دبه در می آوردند و همه چیز را به هم می زدند.
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.12.2021
در مذاکرات وین چیزی به‌نام طرح گام‌به‌گام یا توافق موقت مطرح نیست
در آن زمان هم در همین سایت اسپوتنیک نوشتم که به نفع آمریکایی ها است که با دولت آقای روحانی توافق کنند چون آنوقت حتی دولت بعد ایران هم ملزم به آن توافق می شد، اما آنها تصور کردند که با فشار حد اکثری خود می توانند امتیاز های بیشتری از ایران بگیرند.
حالا که دیدند نمی توانند به آن امتیاز ها برسند به التماس افتاده اند که بیایید و همان نتایج شش جلسه قبل را قبول کنید.
البته ایران درباره نکاتی که مرتبط با رفع تحریم ها است مشکلی ندارد، ولی به هر حال باید توجه داشت که امروزه شرایط تغییر کرده و دیگر بنا نیست که ایران طبق آن توافق ها عمل کند.
در آن زمان دولت ایران در بهبوهه فشار تحریم ها بود ولی امروزه دیگر در آن شرایط قرار ندارند.
بله می دانم برخی دوستان ممکن است بحث بالا رفتن قیمت دلار را مطرح کنند، اما بنده به شخصه تصور دارم مبنی بر اینکه حتی این جریان هم تحت کنترل دولت ایران است و دولت می خواهد شرایطی ایجاد شود که همه سرمایه ها در بازار قبل از توافق جمع شود و به همین دلیل اجازه داده قیمت ارز بالا برود تا برخی سودجویان که ممکن است به فکر باشند بعدها ورود کنند هرچه نقدینگی دارند را از صندوق های خود خارج کنند، وگرنه هیچ اتفاق جدیدی رخ نداده که آنقدر شرایط اقتصادی ایران را تحت تاثیر قرار دهد که قیمت ارز بخواهد اینقدر بالا برود.
شاید برخی به یاد نداشته باشند اما همین یک سال پیش هم قیمت ارز تا مرز 32 هزار تومان هم بالا رفت و همان وقت هم بنده در مقاله ای تاکید کردم که این قیمت کاذب است و در نهایت دولت ورود خواهد کرد و کمر هر کسی که به کار دلالی ارز پرداخته خواهد شکست و بعد اش هم به یکباره دولت ورود کرد و قیمت ارز به زیر 25 هزار تومان رسید.
به هر حال بگذریم.
امروزه شرایط تغییر کرده و ایران هم مسیر دیگری را پیش گرفته، مسیر آنچه شاید بهتر است عبارت "مشت باران" حرفه ای طرف مقابل، بر آن اطلاق گردد.
مذاکرات وین درباره احیای برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.12.2021
ادعای نیویورک تایمز: مذاکرات وین رو به فروپاشی است
تا یکسال پیش این آمریکایی ها و اروپایی ها بودند که ایران را "مشت باران" می کردند.
بر عکس تصور آنها ایرانی ها همه مشت باران ها را تحمل کردند و پس از اینکه طرف مقابل هرچه توان در چنته داشت خالی کرد به یکباره ایرانی ها از کنج رینگ بیرون آمدند و شروع کردند طرف مقابل را مشت باران کردند.
برخی رسانه ها حرف های آمریکایی ها در انتقاد از توسعه برنامه هسته ای ایران در دوران مذاکرات را مطرح می کنند، در حالی که در واقع اگر توسعه برنامه هسته ای و فشارهای ایران نبود امروزه چیزی به عنوان گفتگو های وین وجود نداشت.
اگر امروزه اروپایی ها و آمریکایی ها در فشار هستند تا هرچه سریعتر در وین به توافق برسند به این دلیل است که می دانند هرچه ماجرای مذاکرات طولانی تر شود به نفع ایران می باشد و آنها ممکن است در جلسه بعدی بیایند و ببینند ایران با شرایط جدید تر پای میز مذاکره آمده.
مضاف بر همه اینها، طبق زمانبندی توافق هسته ای در دوره هایی تعهدات ایران در توافق هسته ای پایان می یابد و ایران ملزم به انجام برخی تعهدها مانند مثلا عدم استفاده از سانترفیوژ های مدرن و یا غنی سازی بالای 3.67 درصد نمی باشد و اگر به آن زمان برسیم قطعا ماجرا پیچیده تر خواهد شود.
در واقع امروزه آمریکایی ها و اروپایی ها احساس می کنند آمدند زرنگی کنند سر خودشان کلاه رفت.
شرایط منطقه ای و جهانی هم به نفع آمریکا و اروپا نیست.
دیگر بر کسی پوشیده نیست آمریکایی ها دنبال آن هستند به هر ترتیبی شده حد اقل فعلا منطقه خاورمیانه را کنار بگذارند تا به مسایل مهم تر (از نظر آنها) بپردازند، یعنی چین و روسیه.
اگر جریان تحریمها و فشارها بر علیه ایران ادامه یابد، ایران قطعا به سمت تحکیم روابط خود با چین و روسیه خواهد رفت و تهدیدی که در برخی موارد بر زبان مسئولین ایرانی جاری می شود، شاید برای داخلی ها خیلی مهم نباشد، ولی برای غربی ها بسیار مهم است.
وزارت خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.12.2021
تشدید مواضع ایران در مذاکرات وین
غربی ها به هر وسیله ای شده در تلاش هستند مساله ایران و تحریمها بر علیه ایران را به صورت کوتاه مدت یا میان مدت هم که شده حل کنند تا فعلا از شر منطقه خاورمیانه خلاص شوند.
ایرانی ها هم به خوبی به این ماجرا واقف هستند و به همین دلیل تلاش می کنند هر امتیازی می توانند در این شرایط بگیرند چون می دانند بعدا ممکن است چنین شرایطی پیش نیاید.
امروزه ایرانی ها از دوره گذر تحریمها عبور کرده اند وکجدار و مریز توانسته اند با تحریمها کنار بیایند.
آنها به خوبی می دانند که برداشتن کوتاه مدت تحریم ها می تواند اجازه نفس کشیدن به ایران را بدهد اما راهکار اصولی نیست و اگر این را بپذیرند و غربی ها دوباره ایرانی ها را تحریم کنند آنوقت تحمل ماجرا برای مردم ایران بسیار سخت تر خواهد بود.
آمریکایی ها و اروپایی ها هم تمایل دارند برای اینکه مثلث ایران چین و روسیه را بشکنند فضای بازرگانی و تجارت ایران با غرب را باز کنند چون می دانند به خودی خود بسیاری از تجار ایرانی و مردم ایران تمایل به خرید کالا و خدمات و کار با کشورهای غربی را دارند و اگر فضای همکاری را برای ایران باز کنند اتوماتیک دوباره ایرانی ها به سمت غرب تمایل پیدا می کنند و آن توافق های 25 ساله که ایران با چین و یا با روسیه امضا کرده به تعادل رابطه بین غرب و شرق کشیده می شود.
حد اقل این جریان برای آنها به از این است که ایران کاملا به سمت شرق برود.
بر همین اساس تصور بر این است که علیرغم همه سر و صداها و هیاهویی که شنیده می شود همه به سمت توافقی جدید پیش خواهیم رفت چون هم ایران نیاز دارد تحریم ها رفع شود و هم غرب نیاز دارد تا ایران را به توافق هسته ای برگرداند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала