تحلیلگر ایرانی: برجام قابل احیا نیست

© AP Photo / Ebrahim Norouziتحلیلگر ایرانی: برجام قابل احیا نیست
تحلیلگر ایرانی: برجام قابل احیا نیست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.09.2021
اشتراک
بیژن مقدم: غربی‌ها گفتند که ایران تا ساخت بمب هسته‌ای فاصله‌ای ندارد که چنین ادعاهایی دیگر مهم نیست، زیرا موضوع اصلی زیرپا گذاشتن تعهدات برجامی از سوی اروپایی‌ها و خروج آمریکا از برجام است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از مثلث آنلاین، بیژن مقدم، فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی درباره چالش‌های اخیر ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: "حتما هیچ کس انتظار ندارد که گره هشت‌ساله یک ماهه یا دو ماهه باز شود. مذاکرات بیش از هشت سال ادامه داشت و دولت آقای روحانی مدام وعده می‌داد که آن را به سرانجام می‌رساند که نرساند و اکنون درگیر پیچیدگی‌هایی شده است. طرف مقابل خواسته‌هایی دارد که اگر بخواهیم خواسته‌های آنها را بپذیریم باید نظام جمهوری اسلامی را دو دستی تقدیمشان کنیم."
رهبر ایران با استعفای محسن رضایی موافقت کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.09.2021
رهبر ایران با استعفای محسن رضایی موافقت کرد
او ادامه داد: "مسیر کلی دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران حل مساله هسته‌ای است اما مهم است که به چه قیمتی، چگونه و با چه استراتژی‌؟ اتفاقات اخیر در ظاهر نشان می‌دهد که نرمشی رخ داده؛ اما واقعیت این است که قرار بود اگر مذاکرات به نتیجه نرسد بعد از سه ماه فایل‌های دوربین‌های آژانس پاک شود. مسئولان آژانس نگرانی‌هایی از این مساله داشتند و خواسته‌هایی را مطرح کردند و ایران هم به آنها گفت که فیلم‌ها تحویل شما داده نمی‌شود اما پاک هم نمی‌شود و به صورت مهر و موم باقی می‌ماند تا در صورتی که مذاکرات به نتیجه رسید شما بتوانید آنها را ببینید."
این تحلیلگر ایرانی مسائل سیاسی بیان کرد: "آنها برجام را اجرا نکردند و صرفا برای خود وقت خریدند و مذاکرات را طول دادند حالا آمده‌اند و می‌گویند دولت تازه‌تأسیس سیزدهم که چندوقتی است وزیر خارجه‌ جدید روی کار آمده است باید در چند ماه مذاکرات را به نتیجه برساند. حتما در بین این میزان مشکلات داخلی اولویت ما مذاکرات نیست و این موضوع را غربی‌ها باید بدانند. من با شرایطی که مشاهده می‌کنم احیای برجام ممکن نیست زیرا اساسا غربی‌ها دنبال احیای برجام نیستند که اگر بودند راهش معلوم است، همه تعهدات طرفین در برجام قید شده و مشخص است که چه کشورهایی از این توافق‌نامه خارج شدند یا مفادش را اجرا نکردند. حالا اگر غربی‌ها می‌خواهند برجام احیا شود، باید به تعهداتشان بازگردند. آنها دنبال احیای برجام نیستند و برای مسائل دیگری می‌خواهند ایران به مذاکره برود و می‌دانیم که ایران هم جز درباره برجام آن هم نه مفاد آن بلکه اجرای آن در بحث دیگری مذاکره نمی‌کند."
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала