امروز جلسه کمیسیون مشترک برجام در وین برگزار می‌شود

© Photo / IRNAمذاکرات وین
مذاکرات وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.12.2021
اشتراک
پس از چهار روز مذاکره در سطح کارشناسی و سیاسی در وین، معاونان سیاسی وزیران خارجه ایران و ۱+۴ امروز جمعه به جمع بندی این دور از مذاکرات و چگونگی ادامه آن می‌پردازند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، هفتمین دور از مذاکرات برای لغو تحریم ها و بازگشت همه طرف ها به برحام روز دوشنبه هفته جاری در وین از سر گرفته شد.
مذاکرات وین درباره احیای برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.12.2021
گزارش و تحلیل
بررسی متون پیشنهادی ایران امروز در وین
در جریان این گفتگوها ایران دو سند مربوط به اقدامات هسته ای و تحریم هایی که باید لغو شوند تا اجرای برجام موثر باشد، را به طرف های مقابل ارائه کرد.
قبل از دور فعلی، شش دور مذاکرات در وین برگزار شده و دور ششم این مذاکرات 20 ژوئن در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی به پایان رسید.
در سال 2015، بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و ایران توافق هسته ای برجام را امضا کردند. این توافق شامل لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران به عنوان ضامن عدم دریافت تسلیحات هسته ای توسط تهران بود. در ماه مه 2018، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده تصمیم گرفت به طور یکجانبه از این پیمان خارج شده و تحریم های شدید علیه تهران را بازگرداند. در پاسخ، ایران یک سال بعد در سالگرد خروج آمریکا از برجام، کاهش تدریجی تعهدات خود بر اساس توافق را اعلام کرد و محدودیت‌های مربوط به تحقیقات هسته‌ای، سانتریفیوژها و سطح غنی‌سازی اورانیوم را کنار گذاشت. حالا دولت جو بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا تمایل خود برای بازگشت به برجام را اعلام کرده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала