گزارش و تحلیل

خطیب زاده: سندی مشابه سند ایران و چین با روسیه امضا می‌شود

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.10.2021
اشتراک
دعوت روسیه از ایران نیز برای مذاکره پیرامون افغانستان کماکان در حال بررسی است.
آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری خود پیرامون سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به مسکو، بیروت و دمشق به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: «در سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به مسکو موضوعات متنوعی با تمرکز بر افغانستان، قفقاز جنوبی، یمن و سوریه و همچنین گفتگو هایی پیرامون نقشه راه همکاری‌ های راهبردی دو کشور و سندی که در حال گفتگو و مذاکره است برگزار شد. پس از آن آقای دکتر امیرعبداللهیان مسکو را به مقصد بیروت ترک کردند و با رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان لبنان دیدار کردند همچنین دیداری ۴ ساعته با دبیر کل حزب الله لبنان برگزار شد».
روز جمعه ملاقات ها در لبنان ادامه پیدا کرد و شنبه سفری کوتاه توسط وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به دمشق انجام شد که در آن با رئیس جمهور و وزیر خارجه سوریه گفتگو هایی انجام شد.
وی در ادامه افزود: «روابط ایران و لبنان هیچ گاه براساس خواسته کشور ثالث نبوده، روابط ما تاب آورانه نسبت به تحریم های ثانویه کشور های دیگر در حال تنظیم هستند، در این سفر گفتگو ها در همین فضا بود که چگونه می‌توان تمام پروژه‌ های فیمابین را بدون توجه به فشار ها و تحریم‌ های طرف‌ های ثالث پیگیری کرد.
عبداللهیان: ما با  کشورهای روسیه و چین در یک حوزه هستیم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.10.2021
عبداللهیان: ما با کشورهای روسیه و چین در یک حوزه هستیم
 البته محدودیت ها همواره وجود داشته اما اراده دو پایتخت بر این است که روابط گسترش پیدا کند لذا تا امروز به نتایج خوبی رسیده‌ ایم و در حال گسترش بیش از پیش است».
آقای دکتر سعید خطیب زاده تصمیم ایران برای شرکت در گفتگو ها  پیرامون افغانستان در روسیه را کماکان در حال بررسی توصیف کرد و اظهار داشت: «در اولین جلسه ای که با حضور برخی از وزرای خارجه کشور های همسایه افغانستان برگزار شد، توافق شد نشست بعدی با وزرای امور خارجه در تهران برگزار شود که اکنون به عنوان نشسته همسایه گان نام گرفته هنوز به طور قطعی و مشخص نیست که چه زمانی کالا برگزاری حضوری آن به وجود بیاید در نشست توافق شد روسیه نیز به این جمع اضافه شود و پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران روسیه نیز در این نشست حاضر خواهد بود.
دعوت روسیه از ایران نیز برای مذاکره پیرامون افغانستان کماکان در حال بررسی است و پاسخ را اعلام خواهیم کرد.
پیرامون رژیم حقوقی دریای خزر آنچه مهم است این است که این موضوع مذاکره، توافق و امضا شد، به این مفهوم که روح توافقنامه بر تمامی امضا کنندگان آن لازم‌ الاجرا است.
 بر همین اساس ما معتقدیم همه طرف ها باید به آنچه امضا کردند پایبند باشند، اما در یک کشور ممکن است مراحل تصویب یک توافق نامه با امضای وزیر خارجه و در برخی کشور ها با یک فرمان پادشاه و در برخی کشور ها به صورت پارلمانی انجام شود.
مجلس جمهوری اسلامی ایران مسیر خود را دارد باید اجازه دهیم این مسیر دموکراتیک انجام شود، برخی کنوانسیون ها در برخی کشور ها سال ها تصویب آن به طول انجامید و برخی نیز هیچگاه تصویب نشد».
فرمانده نیروی دریایی سپاه: برخی از کشور‌های همسایه در ورود قاچاق به ایران دخالت دارند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.05.2020
فرمانده نیروی دریایی سپاه: برخی از کشور‌های همسایه در ورود قاچاق به ایران دخالت دارند
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران احتمال امضای سندی مشابه سند ایران و چین با روسیه را در چند ماه آینده اعلام کرد و اظهار داشت: «ما در سال ۱۳۷۹ موافقت نامه ناظر بر روابط ایران و روسیه را برای ده سال امضا کردیم که هر ۵ سال یک بار به صورت خودکار قابل تمدید است. اکنون این سند راهبردی یا توافق جامع همکاری‌ ها میان دو طرف یک چارچوب حقوقی ایجاد کرده که اکنون نیز در جریان است، این چارچوب حقوقی یک فضای مناسب برای گسترش روابط درست کرده اما در چند سال اخیر برای ارتقای سند نیاز جدی احساس شد و تمرکز را بر تنظیم روابط همکاری و تبدیل آن به سند جامع همکاری‌ های راهبردی ایران و روسیه قرار دادیم.
برای سند جامع همکاری‌ ها توافقات اولیه انجام شده و در سفر اخیر آقای لاوروف به ایران نیز پیرامون آن صحبت شد.
 ما در تهران در حال تنظیم نهایی مفاد مختلف آن هستیم و پس از نهایی شدن مراحل تنظیم آن در تهران و دریافت مجوز های لازم توسط وزارت امور خارجه سند را به مسکو می‌فرستیم و پس از آن امیدواریم در چند ماه آینده شاهد امضای این سند باشیم که متناظر سندی است که برای نقشه راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین امضا شد».
وی تاکید کرد: «محور شرق در حال برآمدن است این محور شرق از قطب اقتصادی، قطب سیاسی و قطب نظامی برخوردار است، چند پایتخت مهم این محور شرق نیز پکن، تهران و مسکو است.
 روابط راهبردی و مشارکت های راهبردی میان سه کشور در جریان است و باید اجازه دهیم روابط مسیر عادی و تکاملی خود را طی کند».
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала