جنجالی شدن منع تحصیل دختران در رشته نمایش در ایران +عکس، ویدئو

© Sputnik / Mazyar Asadiجنجالی شدن منع تحصیل دختران در رشته نمایش در ایران +عکس، ویدئو
جنجالی شدن منع تحصیل دختران در رشته نمایش در ایران +عکس، ویدئو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.08.2021
اشتراک
ثبت نام ورودی جدید رشته نمایش برای دختران در تنها هنرستانی که در ایران این رشته را داشت، ممنوع شد.

به گزارش اسپوتنیک، طی روزهای گذشته در اقدامی عجیب، رشته نمایش از هنرستان‌های دخترانه سوره که وابسته به حوزه هنری‌ست و زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی کار می‌کند حذف شد.

 

انتشار این خبر با واکنش کاربران بسیاری همراه شد و سبب شد تا کاربران، دانش‌آموختگان و فعالان تئاتر کارزاری برای مخالفت با حذف رشته نمایش از هنرستان دخترانه سوره به راه بیندازند و با هشتگ هنرستان سوره در جهت رفع این ممنوعیت و این تبعیض احتمالی تلاش کنند.

 

گفته می‌شود در روزهای گذشته محمد مهدی اسماعیلی وزیر پیشنهادی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدعی شد که نمایش‌های اجرا شده در ایران مروج‌ بی‌حیایی است و تصویر مثبت از زن بی‌حیا ارائه می‌دهند. اما جمعی از فعالان حوزه نمایش بر این باورند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال تفکیک جنسیتی در حوزه هنرهای نمایشی است و اقدام اخیر حوزه هنری در حذف رشته تئاتر برای دختران نیز در همین راستاست.

 

و اما حسام حسینی مدیرکل ارتباطات و رسانه حوزه هنری در این رابطه عنوان کرد: «حالا کرونا و ضعف کیفی ما باعث شده فرصتی پیدا کنیم برای فکر کردن دوباره و طراحی برای بهبود شرایط. یک تنفس کوتاه.»

 

کاربران در واکنش به این اتفاق عنوان می‌کنند هنرستان دخترانه سوره در سال‌های اخیر میزبان دانشجویان دختر فراوانی بوده که فعالیت در این عرصه را انتخاب کرده بودند و اکنون اقدام به حذف رشته نمایش از این هنرستان یقینا می‌تواند تبعات زیادی به همراه داشته باشد. این کاربران ضمن ابراز تاسف، این اتفاق را تبعیض جنسیتی و سرکوب زنان می‌دانند.

 

رحمت امینی نویسنده و کارگردان نیز در نامه‌ای در واکنش به این موضوع نوشت: «با سلام، بدون مقدمه به اصل مطلب می‌پردازم و تاسف عمیق خود را از اخذ تصمیمی عجولانه که سرنوشت نسل‌های آینده دختران مستعد این مرز و بوم را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اعلام می‌دارم. تقاضا می کنم اگر رسما یا غیر رسما ابلاغیه ای برای حذف رشته نمایش در سال تحصیلی پیش رو صادر کرده‌اید، آن را لغو بفرمایید. ضمنا حتی حذف و تعلیق موقتی و کوتاه مدت این رشته، نامش ایجاد تنفس نیست بلکه گرفتن راه نفس بخشی از دختران جوان است که با هزار امید و آرزو در پی دستیابی به اهداف علمی و هنری خود هستند.»

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала