گزارش و تحلیل

گفتگو های جدی در شانگهای پیرامون افغانستان

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.09.2021
اشتراک
آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اولین نشست خبری حضوری خود پس از خارج شدن وضعیت تهران از قرمز کرونا که با محدودیت های جدید برگزار شد، سخنرانی کرد.
آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
جمهوری اسلامی ایران همواره متعهد به همکاری و کمک به دوستان خود و دولتهای کشورهای دوست بوده، آنچه در خصوص این تجارت وجود دارد درخواستی بود که توسط تجار لبنانی انجام شده که یک مسیر خرید کاملاً عادی و معمول محسوب می‌شود، فروش صورت گرفته و محموله ارسال شده.
 اینکه پیرامون مسائل داخلی لبنان اظهار نظر کنم درست نیست اما اگر همین فردا دولت لبنان باز هم برای رفع مشکلات مردم بخواهد از یاسوج بخرد باز هم با سوخت را در اختیار آنها قرار می‌دهیم سال ثبات استقرار در لبنان برای ما از هر چیز مهمتر است.
آقای دکتر سعید خطیب زاده گفتگو ها پیرامون موضوع افغانستان در اجلاس شانگهای را بسیار جدی توصیف کرد و اظهار داشت:
آنچه در شانگهای در حاشیه اجلاس شانگهای پیرامون افغانستان رخ داد به طور جدی در بیانیه چهار کشور بازتاب داشت؛ اما در تمامی ملاقات‌ های دوجانبه ای که صورت گرفت موضوع افغانستان بسیار جدی چه در سطح رئیس‌جمهور و چه در ملاقات‌های وزیر محترم امور خارجه مطرح شد و بر چند نکته توافق جدی شد، یک، تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت تمام اقوام، دوم اینکه افغانستان باید محلی عاری از تروریسم و امن برای همسایگان باشد، سوم اینکه به طور جدی عدم دخالت خارجی توسط هیچ کشوری بود که به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
شانگهای علیرغم مزاحمت ها پشت ایران درآمد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.09.2021
گزارش و تحلیل
شانگهای علیرغم مزاحمت ها پشت ایران درآمد
خود مردم افغانستان باید به آینده افغانستان کمک کنند و صدای آنها باید در این مسیر شنیده شود و بر این باوریم که در روزهای آتی نیز نتایج گفتگوهایی که در سطح سران و همچنین میان هیئت‌ ها انجام شده بیشتر روشن خواهد شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن اعلام خبر حضور آقای دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه این کشور در نیویورک بیان کرد:
آقای دکتر امیر عبداللهیان فردا برای شرکت در مجمع عمومی عازم نیویورک خواهند بود.
در این سفر تاکنون درخواست ۴۵ ملاقات در سطح دوجانبه با وزرای خارجه ی کشورهای مختلف از قاره های مختلف وجود دارد، تلاش داریم تا تمامی ملاقات ها صورت بگیرد، درخواست نشست وزرای خارجه ۴+۱ باید این نکته تاکید شود که اگر ببینیم این ملاقات می‌تواند در مسیر آنچه که ما در اساس مذاکره سودمند اعلام کردیم ثمر بخش باشد تصمیم را اتخاذ خواهیم کرد.
چیزی که مهم است این است که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تمام وزرای امور خارجه کشورهای ۴+۱ ملاقات های جداگانه و دوجانبه خواهند داشت.
آقای دکتر سعید خطیب زاده یکجانبه‌گرایی ایالات متحده آمریکا در عرصه تصمیم و عمل را بزرگترین مانع بر سر رسیدن به توافق در وین دانسته و تاکید کرد:
ایالات متحده باید رویکرد یکجانبه‌ گرایی خود را در تعریف آنچه در حقوق بین‌الملل وجود دارد کنار بگذارد، یکجانبه‌گرایی در دوران ترامپ با اعمال تحریم‌ های یکجانبه فراسرزمینی، ظالمانه و غیرقانونی تجلی پیدا کرد.
 در دولت کنونی ایالات متحده آمریکا نیز شاهد آن هستیم که یکجانبه‌گرایی در تعریف آن چیزی است که در برجام آمده و انتفاعی که جمهوری اسلامی ایران از برجام باید ببرد و همچنین مسئولیت ها و وظایفی که دیگر کشور ها در قبال برجام دارند.
زمانیکه آمریکا یکجانبه گرایی را چه در مقام اجرا و چه در مقام تفسیر و رویکرد کنار بگذارد مطمئناً گفتگوهای وین در مسیر بهتری جلو  خواهد رفت، جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده ایالات متحده به عنوان متهم اصلی وضعیت فعلی برجام شناخته می شود.
هرگاه این وضعیت تغییر کند و ایران بداند به صورت راستی‌آزمایی شده آنچه ایالات متحده اعلام می کند قابل پذیرش است، مسیر وین و برجام مسیری متفاوت خواهد شد.
ما نه بیش از برجام تعهدی به کسی میدهیم و کمتر از برجام انتفاعی را از برجام قبول می‌کنیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала