گزارش و تحلیل

کابینه‌ پُر تحریم

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / کابینه‌ پُر تحریم
کابینه‌ پُر تحریم  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.08.2021
اشتراک
انتصابات در دولت سیزدهم جمهوری اسلامی با واکنش‌های فراوانی از سوی برخی کشورها همراه شده است.

اسپوتنیک - بررسی صلاحیت کابینه معرفی شده ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران از روز شنبه (۳۰ مرداد) در مجلس شورای اسلامی آغاز شد و با اعلام نتایج رای اعتماد نمایندگان به کابینه سیزدهم در روز گذشته پایان یافت.

محسن رضایی ، معاون رئیس جمهور ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.08.2021
آرژانتین انتصاب محسن رضایی به سمت معاون رئیس جمهور ایران را محکوم کرد

نمایندگان مجلس شواری اسلامی ایران تنها به حسین باغ گلی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت سیزدهم، رای اعتماد ندادند.

در این یادداشت سعی داریم به بررسی اجمالی سوابق چند وزیر و معاون ابراهیم رئیسی بپردازیم.

وزارت امور خارجه

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جدید ایران متولد سال ۱۳۴۳ شهرستان دامغان و دانش آموخته کارشناسی روابط دیپلماتیک از دانشکده وزارت امور خارجه، کارشناسی ارشد روابط بین الملل از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و دکتری تخصصی روابط بین الملل از دانشگاه تهران است که از سوابق متعدد اجرایی و میدانی در حوزه دیپلماسی برخوردار است.

دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل امور بین الملل مجلس شورای اسلامی، معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه، مدیرکل خلیج فارس و خاورمیانه وزارت امور خارجه، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بحرین، رئیس ستاد ویژه عراق در وزارت امور خارجه، معاون مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه، عضو کمیته سیاسی – امنیتی مذاکرات هسته‌ای ایران با تروئیکای اروپایی، عضو کمیته مذاکرات ایران و عراق و آمریکا در موضوع عراق از جمله مسئولیت‌های مهم اجرایی امیرعبداللهیان در حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران است.

محسن رضایی،دبیر مجمع تشخیص مصلحت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.08.2021
محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور ایران شد

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت سیزدهم متولد ۱۳۳۷ سراب، متخصص چشم‌پزشکی، فلوشیپ قرنیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دبیر انجمن آموزش علوم پزشکی، عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی ایران، عضو شورای عالی استعدادهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دبیر شورای گسترش دانشگاه‌ها، دبیر شورای شورای آموزش پزشکی و تخصصی ایران، رئیس دفتر نظارت و ارزیابی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عضو شورای عالی مرکز تحقیقات چشم‌ پزشکی کشور، مشاور سازمان بین‌المللی آموزش پزشکی اروپا، ریاست قطب چشم‌پزشکی از سال ۱۳۸۸ تاکنون، ریاست مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی شهید دکتر لبافی‌نژاد و عضو هیأت ممیزه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو هیأت جذب این دانشگاه از جمله سوابق علمی و اجرایی عین اللهی می‌باشد.

وزارت کشور

احمد وحیدی، وزیر جدید کشور دولت سیزدهم متولد سال ۱۳۳۷ در شیراز بوده و دانش آموخته دکتری تخصصی مدیریت راهبردی و رئیس و عضو هیأت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی است.

سردار احمد وحیدی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.08.2021
اعتراض آرژانتین به انتصاب وحیدی به عنوان وزیر کشور ایران

عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام، عضو و رئیس کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی مجمع تشخیص مصلحت نظام، از مسئولین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران جنگ با عراق، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در دولت دهم، جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عضو هیأت نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام، عضو شورای راهبردی روابط خارجی و ریاست مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی از جمله سوابق اجرایی و مدیریتی احمد وحیدی می‌باشد.

وزارت راه و شهرسازی

رستم قاسمی، وزیر جدید راه و شهرسازی ایران متولد سال ۱۳۴۳ بوده که در دولت دهم از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ به‌عنوان وزیر نفت فعالیت می‌کرد. وی در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی عمران آموزش راه دور از دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال ۱۳۴۹ تحصیل کرده و از سال ۱۳۶۰ به عضویت سپاه پاسداران در آمد و زمان جنگ ایران و عراق به عنوان عضوی از این نهاد در جنگ شرکت کرد. قاسمی سابقه فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ را در کارنامه خود دارد.

معاونت اقتصادی رئیس‌جمهور

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران با صدور حکمی، محسن رضایی میرقائد را به سمت "معاون اقتصادی رئیس‌جمهور"، "دبیر شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا" و "دبیر ستاد اقتصادی دولت" منصوب کرد.

قوی ترین فرد در کابینه رئیسی کیست؟  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.08.2021
قوی ترین فرد در کابینه رئیسی کیست؟

محسن رضائی میرقائد متولد سال ۱۳۳۳ مسجد سلیمان و دانش آموخته مقطع دکترای اقتصاد از دانشگاه تهران است که فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مدت ۱۶ سال (۱۳۶۰ تا ۱۳۷۶) و دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام از سال ۷۶ تاکنون را در سوابق اجرایی و مدیریتی خود دارد.

اما برخی از این انتصابات در دولت سیزدهم با واکنش برخی کشورها مواجه شده است. وزارت خارجه آرژانتین در بیانیه‌ای، انتصاب وحیدی و رضایی را "توهین به دادگستری آرژانتین و قربانیان حمله تروریستی وحشتناک" در مرکز فرهنگی یهودیان در بوینس آیرس دانست. در این بیانیه آمده است: "رضایی همانند وحیدی  تحت تعقیب دستگاه قضایی آرژانتین است زیرا آنها نقش اساسی در تصمیم گیری و برنامه ریزی حمله تروریستی در ۱۸ ژوئیه ۱۹۹۴ داشتند." به گفته وزارت خارجه آرژانتین، هر دو مقام ایرانی در لیست افراد تحت تعقیب بین المللی اینترپل (پلیس بین الملل) قرار دارند.

رستم قاسمی، وزیر جدید راه و شهرسازی ایران نیز پیش از این به عنوان فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء در فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل، دولت فدرال ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و استرالیا قرار گرفته بود. علاوه بر این وزارت خزانه‌داری آمریکا در چهارم سپتامبر ۲۰۱۹ رستم قاسمی و پسرش را در رابطه با یک شبکه انتقال نفت تحت کنترل سپاه پاسداران تحریم کرد. این شبکه به "شبکه نفت در خدمت تروریسم" معروف شده‌است.

در این راستا با حسن هانی زاده کارشناس مسایل سیاسی خاور میانه، آمریکا و ایران، ایران و روسیه و سردبیر سابق خبرگزاری مهر هم کلام شدیم:

به صورت کلی کابینه دولت آقای رئیسی را چگونه ارزیابی می‌فرمایید و تفاوت کلی وزرای دولت دوازدهم و سیزدهم را در چه می‌بینید؟

از ۱۹ وزیر پیشنهادی آقای رئیسی تنها وزیر آموزش و پرورش نتوانست رای اعتماد کسب کند و این نشان می‌دهد که کابینه آقای رئیس جمهور، یک مجموعه منسجم، هماهنگ و مورد اطمینان نمایندگان مجلس است. رای بالای اعتمادی که اغلب وزرای پیشنهادی از مجلس شورای اسلامی دریافت کردند، نشان دهنده یک مقبولیت عمومی از سوی مجلس نسبت به کابینه است. اکثر اعضای کابینه دولت رئیسی، چهره‌های شناخته شده، انقلابی و دارای رویکردهای کاملا ارزشی هستند و می‌توانند نیازها و مطالبات مردم ایران را پاسخ بدهند.

از ویژگی‌های وزرای کابینه آقای رئیسی، مردم بودن، ولایی بودن، پاک دست بودن و رویکرد ضد فساد داشتن است. در گذشته کابینه آقای روحانی، شامل وزرای غالبا ستادی بود و تحرک زیادی نداشتند؛ برعکس وزرای آقای رئیسی، میدانی و پرتحرک بوده و پشت میز نشین نیستند. طی روزهای آینده که این کابینه رسما کار خود را آغاز می‌کند، تحولات در عرصه‌های معیشتی و رفاهی مردم رخ خواهد داد. کابینه دولت سیزدهم سعی خواهد کرد تا اولویت خود را بهبود وضع معیشتی مردم قرار بدهد.

نظر شما در خصوص بیانیه وزارت خارجه آرژانتین پس از انتصاب آقایان وحیدی و رضایی در دولت جدید چیست؟

کـدامیـک از وزیـران پیـشنهـادی رئیسی رأی اعتـمـاد گرفتند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.08.2021
کـدامیـک از وزیـران پیـشنهـادی رئیسی رأی اعتـمـاد گرفتند

تمامی اینها جریان سازی‌هایی است که از مدت‌ها پیش علیه ایران شروع شده است و ارتباطی به این شخصیت‌ها ندارد. دستگیری آقای حمید نوری در سوئد و محاکمه ایشان به اتهام صدور احکام اعدام، صرفا در چارچوب سیاسی کاری کشورهای غربی علیه ایران صورت می‌پذیرد. آقای محسن رضایی و سردار وحیدی دو چهره شناخته شده دوران دفاع مقدس هستند و خدمات زیادی به ملت ایران داشتند و هیچ ارتباطی بین حادثه انفجار در مقر یهودیان آرژانتین با محسن رضایی و احمد وحیدی وجود ندارد.

آقای رضایی پیش از این نیز مسئولیت‌هایی داشته است ولی آرژانتین هیچ وقت اقدامی نکرده است. همه اینها نشان دهنده اینست که صهیونیست‌ها، آمریکا و برخی رژیم‌های مرتجع درصدد جریان سازی علیه چهره‌های محبوب و مردمی ایران هستند. آقای رضایی چهره شناخته شده‌ای است که ۴۲ سال در خدمت مردم ایران است و سردار وحیدی نیز از چهره‌های مردمی دوران جنگ هست که خدمات زیادی برای مردم ایران داشته‌اند.

آرژانتین به شدت تابع لابی صهیونیست است و در حال حاضر نیز این لابی فعال شده است، مخصوصا سفری که نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل به آمریکا داشته است به منظور جریان‌سازی علیه مقامات ایران است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала