گزارش و تحلیل

چگونه از دیابت پیشگیری کنیم

CC BY 2.0 / Denise Chan / چگونه از دیابت پیشگیری کنیم
چگونه از دیابت پیشگیری کنیم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.11.2021
اشتراک
بیست و دوم تا بیست و هشتم آبان ماه هفته ملی دیابت و بیست و سوم آبان ماه روز جهانی دیابت است.
اسپوتنیک - بیست و دوم تا بیست و هشتم آبان ماه هفته ملی دیابت و بیست و سوم آبان ماه روز جهانی دیابت است شعار امسال "مراقبت دیابت امروز بیشتر از همیشه" است.
۵۳۷ میلیون نفر در دنیا تا به امروز مبتلا به بیماری دیابت هستند و پیش‌بینی می‌ شود تا سال ۲۰۴۵ میلادی بیش از ۷۰۰ میلیون نفر مبتلا به بیماری دیابت باشند.
آقای دکتر سید علیرضا مهدوی معاون مرکز مدیریت بیماری‌ های غیر واگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران مدیر برنامه پیشگیری و کنترل دیابت در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
در مدت همه‌ گیری کرونا بیماری های مزمن باعث شدند تا کسانی که مبتلا به بیماری کرونا می شوند اگر بیماری های مزمنی مانند دیابت و فشار خون داشته باشند، عوارض شدید تری را از کرونا تجربه کنند از سوی دیگر کنترل مطلوب فشار خون، قند خون و چربی خون در کاهش این عوارض اثر گذار است.
عامل اصلی پیشرفت بیماری دیابت چیست؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.11.2021
عامل اصلی پیشرفت بیماری دیابت چیست؟
وی در ادامه پیرامون آمار فوتی های دیابتی ناشی از کرونا بیان کرد:
گزارش فوتی ها با تأخیر بررسی می‌ شود اما در ابتدای پاندمی حتی تا ۵۰ درصد فوتی‌ ها مبتلا به دیابت بودند.
 بیماری کووید ۱۹ در ابتدای پاندمی در سالمندان بیشتر باعث مرگ و میر می‌ شد و شیوع بیماری های مزمن نیز‌ با افزایش سن زیاد می‌شود، افرادی که مبتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت و فشار خون هستند در جمعیت سالمندان آمار بالایی دارند که باعث می‌شود تا در سطح بالایی از فوتی ها به علت بیماری کووید ۱۹ مبتلا به بیماری های مزمن باشند اما تا کنون نمی توان عدد دقیقی برای این تعداد اعلام کرد.
معاون مرکز مدیریت بیماری‌ های غیر واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران و مدیر برنامه پیشگیری و کنترل دیابت دو سال اخیر را برای واردات برخی از درمان های بیماران دیابتی به ایران به دلیل تحریم های آمریکا دو سال سخت دانسته و تاکید کرد:
امسال شعار اصلی فدراسیون بین المللی دیابت دسترسی به مراقبت دیابت است، مراقبت دیابت منظور همه قسمت ها بخصوص برای انسولین است خوشبختانه اغلب خدمات دیابت در کشور ما تحت پوشش بیمه قرار دارد و تقریباً تمامی دارو ها و خدماتی که ارائه می شود تحت پوشش بیمه هستند.
سال گذشته ما مشکلی برای دسترسی به دارو های دیابت نداشتیم به خصوص دارو هایی مثل انسولین های کلاسیک که در کشور تولید می شوند و انسولین آنالوگ به کشور وارد می شوند.
البته در دو سال گذشته کاهش واردات انسولین داشتیم یکی از علل آن تحریم های آمریکا بود که دسترسی به این دارو ها را سخت کرده بود و اکنون نیز همین طور است و بیشتر به خاطر چرخه تامین مالی آن این اتفاق رخ داده.
البته در حال حاضر در کشور شرایط عادی تر شده اما هنوز مشکل توزیع وجود دارد.
دستگاه تشخیص دیابت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.09.2021
احتمال بروز دیابت برای افراد مبتلا به کرونا
آقای دکتر سید علیرضا مهدوی آموزش را از مهمترین عوامل پیشگیری از دیابت عنوان کرد و اظهار داشت:
دیابت یک بیماری است که در آن یک تیم باید از دیابتی مراقبت کنند که مهمترین فردی که در این تیم وجود دارد خود بیمار دیابتی است به این صورت نیست که تنها با مصرف دارو قند خون کنترل شود دارو لازم است اما کافی نیست و مشارکت بیمار، آموزش، پیگیری و خودپایشی بیمار بسیار مهم است و ما در طول پاندمی کرونا به غیر از ماه های اول که توصیه می شد بیماران در صورتیکه نیاز ندارند به مراکز مراجعه نکنند مجدداً مراقبت های دیابتی را پس از آن آغاز کردیم.
 بهورزان به صورت ماهانه بیماران را کنترل می کنند اما بهترین کنترل در دیابت خود مراقبتی است، همچنین تغییر مدل آموزش‌ ها از حضوری به مجازی نیز باعث دسترسی ساده تر به آنها شده.
وی افزود:
اگر بخواهیم در هفته ملی دیابت پیامی را داشته باشیم باید گفت ۸۰ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال ما اختلال قند خون دارند و نزدیک به ۱۱ درصد دیابت دارند که مجموعه این آمار تقریباً یک سوم جمعیت بالای ۲۵ سال را تشکیل می دهد که یا دیابتی بودند یا در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار داشتند.
بیماران در خطر ابتلا به بیماری دیابت اگر ۵ تا ۷ درصد وزن خود را کاهش دهند می‌توانند از ابتلا به دیابت پیشگیری کنند.
 تغذیه سالم، کاهش وزن به میزان ۵ تا ۷ درصد و فعالیت بدنی با شدت متوسط حداقل ۱۵۰ دقیقه در طول هفته کمک می‌ کند گردش خون بهبود پیدا کند و مقاومت به انسولین کاهش یابد در نتیجه احتمال ابتلا به دیابت نیر کاهش می یابد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала