گزارش و تحلیل

احتمال گسترش مبادلات نفتی ایران و افغانستان

© Sputnik / Maksim Bogodvidاحتمال گسترش مبادلات نفتی ایران و افغانستان
احتمال گسترش مبادلات نفتی ایران و افغانستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.08.2021
اشتراک
طالبان با ارسال پیام هایی به ایران اعلام کردند که این کشور می تواند صادرات فرآورده های نفتی خود را به افغانستان ادامه دهد.

اسپوتنیک - حمید حسینی، از اعضای هیات مدیره و سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران گفت: طالبان پیامی را به ایران ارسال و اعلام کرد که می توانید به صادرات فرآورده های نفتی ادامه دهید.

رئیس جمهور افغانستان: حاضر به تبادل نفت و آب با ایران هستیم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.03.2021
رئیس جمهور افغانستان: حاضر به تبادل نفت و آب با ایران هستیم

طالبان این پیامها را به بازرگانان ایرانی و به اتاق بازرگانی ایران که ارتباطات نزدیکی با دولت دارد، فرستاده است. در نتیجه اداره کل گمرک جمهوری اسلامی ایران ممنوعیت صادرات سوخت به افغانستان را که از ششم اوت (۱۵ مرداد) به دلیل نگرانیهای ایران نسبت به ایمنی تجارت در این کشور اعلام کرده بود، برداشت.

سعید میرترابی حسینی، کارشناس اقتصاد سیاسی و نفت، عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی در این خصوص به خبرنگار اسپوتنیک گفت:

در زمینه نفت طبیعتا انتقال نفت و مواد سوختی به وسیله تانکر و امکانات مشابه در حجمی که مورد نیاز افغانستان باشد را ایران می تواند تامین کند. با توجه به مشکلاتی که ایران در حال حاضر در فروش نفت و توان تولیدی که دارد، ایران به اندازه ای که افغانستان نیاز داشته باشد، می تواند آنرا به گونه ای تامین کند.

با گمانه زنی به نظر می آید که طالبان نسبت به دولت اشرف غنی محدودیت کمتری در معاملات با ایران خواهد داشت، به این دلیل که دولت اشرف غنی تعهدات داشت و به ویژه از سوی آمریکا تحت فشار قرار داشت که مبادلات خود را با ایران محدود کند، ولی به نظر می آید که طالبان چنین تعهداتی ندارد و با توجه به الگوی رفتاری طالبان و اینکه هنوز یک دولت رسمی شکل نگرفته، می تواند مبادلات خود را نیز به شکل غیر رسمی انجام دهد.

به هر صورت طالبان به دنبال یافتن یک مصونیت بین المللی نیز هستند و مقداری تعهدات بین المللی را هم بپذیرد به این منظور که این رسمیت برای آنها در سطح بین المللی ایجاد شود، اما با توجه به ساختار هیات حاکمه ای که به طالبان شکل می دهد و در افغانستان خواهد داشت در مبادلات اینگونه با ایران، محدودیت کمتری قاعدتا خواهد داشت، بنابراین انتظار گسترش آن وجود دارد و یا مبادلات شکل متنوع تری پیدا می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала