آیا آمریکا دو اصل تضمین دادن و راستی آزمایی را پذیرفته است؟

© Photo / Akbar Sharifiniaraghعلی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران
علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.12.2021
اشتراک
باقری: تاکید ما این است که در چارچوب برجام، تمامی مسائل مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ما باید تداوم داشته باشد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه "الجزیره"، علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران و مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین درباره پیش‌نویس دو طرحی که ایران در وین درباره لغو تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای در اختیار مذاکره کنندگان غربی قرار داده است، توضیح داد.
وی در اداکه افزود: "تاکید ما این است که در چارچوب برجام، تمامی مسائل مربوط به فعالیت‌های هسته‌ای ما باید تداوم داشته باشد. درباره تحریم‌ها نیز این طور است. هرگونه تحریم مغایر با مقررات برجام باید فورا لغو شود، همین طور تمامی تحریم‌هایی که مربوط به توافق هسته‌ای است. تمام تحریم‌هایی که تحت کارزار "فشار حداکثری" آمریکا اعمال شده یا بازگردانده شدند، باید فورا لغو شوند.
موضوع راستی آزمایی و تضمین مواردی بسیار جدی هستند که در سند سوم تشریح شده‌اند. ما طرح‌هایی پیشنهاد کردیم و از طریق آن‌ها نشان دادیم که ما نه تنها در مذاکرات، بلکه در طرح‌هایی که به طرف مقابل ارائه کرده‌ایم جدی هستیم. ما با این طرح‌ها عزم جدی‌مان برای رسیدن به یک توافق را نشان دادیم. طرح‌هایی که ارائه کرده‌ایم روی میز طرف مقابل مذاکرات است و قرار است به ما پاسخ دهند، البته پاسخی که با شواهد و با استدلالی منطقی همراه باشد.
تفاوت موقعیت ایران و آمریکا در گفتگوهای وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.12.2021
گزارش و تحلیل
تفاوت موقعیت ایران و آمریکا در گفتگوهای وین
طرح‌هایی که توسط ایران پیشنهاد شده‌اند را اصلا نمی‌توان رد کرد، چون مبتنی بر مقررات توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ هستند. حتی کشوری که از توافق خارج شده بود هم مایل به بازگشت به توافق است. و در اصل، کشورهایی که هنوز عضو برجام هستند، نمی‌خواهند این سند هسته‌ای را از بین ببرند".
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.
از ماه آوریل، مذاکراتی در وین بین ایران و اعضای گروه "پنج" (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران در جریان است.
طرفین در مورد لغو تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، انجام تعهدات خود در حوزه هسته ای و بازگشت ایالات متحده به برجام بحث می کنند.
نمایندگان کشورهای طرف قرارداد نیز بدون مشارکت ایران رایزنی های جداگانه ای با فرستادگان آمریکایی انجام می دهند. شش دور مذاکرات در بهار و تابستان امسال در وین برگزار شد که برخی اسناد پیش‌نویس از آن‌ها حاصل شده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала