افزایش ۴۲ درصدی قیمت برنج ایرانی

© Fotolia / NorGalافزایش ۴۲ درصدی قیمت برنج ایرانی
افزایش ۴۲ درصدی قیمت برنج ایرانی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.09.2021
اشتراک
در ادامه افزایش قیمت برنج از بیش از یکسال گذشته تاکنون، هر کیلو برنج ایرانی در ماه گذشته تا ۴۶ هزار و ۵۰۰ تومان هم فروش رفته است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، مدت‌هاست که آمارهای رسمی و البته آنچه در بازار می‌گذرد، بیانگر روند افزایشی قیمت برنج اعم از داخلی و خارجی است؛ به طوری که گاها تا ۱۰۰ درصد و بالاتر نیز رشد قیمت آن ثبت شده است. طی ماه‌های اخیر از سرعت رشد قیمت برنج در مقاطعی کاسته شده اما به هر صورت روند همچنان افزایشی پیش می‌رود.
دلایل افزایش دو برابری قیمت مرغ در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.08.2021
دلایل افزایش دو برابری قیمت مرغ در ایران
بررسی آماری که اخیرا مرکز آمار ایران در رابطه با متوسط قیمت اقلام خوراکی اعلام کرده بود در رابطه با برنج نشان می‌دهد که هر کیلو برنج ایرانی در مردادماه امسال به طور متوسط ۳۸ هزار و ۶۰۰ تومان فروش رفته اما این کالا تا ۴۶ هزار و ۵۰۰ تومان هم قیمت خورده است، در حالی که در مرداد ماه پارسال هر کیلو برنج ایرانی به طور متوسط حدود ۲۷ هزار تومان قیمت داشت و در تیرماه امسال به ۳۷ هزار و ۳۳۰۰ تومان رسیده بود.
براین اساس، برنج ایرانی در مقایسه با سال گذشته ۴۲.۹ و نسبت به تیرماه ۳.۴ درصد گران شده است.
اما در مورد برنج خارجی که عمده افزایش قیمت آن از زمان حذف ارز ۴۲۰۰ تومان از این کالا شروع و ادامه‌دار شد آمار از این حکایت دارد که هر کیلو در مردادماه سال گذشته به طور متوسط حدود ۱۸ هزار و ۱۰۰ تومان بوده ولی در تیرماه امسال ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان و در مردادماه به ۲۵ هزار و ۱۰۰ تومان رسیده است،  برنج وارداتی تا کیلویی ۳۰ هزار و ۸۰۰ تومان هم فروش رفته است.
براین اساس، افزایش قیمت برنج خارجی نسبت به تیرماه ۱.۳ و در مقایسه با مرداد ماه پارسال ۳۸.۷ درصد است.
در رابطه با واردات برنج گفتنی است که اکنون دوره ممنوعیت فصلی است که از ابتدای مردادماه آغاز شده و تا آبان‌ماه ادامه دارد، با این حال در این مدت با توجه به کاهش ذخائر برنج و افت ۶۹ درصدی واردات در سال جاری  و اهمیت تنظیم بازار مقرر شد که ممنوعیت فصلی اجرا شود ولی برای برنج‌هایی که تا قبل از ۳۱ مردادماه قبض انبار و یا تاریخ ورود آنها به گمرک و بنادر ثبت شده در صورت داشتن ثبت سفارش ترخیص شود.
با این وجود قبل از ممنوعیت، حدود ۱۰ کشتی حاوی برنج از کشورهای مبدأ به سمت بنادر ایران حرکت کرده بودند و با اینکه بخشی از آنها تا ۳۱ تیرماه به ایران رسیدند، اما قبض انبار و تاریخ ورود بعد از این تاریخ صادر شده بود و گرچه صاحبان کالا درخواست داشتند که این محموله‌ها ترخیص شود ولی در هر صورت با وجود مکاتباتی که بین دستگاه‌های ذیربط از جمله گمرک، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفت هنوز توافقی در مورد تعیین تکلیف برنج‌های وارداتی در بنادر صورت نگرفته است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала