افزایش سالانه ۲ سانتی‌متری سطح آب خلیج فارس و عقب‌نشینی خزر در ایران

© Photo / IRNAافزایش سالانه ۲ سانتی‌متری سطح آب خلیج فارس و عقب‌نشینی خزر در ایران
افزایش سالانه ۲ سانتی‌متری سطح آب خلیج فارس و عقب‌نشینی خزر در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.10.2021
اشتراک
مدیرکل مرکز علوم جو و اقیانوسی سازمان هواشناسی ایران اعلام کرد سطح آب دریای عمان و خلیج فارس تا ۲ سانتی‌متر در سال افزایش دارد و همزمان تراز دریای خزر رو به کاهش است که همه این تحولات به دلیل افزایش گرمای زمین رخ می‌دهد.
به گزارش اسپوتنیک، بهزاد لایقی، روز جمعه در گفت‌و گو با خبرنگار ایرنا درباره تاثیر گرم شدن اقلیم بر وضعیت آب‌های ایران، افزود: تغیر اقلیم موجب افزایش دمای آب در خلیج فارس و عمان شده است و تراز آب در دریای عمان و خلیج فارس تا سالی دو سانتی متر افزایش یافته است که از جمله پیامدهای آن فرسایش نواحی ساحلی در نوار جنوبی کشور است.
پیامدهای فاجعه‌بار گرمایش جهانی
گردباد خاکستر، کالیفرنیا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.08.2021
چندرسانه ای
پیامدهای فاجعه‌بار و عجیب گرمایش جهانی
وی فرسایش اکوسیستم منطقه ساحلی را از دیگر پیامدهای افزایش آب دریاها دانست و گفت: افزایش دمای آب به جانداران فشار می آورد و هم گیاهان آبی را در معرض انقراض قرار می‌دهد و شرایط زندگی را سخت تر می‌کند.
لایقی همچنین به وضعیت دریای خزر اشاره کرد و گفت: عمده تاثیر تغییر اقلیم در خزر، کاهش بارندگی در حوزه آبریز خزر است که منجر به آن شده است تا تراز آب خزر کم شده و پس روی آب دریا را داشته باشیم. این وضعیت می‌تواند در دهه‌های آتی به تغییر اکوسیستم دریا منجر شود.
بر اساس نتایج برخی مطالعات اقلیمی، افزایش سطح آب دریاها اجتناب ناپذیر است و سناریوهای مختلف اقلیمی مقادیر متفاوتی را برای آن پیش بینی کرده اند.  به عنوان نمونه،  طبق سناریویی که معتقد است میانگین دمای کره زمین سه درجه سانتیگراد از زمان پیش از انقلاب صنعتی افزایش می یابد، بین ۲ تا ۴ متر سطح آب دریاها بالا خواهد آمد، در حالی که محدودکردن گرم شدن زمین به ۱.۵ درجه به میزان قابل ملاحظه ای این سرعت را کاهش می دهد که در نتیجه آن ۱.۵ متر یا کمتر از آن افزایش سطح آب دریاها را تا سال ۲۳۰۰ خواهیم داشت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала