القدس(انگلیس): مدیترانه؛ آیا ایجاد "پرده آهنین" جدید امکان پذیر است؟

© Sputnik / Igor Zaremboبازی «موش و گربه» ناوگان دریایی روسیه و آمریکا در مدیترانه+ فیلم
بازی «موش و گربه» ناوگان دریایی روسیه و آمریکا در مدیترانه+ فیلم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.12.2021
اشتراک
الکساندروپولیس و قضیه "صلح بد" بین آمریکا و ترکیه.
اسپوتنیک به نقل از روزنامه القدس چاپ لندن می نویسد: حداقل 50 پایگاه نظامی آمریکا در اروپا وجود دارد که 15 تا از آنها در یونان مستقرشده است. پایگاه جدید آمریکایی در الکساندروپولیس یونان نگرانی جدی را در ترکیه ایجاد کرده است. لازم به تذکر است که مرز یونان و ترکیه تنها 20 کیلومتر طول دارد. آمریکایی ها انواع تسلیحات تهاجمی اعم از هواپیما، هلیکوپتر، تانک و سایر تجهیزات نظامی را به پایگاه الکساندروپولیس منتقل کردند و کشتی های نیروی دریایی را در نزدیکی جزیره کرت، نه چندان دور از میادین گاز مستقر کردند.
حضور سامانه پدافند هوایی اس-400 در ایران موجب وحشت آمریکا، اسرائیل و ترکیه می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.11.2021
حضور سامانه پدافند هوایی اس-400 در ایران موجب وحشت آمریکا، اسرائیل و ترکیه می شود
ترکیه ناراضی است، اما با این وجود می‌داند که آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند حضور نظامی خود را در دریای اژه و مدیترانه تقویت کنند تا روسیه را آزار دهند، زیرا مهمترین چیز برای واشنگتن رقابت با مسکو است.
رقابت برای تولید گاز در مدیترانه شرقی عامل مهمی در نارضایتی واشنگتن است. ترکیه از اکتشاف گاز در اطراف قبرس توسط شرکت های آمریکایی جلوگیری می کند، در حالی که خود فعالانه در آنجا کار می کند. به این امر می توان نارضایتی آمریکایی ها از تفاهم نامه تعیین کننده حدود مناطق دریایی بین ترکیه و لیبی را اضافه کرد. و اما برای یونان، روابط پر تنش میان ترکیه و ایالات متحده فرصتی عالی برای نزدیک شدن به واشنگتن و انجام اقدام به عنوان جایگزینی برای ترکیه فراهم کرده است.
گاز مدیترانه - هدف استراتژیک ایالات متحده
کارشناسان ترک معتقدند که این پایگاه در الکساندروپولیس در اصل برای حفاظت از تاسیسات و خطوط لوله گاز طراحی شده است. این یک پایگاه نظامی معمولی ایالات متحده نخواهد بود، بلکه تبدیل به یک مرکز ذخیره گاز خواهد شد که باید جایگزینی برای گاز روسیه شود، گازی که واشنگتن به دنبال قطع کردن آن است.
طرح راهبردی آمریکا تکمیل تعیین مرزهای دریایی بین کشورها، ایجاد زیرساخت های لازم برای تولید گاز در مدیترانه شرقی و تحویل آن از طریق بندر الکساندروپولیس به کشورهای اتحادیه اروپا را در نظر دارد.
واکنش آمریکا به قصد ترکیه برای اخراج سفیر این کشور - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.10.2021
واکنش آمریکا به قصد ترکیه برای اخراج سفیر این کشور
به منظور افزایش انزوای بازرگانی روسیه، ایالات متحده به مدت دو سال برای بازسازی خط ریلی الکساندروپولیس به هلسینکی کار کرد. این خط آهن از خاک 12 کشور اروپایی بلغارستان، صربستان، کوزوو، مجارستان، اسلواکی، جمهوری چک، لهستان، لیتوانی، لتونی، استونی و فنلاند عبور می کند.
با این وجود، واشنگتن و آنکارا حداقل برای آینده قابل پیش بینی یکدیگر را رها نخواهند کرد. هر دو طرف تلاش می کنند تا "صلح بد" را بین خود حفظ کنند.
ترک ها واشنگتن را به ترجیح یونانی ها متهم می کنند. آنها می گویند که یونان جایگزین ترکیه برای آمریکایی ها نخواهد شد و ایجاد بنادر و پایگاه های جایگزین در منطقه دریای اژه تأثیر پایداری بر منافع محکم و در هم آمیخته ایالات متحده و ترکیه نخواهد داشت.
ترکیه امیدوار بود در رابطه با کاهش حضور آمریکا در خاورمیانه و اروپا، واشنگتن مسئولیت‌های بیشتری را در منطقه به ترکیه محول کند. ترکیه از این که آمریکا به یونان که پتانسیل لازم را ندارد روی آورده است، آزرده خاطر شده است. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت: "تصور کنید ما یک کشور ناتو هستیم، آمریکا عضو ناتو است، یونان عضو ناتو است. اما چرا ما اعضای ناتو به یکدیگر حمله می کنیم در حالی که آمریکا بیشترین حمایت را از یونان دارد؟ ترکیه در بین اعضای ناتو در میان هفت کشور اول بعد از آمریکا هم از نظر تعداد پرسنل نظامی و هم از نظر حمایت مالی قرار دارد، در حالی که یونان نه ، یونان بسیار پایین تراست. اما ما به خودمان باور داریم، روی خودمان حساب کنیم، ما تضمین کننده بیمه این منطقه هستیم."
ترکیه: یونان رفتار تنش‌زا و تحریک‌آمیز را کنار بگذارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.09.2020
ترکیه: یونان رفتار تنش‌زا و تحریک‌آمیز را کنار بگذارد
اما آنکارا همچنین متوجه است که آمریکا به دلیل سیاست ترکیه در شرق مدیترانه و سایر تصمیمات مغایر با منافع آمریکا، برخورد خود را نسبت به آن تغییر داده است."
بازگشت سیاست محاصره و انزوا
"پرده آهنین" یک کلیشه سیاسی است که سیاست محاصره و انزوا را توصیف می کند. پس از جنگ جهانی دوم، پرده آهنین موانع تجاری ایجاد کرد و اتحاد شوروی و دیگر کشورهای سوسیالیستی اروپای شرقی را از کشورهای سرمایه داری غرب منزوی نمود.
شاید امروز، 75 سال بعد، ایالات متحده برای جلوگیری از تحویل گاز روسیه به کشورهای اروپایی قصد دارد کاری کند تا "پرده آهنین" ایجاد شود و روسیه از غرب دور گردد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала