گزارش و تحلیل

تیم ایرانی با چپ پر به وین رفته

© AFP 2023 / JOE KLAMARAustrian police officers stand guard near the entrance of the Grand Hotel in Vienna on April 6, 2021, where diplomats of the EU, China, Russia and Iran will hold talks.
Austrian police officers stand guard near the entrance of the Grand Hotel in Vienna on April 6, 2021, where diplomats of the EU, China, Russia and Iran will hold talks.  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.11.2021
اشتراک
چی شده که تیم ایرانی به وین رفته و از همان ابتدا شرط گذاشته یا همه تحریم ها به صورت عملی باید برداشته شود یا خداحافظ؟
چی شده که تیم ایرانی به همه مذاکره کنندگان گوشزد کرده که اگر حتی یک حرف درباره مسایل غیر مرتبط با رفع تحریمها از بالاسر ملت ایران و برجام مطرح شود میز مذاکرات را درجا ترک خواهد کرد و پشت گوش خودشان را دیدند تیم مذاکره کننده ایرانی را دیدند؟
چی شده که تیم ایرانی با اقتدار به اتریشی ها گفته در صورتی که حتی یک نفر از مخالفین جمهوری اسلامی را در مسیر خود در حال شعار دادن ببیند وین را ترک خواهد کرد و دیگر مذاکراتی به نام مذاکرات وین وجود نخواهد داشت، و پلیس اتریش همه آنهایی را که دشمنان ایران حاضر کرده بودند تا بر علیه تیم هسته ای ایران شعار بدهند را از مسیر تیم مذاکره کننده ایران دور کرده؟
چی شده که امروزه اسرائیلی ها سراسیمه شده اند و وزیر خارجه و نخست وزیرشان به دوره گردی در کشورهای اروپایی افتاده اند؟
چی شده که ایرانی ها با قلدری به آمریکایی ها می گویند شما فعلا پشت در بمانید تا ادب شوید با ما بد عهدی نکنید؟
روز گذشته یک مناظره با یکی از نمایندگان سابق کنگره آمریکا در یکی از رسانه ها داشتم و وی اظهار می داشت آقای بایدن می خواهد اموال ایرانی ها را آزاد کند و شک دارم آنها تشکر شایسته ای از او کنند.
در پاسخ گفتم تشکر که نمی کنیم که هیچ بلکه فحش تان هم می دهیم، شما اموال ما را بلوکه و سرقت کرده اید و کلی ما را تحریم کرده اید بعد توقع تشکر هم دارید؟
نکته ای که امروزه همه جهان متوجه آن شده اند این است که ایرانی ها زیر بار زور نمی روند.
پرچم ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.11.2021
گزارش و تحلیل
بهم خوردن معادلات منطقه ای به نفع ایران
نمی خواهم بگویم شرایط ایده آل داریم، نه خیر شرایط اقتصادی که برای ما ایجاد شده بسیار بد هم هست، اما آمریکایی ها هر چه در چنته داشتند روز میز گذاشتند و دیدند که ملت ایران با همه تحریم های آنها ساخت و مقابله کرد.
تیم مذاکره کننده ایران در وین هم قدرت چانه زنی خود را از همان ملت ایران می گیرد، ملتی که علیرغم همه سختی ها خم به ابرو نیاوردند.
به گفته آقای کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی هسته ای علیرغم همه تحریم ها امروزه ایران در زمینه هسته ای به شرایطی رسیده که توانمندی تولید تسلیحات هسته ای را دارد ولی خودش نمی خواهد این کار را بکند.
این صحبت موجب این شده که به قول معروف طرف های مقابل جلز و ولز کنند که برنامه هسته ای ایران به کجا رسیده.
تا زمانی که سازمان بین المللی انرژی هسته ای نتواند پروتوکل الحاقی را اجرا کند و به همه مراکز هسته ای و غیر هسته ای ایران سرکشی کند همه شان در حالت برزخ هستند که چه شده.
اگر ایران واقعا به این مرحله رسیده باشد دیگر حمله نظامی به ایران میسر نخواهد بود، چون بهانه ای برای تولید سلاح هسته ای به ایران خواهد داد.
همچنین وقتی که ایران به آن مرحله برسد دیگر برجام موثر نخواهد بود.
بحث اینکه این ماجرا می تواند موجب ایجاد نوعی ماراتون تسلیحات هسته ای در منطقه شود هم همه اش حرف های توخالی است.
دیگر کشورهای منطقه توانمندی رقابت تسلیحاتی با ایران را ندارند، آنها وابسته به خرید تسلیحات هستند و نه فناوری و نه متخصص کافی را برای تولید چنین تسلیحاتی دارند.
اسرائیل هم که از قبل تسلیحات را تولید کرده و دارد.
این مساله فقط موجب آن می شود که دشمنان ایران از این پس در صورتی که بخواهند در باره وجود گزینه نظامی بر علیه ایران حرف بزنند اول دهانشان را آب بکشند.
دیگر بر کسی هم پوشیده نیست که امروزه دیگر هم و غم آمریکا مساله ایران و منطقه خاورمیانه نیست، این جریان از اولویت اصلی آمریکا خارج شده و فعلا آمریکایی ها تلاش دارند برای بقای خود تمام نیروشان را در شرق آسیا متمرکز کنند.
به همین دلیل آنها می خواهند هر چه سریعتر از شر دردسر های خاورمیانه خلاص شوند و می دانند تنها راه باقیمانده برایشان این است که ایرانی ها را متقاعد کنند به برجام برگردند، حتی اگر بنا باشد همه تحریم ها را بردارند.
آنها، یعنی آمریکایی ها، متوجه هستند که منافع آمریکا اقتضا می کند ایران صد درصد وارد بلوک شرق نشود و اقتصاد آن به نوعی تعادل رابطه با غرب هم داشته باشد.
توجه داشته باشید قبلا اقتصاد ایران کاملا و یا اگر بسیار بد بین باشیم حدود 80 درصد اقتصاد ایران وابسته به روابط اقتصادی با غرب بود.
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.11.2021
گزارش و تحلیل
ایران اجازه نمیدهد حاکمیتش خدشه دار شود
سیاست های غلط غرب موجب آن شد که ایران امروزه به سمت شرق برود و با دشمنان غرب همکاری کند.
امروزه ماجرا بر عکس شده و بیش از 80 درصد اقتصاد ایران به سمت شرق رفته و روابط اقتصادی باقیمانده بیشتر روابط سطحی و خجولانه ای مانند تبادل دارو و یا خرید برخی کالای لوکس و یا تغذیه ای است.
غربی ها کاملا متوجه هستند که اگر هر چه سریعتر رضایت ایران را کسب نکنند سطح روابط اقتصادی آنها با ایران به کمتر از 5% تقلیل پیدا می کند و آنها کاملا از حوزه اقتصادی ایران خارج می شوند.
علیرغم همه تحریم های کذایی که بر علیه ایران وضع شده هنوز اقتصاد ایران از نظر حجمی بزرگترین اقتصاد غرب آسیا و شمال آفریقا به حساب می آید.
ایران با حدود 90 ملیون نفر جمعیت عموما جزو کشورهای مصرف گرا به حساب می آید که مردم آن برای خرید کالاهای لوکس حاضر هستند هزینه کنند در حالی که عموم مردم دیگر کشورهای منطقه اینگونه نیستند.
شاید بد نباشد این پاراگراف اخیر را مقداری باز کنم تا متوجه جریان شوید.
در کشورهای همجوار ایران عموما اکثریت مردم توان هزینه کردن ندارند، اینکه مثلا در امارات یا قطر یا کویت برخی شاهزاده ها و وابستگان به دربارها بسیار ثروتمند هستند کالای لوکس زیادی خریداری می کنند از نظر اقتصادی معیار درستی به حساب نمی آید.
به عنوان مثال شما اگر به بحث خرید ماشین بپردازید می بینید در یک پیش فروش در ایران چیزی حدود 3.5 ملیارد دلار ماشین روی کاغذ وهوا به صورت چشم بسته از چین خریداری می شود، چیزی حدود 3 برابر قیمت کارخانه فروشنده.
بعد کارخانه سازنده با همین پول می رود و ماشین تولید می کند.
بماند بحث اینکه بعد از دو سه سال آیا ماشین را تحویل می دهند یا نه.
در حالی که در کشورهای همجوار آن کارخانه مجبور است ابتدا ماشین تولید کند و بعد عرضه کند و بعد التماس خریدار کند با شرایط مختلف آن را خریداری کند.
تازه ماشینی که آنطرف آب در نهایت زیر بیست هزار دلار به صورت اقساطی فروش می شود در ایران نقدی بالای شصت هزار دلار به فروش می رود.
البته بنده جزو منتقدین این شرایط می باشم اما خواستم مثالی زده باشم تا خواننده متوجه شود منظور از کیک اقتصادی ایران که همه سرش دعوا دارند چیست و چرا اینقدر ارزشمند است.
در حالی که بسیاری از کشورهای غربی امروزه تلاش دارند برای بقای خود مبارزه کنند، همین لحظه اگر فضای تعامل با ایران باز شود بازار ایران تشنه خرید همه نوع کالا می باشد.
این در حالی است که بازارهای دیگر کشورهای منطقه بیش از حد اشباع شده و یا مردم این کشورها توان خرید ندارد و یا اینکه نیاز چندانی به کالای جدید ندارند.
امروزه تنها گزینه باقیمانده در قبال غرب بر علیه ایران این است که بخواهد یک جنگ راه بیاندازد.
جنگی که از پیش معلوم است کل منطقه خاومیانه درگیر آن خواهد شد.
به هر حال همه می دانند که ایرانی ها و متحدین شان چندین دهه است خود را برای ورود به چنین درگیری ای آماده می کنند.
علیرغم همه حمله هایی که اسرائیلی ها به کاروان های ایرانی نموده اند اما خودشان هم به خوبی می دانند ایرانی ها چیزی حدود 280 هزار موشک نقطه زن در اطراف اسرائیل مستقر کرده اند.
سال 2006 وقتی اطلاعات موثقی دست اسرائیلی ها رسید که حزب الله لبنان حدود 10 هزار موشک در اختیار دارد زمین و زمان را دوختند تا هر جور شده جنگ را متوقف کنند و نیروهایشان را زنده از خاک لبنان خارج کنند.
حالا تصور کنید 280 هزار موشک یعنی چه.
منظور هم موشک های کوچک مانند کاتیوشا نیست، بحث موشک های نقطه زنی است که اگر شلیک شود کل اسرائیل را شخم می زنند و هیچ کنبد آهنین و دفاعی ای نمی تواند در مقابل این حجم از موشک مقاومت کند.
به همین دلیل هم می باشد که اسرائیلی ها فقط شانتاژ حمله به ایران را می دهند و جسارت انجام چنین کاری را ندارند، چون می دانند چه عواقبی خواهد داشت.
اگر ایران و یا متحدان ایران تا به حال حمله نکرده اند به این دلیل است که نمی خواهند انسان های بی گناه و غیر نظامی کشته شوند، حتی اگر یهودی باشند، ولی اگر اسرائیل عملیاتی بر علیه ایران انجام دهند آنوقت دیگر جریان فرق خواهد کرد و ایران بهانه واکنش نشان دادن راخواهد داشت.
اروپایی ها هم به خوبی می دانند در صورتی که جنگی در منطقه راه بیافتد اولین متضرر آنها خواهند بود وحد اقل اش این است که موج پناهجویان کشورهای منطقه به اروپا سرازیر خواهند شد و وقتی ملیونها نفر به آنطرف بروند دیگر کل نیروهای مسلح شان هم جمع شوند نمی توانند جلوی این سیل عظیم بشری را بگیرند.
تحریم ها و فشارهای آمریکا و کشورهای اروپایی بر علیه ایران نه فقط منجر به توقف برنامه هسته ای و یا برنامه های دفاعی ایران و یا جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه نشد، بلکه امروزه ایران در همه این زمینه ها در بالاترین سطح می باشد.
البته ایرانی ها هم به دنبال آن هستند که از شر تحریم ها خلاص شوند.
با توجه به این شرایط امروزه همه نیاز دارند که به یک توافق سریع در وین برسند و ماجرا را تمام کنند و تیم ایرانی هم به خوبی می داند بعد از این همه صبر امروزه برگه های ارزشمند زیادی در اختیار دارد تا روی میز بگذارد، در حالی که طرف مقابل همه برگه هایش را سوزانده.
بله ایندفعه تیم مذاکره کننده ایرانی با چپ پر وارد گفتگو ها شده و مطمئن است که طرف مقابل مجبور است به خواسته ایران تمکین کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала