گزارش و تحلیل

رسانه آذربایجانی: مواظب گزینه های بایدن باشید

© REUTERS / JONATHAN ERNSTجو بایدن رئیس جمهور آمریکا و نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.08.2021
اشتراک
جو بایدن تنها ۲۰ دقیقه با نفتالی بنت گفتگو کرد. با این وجود، او موفق شد بیانیه بلندی بدهد.

اسپوتنیک به نقل از وبگاه "حاقین آذ" می نویسد: نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل در آستانه ملاقات با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا گفت: او روحیه جدیدی از اسرائیل را با خود آورد، روحیه افرادی که گاهی اوقات متفاوت فکر می کنند و نظرات متفاوتی دارند اما  با کمال میل با هم کار می کنند. این روحیه وحدت است. اما نخست وزیر اسرائیل کاملاً شانس نداشت. پس از حملات تروریستی در کابل، بایدن به جز افغانستان هیچ اولویت دیگری نداشت و زمانی برای آشنایی با روحیه جدید در کاخ سفید وجود نداشت. این مذاکرات ۲۰ دقیقه به طول انجامید.

چرت زدن بایدن در دیدار با نخست وزیر اسرائیل + ویدئو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.08.2021
چرت زدن بایدن در دیدار با نخست وزیر اسرائیل + ویدئو

با این حال، اگر بایدن در کوتاه ترین زمان ممکن به چیزی نمی رسید که باید جامعه بین المللی را گیج کند، وی بایدن نبود. رئیس جمهور آمریکا گفت اگر دیپلماسی به بازگرداندن ایران به برنامه جامع اقدام مشترک - برجام کمک نکند، آمریکا گزینه های دیگری نیز در اختیار دارد.

منظور او یک راز باقی مانده است. اما با توجه به این واقعیت که واشنگتن فرار عجولانه خود از افغانستان را یک پیروزی در سیاست خارجی می داند، کلمات مربوط به "گزینه های دیگر" نگران کننده است. علاوه بر این، نفتالی بنت به بایدن اطلاع داد که اسرائیل یک استراتژی برای مهار "تجاوز منطقه ای" ایران طراحی کرده و قصد دارد با ایالات متحده مذاکره کند.

به گفته نخست وزیر اسرائیل، این استراتژی دو هدف دارد: هدف اول این است که تجاوز منطقه ای ایران را متوقف کرده و آن را مجبور به محدود کردن آن کنیم. مورد دوم این است که اطمینان حاصل شود که ایران هرگز نخواهد توانست به سلاح های هسته ای دسترسی پیدا کند.

بنت: انتخاب رئیسی به عنوان رئیس جمهور ایران، پیامی برای بیدار شدن قدرت ها است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.06.2021
بنت: انتخاب رئیسی به عنوان رئیس جمهور ایران، پیامی برای بیدار شدن قدرت ها است

در این زمینه، انتشار نیویورک تایمز در باره عمل خرابکارانه در ماه آوریل سال جاری در تاسیسات هسته ای نطنز - که اسرائیل هرگز مسئولیت آن را به طور رسمی برعهده نگرفت، گفت: بسیار گویا است - اسرائیلی ها دو ساعت قبل از آغاز آن  به واشنگتن اطلاع دادند.

یعنی واشنگتن از تمام عملیات ویژه اسرائیل در ایران مطلع است و مخالف آنها نیست. فقط بگوییم که سرویس های ویژه ایران آمریکایی ها را از شبکه ماموران اطلاعاتی خود در کشور محروم کرده است. تنها چیزی که در دست ایالات متحده باقی مانده است اطلاعات الکترونیکی است و امروز اسرائیل "چشم و دست" ایالات متحده در ایران است.

و اما اسرائیلی ها می توانند به طور مستقل اطلاعاتی در مورد برنامه هسته ای ایران به دست آورند و همچنین اقدامات خرابکارانه را در شرکت های صنعت هسته ای ایران و حملات هوایی منظم به اهداف ایران در قلمروی سوریه سازماندهی کنند.

بنت: بایدن رهبری است که اسرائیل را دوست دارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.08.2021
بنت: بایدن رهبری است که اسرائیل را دوست دارد

به نظر می رسد "گزینه های دیگر" گسترش عملیات مخفی در ایران با مشارکت اسرائیل است. اما یک مشکل وجود دارد: برای این که آمریکایی ها در انجام عملیات مخفیانه دخالت نکنند، اسرائیل تا حدی اطلاعات را از آنها پنهان می کند یا به ایالات متحده یک کار انجام شده را معرفی می کند.

تا چه رسد به اینکه این امکان وجود دارد که اطلاعات غلط تهیه و تسلیم شود یا به دنبال راه حلی باشند که به نفع اسرائیل باشد نه ایالات متحده. تصادفی نیست که نفتالی بنت از افرادی نام برد، "از کسانی که گاهی اوقات متفاوت فکر می کنند و دیدگاه های متفاوتی دارند." منافع اسرائیل و آمریکا یکسان نیست و آنچه برای اسرائیلی ها مفید است ممکن است همیشه برای آمریکایی ها مفید نباشد. و این یک تهدید جدی است.

اما این تهدید کننده ترین چیز نیست. در افغانستان ، دولت بایدن به بقیه جهان نشان داده است که چگونه می تواند شرایط بحرانی را مدیریت کند. جهان شگفت زده شد. اگر بایدن متعهد شود مشکلات خود را با ایران به همین شکل حل کند، موی اهالی جهان ممکن است سفید شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала