امیرعبداللهیان: در مذاکره جدی هستیم و به زودی به آن باز خواهیم گشت

CC BY 4.0 / IRNA / حسین امیرعبداللهیان
حسین امیرعبداللهیان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.10.2021
اشتراک
وزیر امور خارجه ایران در گفتگوی تلویزیونی عصر شنبه در خصوص مذاکرات با محوریت برجام توضیح داد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، وزیر خارجه ایران در این گفت و گوی تلویزیونی بیان داشت:در ملاقات های سازمان ملل سعی کردیم همه جوانب و موضوعات را در نظر بگیریم. 18 ملاقات با کشورهای اروپایی داشتیم که در محل اقامت من انجام می شد و این کشورها در ملاقات های خود از اقتصاد و تبادل و تعامل و توسعه همکاری ها صحبت می کردند.
وی خاطر نشان کرد:به توافقات خوبی در مجموع دیدارها دست پیدا کردیم. در اجلاس سازمان ملل همه با دقت به صحبت های رئیس جمهور گوش می کردند و این سخنان براساس خروجی هایی که دریافت می‌کردیم، یکی از منطقی ترین، صریح ترین و قوی ترین سخنرانی هایی بود که در سازمان ملل انجام شده است.
امیرعبداللهیان افزود: در حاشیه اجلاس سازمان ملل جلساتی با آمریکایی ها داشتیم و یکی از سوالات آمریکایی ها از ایران درباره مسائل هسته ای بود.منطق ما منطق مذاکره و گفت‌وگو است و به زودی به مذاکره بازخواهیم گشت. مذاکره باید برای ما دستاورد داشته باشد.
گفتگوی اختصاصی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با خبرگزاری اسپوتنیک - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.09.2021
گزارش و تحلیل
گفتگوی اختصاصی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با خبرگزاری اسپوتنیک
وزیر خارجه ایران خاطر نشان کرد: در بدو ورود به آمریکا با درخواست جلسه جمعی از طرف 4+1 همراه شدیم که با درخواست منفی ما مواجه شد.فعلا در حال بررسی پرونده ها هستیم. نشست وزرای خارجه امسال موضوع عادی نبود. به مقامات خارجی گفتم از میز مذاکره فرار نمی‌کنیم ولی دنبال زمان مناسب برای آن می‌گردیم.
وی تاکید کرد: دولت جدید ایران به هیچ وجه به 8 یا 5 یا 1 سال قبل برنخواهد گشت. آمریکایی ها مدام به دنبال ارتباط و پیغام رسانی بودند. اگر آمریکایی ها نیت واقعی دارند بخشی از اموال بلوکه شده ایران را آزاد کنند. به طرف های مقابل گفتیم که مرد مذاکره و عمل هستیم ولی ما عملگرا هستیم و از مذاکره ای سود خواهیم برد که همه منافع برجام در آن عملی شود.
وی افزود: سیاست خارجی و اقتصاد کشور را به مذاکره و برجام گره نخواهیم زد. برجام، میز مذاکره و تلاش برای رفع تحریم‌ها وظیفه ذاتی مذاکره است.
وزیر خارجه ایران در ادامه گفت: اگر مذاکرات به نتیجه برسد به کاتالیزور طرح توسعه اقتصادی تبدیل می شود. برای هر بخش تیم خاص خود را داریم و وزارت خارجه را معطل برجام نمی کنیم. به زودی جزئیات مذاکرات و تیم مذاکره‌کننده اعلام می شود. مذاکرات به مرحله ای رسیده که طرف های مقابل هم باید درک درستی نسبت به میز مذاکره و خروجی ملموس آن داشته باشند.
وی بیان داشت: در مذاکره جدی هستیم و به زودی به آن باز خواهیم گشت. اما در میز مذاکره نیت طرف مقابل را محک خواهیم زد. در چند دهه گذشته آمریکایی ها یک بار هم منافع ایران را در نظر نگرفتند. به آمریکایی ها گفتم به جای حرف، در رفتار نیت واقعی خود را نشان دهید. در دولت سیزدهم رفتار آمریکایی ها را در نظر می گیریم، نه صحبت های آن ها را.
 
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала