بروز مشکلات کنونی برجام تقصیر آمریکاست

© AFP 2023 / JOE KLAMARبرجام
برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.11.2021
اشتراک
سفیر اسبق انگلیس در آژانس اتمی: در رابطه با گام‌های ایران برای کاهش تعهدات برجامی مبالغه شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، پیتر جنکینز، سفیر اسبق انگلیس در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین، آمریکا را مقصر مشکلات کنونی برجام دانست و گفت که اگر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به برجام بازگشته بود، این توافق امروز در وضعیت بهتری قرار داشت.
وی روز اول نوامبر در باره بیانیه اخیر تروئیکای اروپایی و آمریکا در خصوص برجام تصریح کرد: «طرف‌های اروپایی و آمریکا متوجه نیستند، اگر دولت بایدن در همان هفته های نخست به اجرای کامل برجام باز می‌گشت ایران هم اجرای تعهداتش را کمتر نمی‌کرد. طبق بیانیه یادشده، دولت بایدن مصمم است تا برجام را بر اساس تفاهم با دولت رئیسی احیا کند».
وی بر همین اساس ابراز امیدواری کرد که بخش‌های تند بیانیه چهار کشور، در مسیر اجرای دوباره برجام مشکلی ایجاد نکند.
بایدن با رهبران اروپایی درباره ایران رایزنی می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.10.2021
بایدن با رهبران اروپایی درباره ایران رایزنی می کند
ایران و گروه ۱+۵ شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان در ژوئیه 2015 به توافقی جامع دست یافتند که براساس آن ایران برخی از فعالیت‌های هسته‌ایش را محدود کرد و در مقابل تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران تعلیق شد و چند ماه بعد شورای امنیت با تصویب قطعنامه اجماعی ۲۲۳۱ (۲۰۱۵ ) برجام را تایید کرد.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری تندروی آمریکا در  ۸ مه ۲۰۱۸ فرمانی را امضا کرد که براساس آن آمریکا از توافق بین المللی و چندجانبه برجام بطور یکجانبه  خارج و تحریم‌های هسته‌ای ایران که بر اساس برجام تعلیق شده بود، طی یک دوره زمانی بازگشت.
ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.
از ماه آوریل، مذاکراتی در وین بین ایران و اعضای گروه «پنج» (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران در جریان است.
طرفین در مورد لغو تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، انجام تعهدات خود در حوزه هسته ای و بازگشت ایالات متحده به برجام بحث می کنند. نمایندگان کشورهای طرف قرارداد نیز بدون مشارکت ایران رایزنی های جداگانه ای با فرستادگان آمریکایی انجام می دهند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала