واقعیت جامعه ایران نشان از شکست سیاست تعیین دستوری سقف اجاره بها دارد

© Sputnik / Arina Topolevaواقعیت جامعه ایران نشان از شکست سیاست تعیین دستوری سقف اجاره بها دارد
واقعیت جامعه ایران نشان از شکست سیاست تعیین دستوری سقف اجاره بها دارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.11.2021
اشتراک
مستاجران در ایران از گرانی روز افزون اجاره بها گله مندند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از مهر، در ماه‌های اخیر بازار اجاره مسکن در ایران روز به روز ملتهب تر شده و هیچ یک از ابزارهای حمایتی از مستأجران از یک سو و کنترلی بازار اجاره مسکن از سوی دیگر نتوانسته به کاهش فشارهایی که روز به روز بر مستأجران بیشتر می‌شود، منجر شود.
ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران در حالی سقف 25 درصدی اجاره بها را تعیین کرد که بر اساس گزارش بانک مرکزی از بازار مسکن در مهر ماه امسال، اجاره بها نسبت به ماه مشابه سال قبل (مهر 1399) افزایش 48.4 درصدی برای شهر تهران و 51.3 درصدی برای کل کشور داشته که عملاً شکست سیاست تعیین دستوری سقف اجاره بها را نشان می‌دهد.
همچنین یکی دیگر از برنامه‌هایی که ستاد ملی مقابله با کرونا در ایران برای حمایت از مستأجران اعطای تسهیلات 70 میلیون تومانی ودیعه مسکن برای مستأجران تهرانی، 40 میلیون برای کلانشهرنشینان و 25 میلیون تومانی برای ساکنان سایر شهرها بوده که آمارها حاکی از شکست این طرح است.
بر اساس آمار منتشره از وزارت راه و شهرسازی ایران تا کنون بیش از یک میلیون و 640 هزار نفر متقاضی در سامانه تسهیلات کمک ودیعه مسکن ثبت نام کرده و از این تعداد بیش از 630 هزار نفر به بانک‌ها معرفی شده و بیش از 130 هزار نفر تسهیلات را دریافت کرده اند. به عبارت دیگر تنها کمتر از 8 درصد (7.9 درصد) مستأجران متقاضی دریافت تسهیلات ودیعه مسکن توانسته اند آن را دریافت کنند که گفته می‌شود بخش مهمی از آنها، تسهیلات گیرندگان 25 و 40 میلیون تومانی بوده و سهم دریافت کنندگان تسهیلات 70 میلیون تومانی کمتر بوده است.
بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد بانک‌ها با رایزنی‌های وزارت راه و شهرسازی با بانک مرکزی و دستورالعملی که بانک مرکزی برای بانک‌ها مبنی بر سه گرفتن در اخذ تضامین از متقاضیان صادر کرده، چندان میانه خوبی نداشته و این دستورالعمل را مراعات نمی‌کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала