بازگشت آمریکا به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد

© AFP 2023 / Fabrice Coffriniشورای حقوق بشر سازمان ملل متحد
شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.10.2021
اشتراک
آمریکا به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده در سال ۲۰۱8 میلادی این نهاد را ترک کرده بود.
به گزارش اسپوتنیک، روز 14 اکتبر، اعضای مجمع عمومی سازمان ملل بر له بازگشت آمریکا به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد رأی دادند. برای بازگشت این کشور به این شورا، حداکثر رأی ضروری بود.
نتایج رأی گیری نشان داد که آمریکا یکی از 18 کشوری بود که توانست به شورای حقوق بشر سازمان ملل برگردد. کشورهای قزاقستان و لتونی نیز در این فهرست هستند.
لیندا توماس گرینفیلد نماینده دائمی آمریکا در سازمان ملل در توییتر نوشت: « خوشحالم که آمریکا عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل شده است. ما تلاش می کنیم که این شورا اصول «همه آدمها آزاد بدنیا آمده اند و از حقوق یکسان برخوردارند» را رعایت کند».
گفتنی است که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز 13 اکتبر به نشانه تازه ترین تعامل بین المللی کاخ سفید اعلام کرد که واشنگتن به دنبال بازگشت به شورای حقوق بشر سازمان ملل است.
سازمان ملل در خصوص خطر قحطی در کره شمالی هشدار داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.10.2021
سازمان ملل در خصوص خطر قحطی در کره شمالی هشدار داد
بلینکن گفته بود: «خرسندم اعلام کنم که ایالات متحده قصد دارد برای عضویت در شورا در بازه زمانی ۲۴-۲۰۲۲ نامزد شود و از همه اعضا می خواهم آمریکا را در این تلاش یاری کنند. ما از شورای حقوق بشر می خواهیم به چگونگی عملکرد خود نگاه کند که این مساله شامل تمرکز نامتناسب این شورا بر اسرائیل است. لازم است با وضعیت حقوق بشر در اسرائیل و قلمروهای فلسطینی به همان نحوی برخورد شود که این نهاد با دیگر کشورها برخورد می کند».
آمریکا ژوئن ۲۰۱۸ در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ از این شورا خارج شد، اما دولت بایدن پیشتر در ماه جاری به عنوان ناظر به آن بازگشت.
انتخابات سالانه برای عضویت سه ساله در این شورای ۴۷ عضوی قرار است در ماه اکتبر در مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شود. انگلیس، چین و روسیه در حال حاضر از اعضای فعلی شورا هستند.
حقوق جهانشمول بشر اساسا مفهومی است که در دوره روشنایی در قرن هجدهم در اروپا و به‌ویژه فرانسه متولد شد. این مفهوم به‌ویژه در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم و دوره تاسیس نسل جدید سازمان‌های بین‌المللی به یک باور عمومی (پارادایم) تبدیل شد.
مفهوم حقوق بشر در دهه‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ قرن بیستم حرف اول را در روابط و حقوق بین‌الملل می‌زد. با این حال در دو دهه گذشته و به‌ویژه پس از جنگ‌های ایالات متحده در افغانستان و عراق همچنین بهار عربی و بحران مالی سال ۲۰۰۸ میلادی، گفتمان حقوق بشر با یک چالش مفهومی جدی رو‌به‌رو شده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала