آیا ایران با بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مخالفت می‌کند؟

© Tasnim News Agencyبهروز کمالوندی
بهروز کمالوندی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.09.2021
اشتراک
کمالوندی: بازرسی‌های فراپادمانی آژانس متوقف شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از «فارس»، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران در این‌باره توضیح داد که بازرسی‌های نوع فراپادمانی متوقف شده، اما بازرسی‌های پادمانی طبق قانون و با روند طبیعی، در حال انجام است.
وی ادامه افزود: «بر اساس قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران، دو ماه بعد از تصویب این قانون و با توجه به عدم لغو تحریم ها علیه ایران، اعلام کردیم که دیگر نظارت های فراپادمانی در کشور اجرا نخواهد شد. بنابراین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیگر اظهاریه، دسترسی و بازرسی پروتکلی ندارد، اما بازرسی های پادمانی که در همه کشور‌ها در حال انجام است، طبق روال طبیعی در ایران هم انجام می ­شود.
آژانس بین المللی انرژی اتمی: ایران ذخایر اورانیوم خود را چهار برابر کرده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.09.2021
آژانس بین المللی انرژی اتمی: ایران ذخایر اورانیوم خود را چهار برابر کرده است
در احتساب آمار و ارقام باید به دو نکته توجه شود. نکته اول اینکه گزارش در چه تاریخی منتشر شده؛ برای مثال ممکن است این گزارش آژانس برای ۱۰ روز پیش بوده و اعداد و ارقام آن با امروز مغایرت داشته باشد. نکته دوم اینکه آمار آژانس بین المللی انرژی اتمی بر مبنای  U است، اما آمار ما در ایران بر مبنای UF۶ است، لذا یک اختلاف آمار بر مبنای اختلاف واحد اندازه گیری موجود است. تفاوت U با  UF۶، ۱.۴۷ است که لازم است در محاسبه و تطبیق آمار و ارقام، لحاظ شود».
روز 7 سپتامبر (سه‌شنبه) روزنامه «وال استریت ژورنال» مدعی شده بود که طبق گزارش محرمانه‌ای که به دستش رسیده، ایران با فعالیت و بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برنامه هسته ای خود  مخالفت می‌کند تا حدی که فعالیت‌های آژانس در ایران، در مقایسه با هر دوره دیگر در ۶ سال اخیر به شدت تضعیف شده است.
همچنین ادعا شده بود که ایران حدود ۲ هزار و ۴۴۱ کیلوگرم اورانیوم غنی شده دارد که از این مقدار حدود ۸۴.۳ کیلوگرم تا سقف ۲۰ درصد و ۱۰ کیلو تا سقف ۶۰ درصد، غنی‌سازی شده‌ است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала