بارش پاییزی در ایران کمتر از میانگین سالانه خواهد بود

CC BY 4.0 / IRNA / بارش پاییزی در ایران کمتر از میانگین سالانه خواهد بود
بارش پاییزی در ایران کمتر از میانگین سالانه خواهد بود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.08.2021
اشتراک
سازمان هواشناسی ایران وضعیت 13 استان را از نظر بارش‌های پاییزی حاد ارزیابی کرد.

به گزارش اسپوتنیک، سحر تاجبخش، رئیس سازمان هواشناسی ایران  از بارش کمتر از نرمال در اکثر مناطق کشور طی پاییز ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: شرایط ۱۳ استان در خصوص بارش‌ها حادتر خواهد بود.

وی در نامه‌ای به معاون برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی ایران پیش‌بینی میزان بارش‌های پاییز امسال را اعلام کرد.

در این نامه آمده است:

بارش در فصل پاییز در اکثر مناطق کشور به جز سواحل دریای خزر کمتر از نرمال (میانگین بلندمدت آماری) پیش‌بینی می‌شود که سهم ماه‌های مهر و آبان در این کم‌بارشی بیشتر است. از نیمه دوم آذرماه 1400، شرایط بارشی در کشور مقداری متعادل شده و انتظار می‌رود بارش در اکثر مناطق کشور به نرمال گرایش یابد.

استان‌های اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان، کرمان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری،‌ لرستان، خوزستان و ایلام نسبت به سایر استان‌ها از شرایط حادتری برخوردارند.

پیش‌بینی‌های داده شده شامل بارش‌های سیلابی نیست و بارش‌های سیلابی لزوماً نافی زیر نرمال بودن مجموع مقدار بارش نیست. پیش‌بینی بارش‌های شدید و سیلابی در بازه‌های زمانی تا چند روز قبل از وقوع، معنی‌دار است و ارائه آنها در پیش‌بینی‌های فصلی و ماهانه جایگاه ندارد.

بدیهی است سازمان هواشناسی احتمال رخداد این‌گونه بارش‌ها را پیوسته پایش می‌کند و در صورت نیاز با هشدار مختلف قبل از وقوع، آن را به اطلاع کاربران می‌رساند.

پیش‌بینی‌های بلندمدت طبق استانداردهای جهانی به صورت نرمال، کمتر از نرمال و بیشتر از نرمال ارائه می‌شود. منظور از نرمال میانگین بارش بلندمدت آماری است. میزان صحت پیش‌بینی فصلی حدود 60 تا 70 درصد است. همچنین ارائه پیش‌بینی فصلی در سطح دهستان معنی‌دار نیست.

انتهای پیام

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала