مذاکرات آمریکا برای استفاده از پایگاه های واقع در نزدیکی افغانستان از جمله پایگاه های روسیه

CC BY-SA 2.0 / Arlington County / Arlington County, as seen from the airمذاکرات آمریکا برای استفاده از پایگاه های واقع در نزدیکی افغانستان از جمله پایگاه های روسیه
مذاکرات آمریکا برای استفاده از پایگاه های واقع در نزدیکی افغانستان از جمله پایگاه های روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.09.2021
اشتراک
به نوشته نشریه اینترنتی پولیتیکو به نقل از شماری از سناتورهای آمریکایی، ایالات متحده آمریکا در حال مذاکره برای استفاده از تاسیسات نظامی کشورهای همسایه افغانستان از جمله پایگاه های روسیه در منطقه در عملیات ضد تروریستی است.
به گزارش اسپوتنیک با استناد به پولیتیکو، سناتورهای آمریکایی روز چهارشنبه در بخش غیر علنی جلسات گفت و شنود با حضور رهبری پنتاگون حضور داشتند.
پولیتیکو به نقل از سناتورها می نویسد: "سه نفر از رهبران ارشد نظامی در پشت درهای بسته به قانونگذاران درباره مذاکراتی که با دولت های تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان و دیگر کشورها در جریان است، اطلاع دادند."
WSJ: آمریکا و پایگاه های نظامی روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.09.2021
گزارش و تحلیل
WSJ: آمریکا و پایگاه های نظامی روسیه
منظور استقرار تجهیزات در این کشورها برای عملیات ضد تروریستی در افغانستان است که آمریکایی ها از آنجا خارج شده اند. نشریه پولیتیکو می نویسد:"این امکانات ممکن است شامل پایگاه هایی باشد که روسیه در این کشورها استفاده می کند."
لوید آستین، رئیس پنتاگون به سناتورها در بخش علنی  جلسات گفت پیشنهاد کمک روسیه در نشست ماه ژوئن رهبران دو کشور در ژنو و همچنین در ماه سپتامبر توسط رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا مطرح شد. مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا سعی کرد جزئیات را در دیدار با همتای روسی خود والری گراسیموف روشن سازد. دمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهور روسیه پیشتر در مورد خبر منتشره  درباره تمایل ایالات متحده برای استفاده از پایگاه های روسیه  در آسیای مرکزی پس از خروج از افغانستان اظهارنظر نکرده بود .
در اوایل ماه اوت جنگجویان طالبان (گروه تروریستی ممنوعه در روسیه)  حملات خود را علیه نیروهای دولتی افغانستان افزایش داده، 15 اوت وارد کابل شده و روز بعد اعلام کردند که جنگ به پایان رسیده است. در دو هفته آخر ماه اوت شهروندان غربی و افغانانی که با آنها همکاری می کردند، به صورت جمعی از فرودگاه کابل که تحت حفاظت ارتش آمریکا بود، تخلیه شدند.
شب 31 اوت، ارتش آمریکا فرودگاه کابل را ترک کرد و به حضور نظامی 20 ساله آمریکا در افغانستان پایان داد. در اوایل سپتامبر ترکیب دولت موقت افغانستان به ریاست محمد حسن آخوند که در اولین حکومت طالبان به عنوان وزیر امور خارجه فعالیت می کرد و از سال 2001 تحت تحریم های سازمان ملل متحد بود، اعلام شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала