برنامه هسته‌ای که عیان است چه حاجت به بیان است

© AP Photo / Hasan Sarbakhshianتأسیسات نطنز در ایران
تأسیسات نطنز در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.12.2021
اشتراک
فعالیت هسته‌ای ایران اعم از وضعیت، سطح دانش و قصد و هدف این کشور برای طرف‌های مذاکره کننده در برجام کاملا روشن و شفاف هست.
اسپوتنیک - روزنامه ترکیه‌ای "حریت" روز سه‌شنبه به نقل از فریدون عباسی دوانی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران می‌نویسد که وی تایید می‌کند برنامه هسته‌ای کشورش کاملاً صلح‌آمیز نیست.
به گفته عباسی دوانی، تحقیقات هسته‌ای در ایران از چارچوب صلح‌آمیز خارج شده و خالق بخش نظامی آن، محسن فخری‌زاده، فیزیکدان هسته‌ای بود که در نوامبر 2020 در یک سوء قصد در حوالی تهران ترور شد.
روسیه به هرگونه قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس رای مخالف خواهد داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.12.2021
واکنش روسیه به گزارش آژانس انرژی اتمی درباره غنی سازی اورانیوم در فردو
حریت به نقل از رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران نوشت: مواضع ما در قبال سلاح هسته‌ای کاملاً شفاف و مبتنی بر فتوای رهبر ایران [آیت‌الله خامنه‌ای] در مورد منع سلاح‌های هسته‌ای است. با وجود این، فخری زاده این سیستم را ایجاد کرد و او تنها نگران دفاع از کشور نبود.
این روزنامه ترکیه‌ای تشریح می‌کند که منظور از "سیستم"، تحقیق در زمینه ساخت سلاح هسته‌ای است.
در این خصوص با حسن بهشتی پور، متخصص مسائل آسیای مرکزی و قفقاز و روسیه، پژوهشگر در زمینه مسائل هسته‌ای، روابط آمریکا و ایران و تحلیلگر سیاسی شبکه تلویزیونی پرس تی وی (زبان انگلیسی) همکلام شدیم.
ارزیابی شما از اظهارات اخیر رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران چیست؟
پیش از این نیز آقای عباسی مسائلی از این دست را مطرح کرده بودند و به نظر بنده این صحبت‌ها مبنایی ندارند. تا آنجایی که بنده اطلاع دارم سیاست ایران از ابتدا نفی هرگونه تولید سلاح هسته‌ای می‌باشد و تولید و نگهداری آن حرام اعلام شده است. ضمن اینکه از نظر منطقی نیز سلاح هسته‌ای هیچ بازدارندگی برای ایران به وجود نمی‌آورد و تنها تهدید را افزایش می‌دهد. تا آنجا که اطلاعت بنده بعنوان یک پژوهشگر که سالها در این زمینه کار کرده‌ام، اجازه می‌دهد، ایران هیچ طرحی برای تولید بمب هسته‌ای نداشته است. ایران به دنبال دانش هسته‌ای و بومی کردن آن و استفاده صلح آمیز از آن بوده است.
ایران حتی تحت عنوان یک سند این اطمینان را به سازمان ملل داده است که به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست و ساخت سلاح اتمی را رهبر ایران حرام اعلام کرده است و از سوی دیگر نیز در صدر برجام، یعنی در پاراگراف اول، ایران تعهد داده است که نه اکنون و نه آینده هیچ تلاشی برای سلاح هسته‌ای انجام ندهد؛ دلیل این موضوع نیز آن است که تحلیل موجود در ایران مبنی بر آن است که سلاح هسته‌ای هیچ نقش بازدارندگی نخواهد داشت و موجب افزایش دشمنی علیه کشور خواهد شد.
امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.11.2021
حمایت فرانسه از فعالیت آژانس انرژی اتمی در ایران
چنین اظهاراتی در این بازه زمانی چه تاثیری بر روند مذاکرات برجامی خواهد گذاشت؟
تمام اطلاعات مربوط به ایران هم در اختیار آژانس هست و هم سازمان‌های اطلاعاتی کشورهای مختلف؛ تاکنون پرونده هر آنچه که بعنوان ابعاد احتمالی نظامی مطرح شده، یعنی شبهاتی که مثلا ایران در حال تولید نمک سبز هست که کاربرد دوگانه دارد و یا شبهاتی درباره سانتریفیوژی که ایران بعنوان نمونه وارد کرده بود و داخل آن اورانیوم غنی شده به میزان 90 درصد بود، یکبار و برای همیشه در نوامبر سال 2015 در شورای حکام بسته شد.
طرف‌های مذاکره با ایران دقیقا اطلاعات و جزئیات از فعالیت‌های ایران در سالیان گذشته و حال حاضر در اختیار دارند، چون فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حال حاضر زیر شدیدترین بازرسی‌ها در طول تاریخ آژانس هست. در عین اینکه آقای گروسی گله‌مند هست که نظارت‌ها درست انجام نمی‌شود، اما همین قدر نظارت‌هایی که در فردو و نطنز توسط آژانس انجام می‌شود، در طول تاریخ بی‌سابقه است. بنابراین فعالیت ایران برای طرف‌های مذاکره کننده کاملا روشن و شفاف هست و ممکن است اظهاراتی از این دست بهانه‌ای به دست طرف‌ها بدهد اما واقعیت اینست که آنها اطلاعات دقیقی از وضعیت، سطح دانش هسته‌ای و قصد و هدف ایران دارند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала