نماینده کنگره آمریکا: آمریکا باید به برجام برگردد

© Sputnik / Igor Mikhalev /  مراجعه به بانک تصاویر کنگره آمریکا
 کنگره آمریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.10.2021
اشتراک
ایالات متحده نیاز به امکانی برای بازگشت به معامله هسته ای با ایران دارد تا مانع از دسترسی تهران به سلاح هسته ای شود.
به گزارش اسپوتنیک، رو خانا ( Ro Khanna ) نماینده مجلس نمایندگان آمریکا در یک کنفرانس ویدیویی به مناسبت سیاست دولت کنونی آمریکا در عرصه هسته ای روز 21 ماه اکتبر (پنجشنبه) اظهار داشت که ایالات متحده نیاز به امکانی برای بازگشت به معامله هسته ای با ایران دارد تا مانع از دسترسی تهران به سلاح هسته ای شود.
وی در ادامه افزود:« ما نیاز به مانوری برای بازگشت به معامله هسته ای با ایران داریم. این بهترین امکان برای آن خواهد بود که ایران نتواند سلاح هسته ای بسازد و مناسبات آمریکا – ایران مجددا از سر گرفته شود. آمریکا علایمی در خصوص لغو تحریم ها در صورت احیای توافق هسته ای با تهران به ایران ارسال کرده است».
کنگره خواستار توضیح دولت بایدن درباره برنامه برای استفاده از پایگاه‌های روسیه شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.09.2021
کنگره خواستار توضیح دولت بایدن درباره برنامه برای استفاده از پایگاه‌های روسیه شد
روز 20 اکتبر اطلاع داده شد که رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران  بعد از سفر 4 روزه به کشورهای خلیج فارس روز 22 اکتبر به پاریس خواهد رفت که در آنجا موضوع برنامه هسته ای تهران با دیپلمات های بریتانیا ، آلمان و فرانسه بررسی خواهد شد.
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.
قطعنامه 2231 ، تصویب شده در سال 2015 ، شامل مکانیزمی برای تجدید خودکار تحریم های سازمان ملل علیه ایران در صورت عدم انجام تعهدات این کشور طبق برجام است. این مکانیسم از سال 2015 به مدت 10 سال اعتبار دارد. این قطعنامه پیش بینی می کند که اگر در این دوره هرگونه تخلف جدی از طرف ایران صورت بگیرد، کشور تنها در صورت تصویب قطعنامه مربوطه در شورای امنیت سازمان ملل قادر به جلوگیری از تمدید تحریم ها خواهد بود. اگر حداقل یکی از اعضای دائم شورای امنیت با تصویب چنین قطعنامه ای مخالفت کند، تحریم ها به طور خودکار ظرف 30 روز تمدید می شود.
نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.10.2021
بنت: اسرائیل در قبال برنامه هسته ای ایران مسئول است
در ماه مه 2019، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود در این توافق نامه و کنار گذاشتن محدودیت در تحقیقات هسته ای، سانتریفیوژها و سطح غنی سازی اورانیوم را اعلام کرد.
از ماه آوریل، مذاکراتی در وین بین ایران و اعضای گروه «پنج بعلاوه یک» (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) و ایران در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران در جریان است.
طرفین در مورد لغو تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، انجام تعهدات خود در حوزه هسته ای و بازگشت ایالات متحده به برجام بحث می کنند. نمایندگان کشورهای طرف قرارداد نیز بدون مشارکت ایران رایزنی های جداگانه ای با فرستادگان آمریکایی انجام می دهند. در ابتدا، انتظار می رفت که هیئت ها کار را در پایان ماه مه، سپس در ابتدای ماه ژوئن به پایان برسانند.
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала