منابع ارشد اسرائیلی از شکست توافق های سازش با اعراب خبر دادند

پرچم اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.08.2021
اشتراک
رسانه های اسرائیلی و منابع ارشد در تل آویو از شکست پروژه توفق عادی سازی با دول عربی بعد از یک سال خبر دادند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از پایگاه اینترنتی رای الیوم، سپتامبر سال گذشته میلادی کشورهای امارات متحده عربی و بحرین تحت حمایت و نظارت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا به شکل رسمی توافق‌های عادی سازی روابط با اسرائیل را در کاخ سفید امضا کردند و پس از آن نیز کشورهای آفریقایی مغرب و سودان تحت شرایطی که آمریکا برای آنها تعیین کرده بود به قطار سازش ملحق شدند. 

اما بعد از گذشت یک سال «گیلی کوهن» تحلیلگر امور سیاسی در تلویزیون رسمی اسرائیل با استناد به مواضع منابع ارشد تل‌آویو شروع به ارزیابی این توافق‌ها و نتایج آنها طی یک سال گذشته کرد.

این تحلیلگر می گوید که در سپتامبر 2020 اتفاقی که در کاخ سفید افتاد و تصاویر امضای توافقنامه‌های عادی سازی میان کشورهای عربی با اسرائیل انگار متعلق به یک دنیای دیگر بود. در آن زمان «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر سابق اسرائیل اشتیاق زیادی برای این توافقنامه‌ها داشت اما اکنون مقامات کابینه اسرائیل و فضای عمومی کاملا تغییر کرده و باید یک بار دیگر حوادث ماهها و سالهای گذشته را مورد بررسی قرار دهیم.

وی خاطر نشان کرد: در حالی که «نفتالی بنت» نخست وزیر اسرائیل اولین سفر رسمی خود را به ایالات متحده به تازگی انجام داده، تنها یک سال قبل از آن نتانیاهو در تالار کاخ سفید مقابل دوربین‌ها از امضای توافقنامه‌های عادی سازی با کشورهای عربی خبر داده و آن را یک دستاورد برای خود دانست.

کوهن در عین حال به نقل از منابع ارشد تل‌آویو تاکید کرد که مزایای توافقنامه‌های عادی سازی برای اسرائیل در مقایسه با آن چیزی که انتظار می‌رفت بسیار کم است. اما در یک سالی که گذشت یعنی از سپتامبر 2020 تا آگوست 2021 فضای عمومی به شکل قابل توجهی تغییر کرده و البته این تغییر تنها منحصر به تغییر دولت در آمریکا و کابینه اسرائیل نیست؛ اما فضای عمومی با احساسی شبیه به انزجار اشباع شده است.

مرکز پژوهش‌های امنیت داخلی اسرائیل وابسته به دانشگاه تل‌آویو در گزارش استراتژیک جدید خود در خصوص چالش‌های پیش روی توافق های عادی سازی این رژیم با کشورهای عربی و مسائلی که بر سرعت و پیشرفت این توافق‌ها تاثیر می‌گذارد نوشته که یکی از برجسته‌ترین چالش‌ها در مسیر توافق‌های عادی‌سازی کشورهای عربی با اسرائیل موضع افکار عمومی اعراب است و همانند اتفاقی که در توافق صلح اسرائیل با مصر و اردن رخ داد ملت‌های عربی موضع محافظه‌کارانه علیه اسرائیل دارند و دشمن آن هستند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала