گزارش و تحلیل

ادعای دروغ آژانس بین المللی انرژی اتمی

© AP Photo / Hans Punzادعای دروغ آژانس بین المللی انرژی اتمی
ادعای دروغ آژانس بین المللی انرژی اتمی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.09.2021
اشتراک
آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه شنبه ۷ سپتامبر در گزارشی اعلام کرده که پس از تعلیق برخی بازرسی‌های این نهاد از فعالیت‌های هسته‌ ای ایران، وظایف نظارتی‌اش در این کشور به طور جدی تضعیف شده است.
این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که در سطحی بسیار بالا با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری دارد.
آقای دکتر سید حسین نقوی حسینی سخنگوی پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران و سخنگوی کمیسیون ویژه برجام و همچنین نماینده ادوار هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک تهران گفت:
به نظر من ادعای آژانس ادعای خلافی است چون جمهوری اسلامی ایران در گامهای کاهش تعهدات برجامی خود وارد موضوع نظارت نشد و نظارت‌ ها را کاهش نداد بنابراین چنین ادعایی خلاف واقعیت است اول آنکه آژانس در تمامی پروژه های هسته‌ ای جمهوری اسلامی ایران هم دوربین دارد و هم نظارت می کند ثانیاً مطابق توافق گزارش فعالیت ها به آژانس داده می‌شود بنابراین این ادعا اساساً غلط است.
بلینکن: به نقطه ای نزدیک هستیم که بازگشت به برجام، منفعتی ندارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.09.2021
بلینکن: به نقطه ای نزدیک هستیم که بازگشت به برجام، منفعتی ندارد
به نظر میرسد هدف آژانس از طرح‌ این موضوع در راستای سیاست چماق و هویج آمریکایی ها است.
آمریکایی‌ها سیاست چماق و هویج را در ارتباط با مذاکرات به کار گرفتند تا به نحوی جمهوری اسلامی ایران را پای میز مذاکره بنشانند و مطالبات خود را دنبال کند از یک طرف جمهوری اسلامی ایران را توسط واسطه ها و کشورهای دیگر که در این زمینه انگلستان کشور فعالی است تهدید میکنند و از سوی دیگر صحبت از مذاکره و فرستادن واسطه برای مذاکره انجام می‌دهند، یعنی هم سیاست چماق را دنبال می‌کنند و هم سیاست هویج را.
این موضع گیری آژانس در راستای سیاست چماق است تا جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار قرار دهد در غیر این صورت اگر جایی نظارت آژانس کاهش پیدا کرده باشد مطابق توافق هسته‌ ای و برجام انجام شده و در عین حال که آژانس همه نظارت‌های خود را دارد جمهوری اسلامی ایران هیچ ابایی از ارائه ی گزارش فعالیت‌ های هسته‌ ای خود ندارد، آنچه ایران پس از خروج آمریکا از برجام عمل کرده است به طور واضح توسط جمهوری اسلامی ایران اعلام شده و کاهش تعهدات را صریح و روشن اعلام کردیم همچنین که افزایش درصد غنی سازی با ذکر درصد را شفاف بیان کردیم، حفظ و نگهداری ذخایر غنی شده را صراحتاً اعلام کردیم و در نتیجه چیزی پنهانی نداریم که آژانس از آنها بی اطلاع باشد.
گفتگوی رئیس شورای اروپا با رئیسی در خصوص از سرگیری مذاکرات درباره برجام  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.09.2021
گفتگوی رئیس شورای اروپا با رئیسی در خصوص از سرگیری مذاکرات درباره برجام
آقای دکتر سید حسین نقوی حسینی ضمن تاکید بر دست پر ایران برای مذاکرات بیان کرد:
جمهوری اسلامی ایران هیچ موقع مخالف مذاکره نبوده ما حرف منطقی داریم و اهل گفتگو هستیم، همواره نیز اعلام کردیم از طریق مذاکره باید مشکلات حل شود و با زور، تهدید و قلدری نمی‌توان با جمهوری اسلامی ایران گفتگو کرد، مخالف مذاکره نیستیم، هیچ دولتی در هیچ مقطعی در جمهوری اسلامی ایران مخالف مذاکره نبود، اگر در جایی گفتیم مذاکره عبث و بیهوده است و نتیجه ندارد بحث شرایط مذاکره بوده ما مذاکره برای مذاکره نمی خواهیم، ما به نتیجه مذاکرات اهمیت می دهیم و نتیجه ملموس آن مد نظر ما است.
وی در ادامه افزود:
آنچه رئیس جمهور محترم ایران موضع گیری کردند دقیقاً موضع جمهوری اسلامی ایران است، ما تحت فشار و تهدید مذاکره نمی کنیم، نه ما بلکه هیچ کشور عاقلی تحت فشار و تهدید مذاکره نمی‌کند ما دست بسته نیستیم بلکه در این زمینه با دست پر برای مذاکره ایستاده ایم.
 غربی ها و آمریکایی ها باید بدانند با تهدید، فشار، افزایش تحریم ها و تهدید حمله نظامی دروغین که همواره مطرح می‌کنند هیچ گاه نمی توانند ایران را پای میز مذاکره ببینند.
 در گفتگو و مذاکره منافع دو طرف باید دیده شود هنگامی که غربی ها پس از مذاکره و توافق به هیچ کدام از بند های توافق عمل نکردند، هیچ گشایشی برای ما ایجاد نشد و هیچ‌ کس برای لغو تحریم‌ ها اقدام نکرد نتیجه توافق چیست؟
 اکنون دو سال است که اروپایی ها اعلام می‌کنند ما پای تعهدات خود ایستاده ایم اما عملاً هیچ اقدامی نمی کنند، موضع گیری آقای رئیسی موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران است، ایران تحت فشار، تهدید و زور پای میز مذاکره نمینشیند، غربی ها و آمریکایی ها نیز باید دست از رویکرد های خود بردارند.
سخنگوی کمیسیون ویژه برجام آژانس را بر اساس بیانیه ها و موضع گیری ها مرکزی وابسته عنوان کرد و اظهار داشت:
آژانس بارها و بارها در بیانیه ها و موضع گیری های خود نشان داده که یک مرکز مستقل از سیاست‌ های سلطه گرایانه و استکباری غربی‌ ها نیست، آژانش در جریان موضوعات هست، دوربین دارد، نظارت می کند و گزارش دریافت می کند.
 همین موضع‌گیری کاملاً غیر منصفانه و غیر واقعی است من فکر نمی‌کنم هیچ کشوری از کشورهای عضو آژانس به اندازه ایران با آژانس همکاری کرده باشند ما پروتکل الحاقی را به هیچ وجه تصویب نکردیم و عضو آن نبودیم اما به صورت داوطلبانه آن را اجرا کردیم.
 کدام کشور این کار را می کند؟
این موضع گیری ها نشان می‌دهد که آژانس در زمین آمریکایی‌ها بازی می‌کند و تحت تاثیر موضع‌گیری‌های آنها است.
وی در پایان تاکید کرد:
انتظار داریم آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای مستقل و در چارچوب شرح وظایف خود عمل و موضع‌گیری کند.
 ما متاسفانه از آژانس ضربه خوردیم و اطلاعات هسته‌ای ما از آژانس خارج شد و در این زمینه خسارت دیدیم، چرا باید موضع گیری یک سازمان حرفه ای، تخصصی و فنی فضای سیاسی به خود بگیرد و در موضع های سیاسی دیگر کشور ها بازی کند.
 امیدواریم آژانس به اصطلاح این رویکردهای خود بپردازد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала