واکنش کاربران و برخی از روحانیان ایرانی به مهاجرت طلاب به نجف +عکس

© Photo / IRNAواکنش کاربران و برخی از روحانیان ایرانی به مهاجرت طلاب به نجف +عکس
واکنش کاربران و برخی از روحانیان ایرانی به مهاجرت طلاب به نجف +عکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.12.2021
اشتراک
مسعود شفیعی کیا در توئیتی به دلایل مهاجرت روحانیان به نجف اشاره کرد.
به گزارش اسپوتنیک، در روزهایی که بازار مهاجرت ایرانی‌ها به کشورهای مختلف رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته، مهاجرت عده‌ای از طلاب حوزه علمیه قم به شهر نجف عراق نیز با واکنش کاربران فضای مجازی همراه شده است.
گفته می‌شود از شروع مهاجرت ایرانی‌ها به کشورهای همسایه ایران مهاجرت عده زیادی از طلاب ایرانی از قم به نجف آغاز شده است. این اتفاق برای کاربران فضای مجازی دور از انتظار بوده و واکنش‌های کاربران از جمله برخی روحانیان ایرانی را در پی داشته است.
در همین راستا مسعود شفیعی کیا روحانی ایرانی با انتشار توئیتی در پیج خود دلایل مهاجرت طلاب ایرانی به نجف را بررسی کرده است. وی در این باره نوشته طلاب مهاجر علت مهاجرت خود را چنین بیان می‌کنند که در سال‌های اخیر جو ارتقاء علمی نجف از حوزه علمیه قم فراتر رفته و یکی دیگر از دلایل مهاجرت خود را نداشتن دادگاه ویژه حوزه نجف برای محاکمه روحانیان منتقد عنوان می‌کنند. همچنین روحانیان مهاجر می‌گویند حوزه علمیه نجف بروکراسی و سخت‌گیری‌ حوزه قم را نداشته و آن‌ها از قوانین آسان تبعیت می‌کنند. در نجف به دلیل عدم دخالت مستقیم حوزویان در سیاست، آن‌ها فشار عمومی کمتری را متحمل می‌شوند از طرفی طلاب مهاجر از وضعیت معیشتی و درآمد خود ابراز رضایت بیشتری می‌کنند.
تعدادی از کاربران به مهاجرت طلاب با تعجب واکنش نشان می‌دهند و بیان می‌کنند به نظر آن‌ها حوزه علمیه قم مسئول تامین راحتی و امنیت طلاب بوده است. عده‌ای از کاربران مقایسه حوزه علمیه قم و نجف را کار دشمنان اسلام می‌دانند و جدا کردن دین از سیاست را بی‌خبری طلاب از اجتماع مسلمانان عنوان می‌کنند. برخی از کاربران نیز بر این عقیده‌اند که زندگی روحانیان نیز سخت شده که آن‌ها مجبور به مهاجرت شدند. جمعی از کاربران نیز بر سر موضوعاتی مانند حوزه علمیه قم مرکز پرورش نخبگان دینی‌ست، بحث و تبادل نظر می‌کنند. بعضی از صاحب نظران بر این باورند که باید برای جلوگیری از مهاجرت طلاب و حتی مردم از راه علمی و بررسی کارشناسانه وارد شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала