واکنش رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز به تصاویر منتشر شده از زندان اوین

© Photo / IRNAواکنش رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز به تصاویر منتشر شده از زندان اوین
واکنش رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز به تصاویر منتشر شده از زندان اوین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.08.2021
اشتراک
جلیل مالکی، رفتارهای "هنجارشکنانه" در زندان اوین را "معلول عدم نظارت قضایی و انتظامی" در بازداشتگاه‌ها و زندانهای ایران دانست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، جلیل مالکی، رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در واکنش به تصاویر منتشر شده از زندان اوین اظهار داشت: انتشار فیلم ضرب و شتم زندانیان و شکست کرامت آن‌ها در صحن زندان اوین توسط زندانبانان این واقعیت تلخ را نشان داد که اینگونه رفتارهای مجرمانه و هنجارشکنان با زندانیان معلول عدم نظارت قضایی و انتظامی در بازداشتگاه‌ها و زندانهای کشور است.

دستور محسنی اژه ای به بدرفتاری با زندانیان اوین: بدون فوت وقت این موضوع را بررسی کنید  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.08.2021
دستور محسنی اژه ای در خصوص بدرفتاری با زندانیان اوین: بدون فوت وقت این موضوع را بررسی کنید

مالکی تصریح کرد: وقتی  مجریان قانون از زیر چتر ضوابط نظارتی آن هم در جایی که تحت شدیدترین نظارت های دوربین های مداربسته قرار دارند، خارج می‌شوند و یا زیر چتر نظارتی قرار دارند ولی هراسی از نظارت قضایی و یا انتظامی موجود ندارند، طبیعی است که خود را بی نیاز از پاسخگویی تصور نموده و مبادرت به رفتارهای خشن و ناشایستی نمایند که نمونه‌ای از آن در فیلم منتشره هویدا است.

وی افزود: قوانین و مقررات ناظر بر رفتار مأمورین و ضابطان در زندان ها روشن است. هم قانون آیین دادرسی کیفری هرگونه تعرض فیزیکی و یا غیر فیزیکی به افراد بازداشت شده و یا زندانی را منع نموده و برای آن ضمانت اجرای کیفری در نظر گرفته است و هم آیین نامه اجرایی سازمان زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به اندازه کافی ضوابط نظارتی دارد.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز خاطر نشان شد: متاسفانه آنچه که حلقه مفقوده این ماجرا است، عدم نظارت دقیق بر رفتار مأموران یا عدم اعمال ضمانت اجراهای قانونی در مورد رفتارهای هنجارشکنانه و یا مجرمانه آنها است؛ بنابراین قبل از اینکه به شماتت و مجازات مأمور خاطی بپردازیم و یا به عذرخواهی رئیس زندان از زندانبان دل خوش کنیم، باید به مسئولیت مقامات قضایی و اداری ناظر بر رفتار آنها توجه نماییم. والا مجازات مأمورین جزء و حذف معلول هیچگاه موجبات عدم تکرار این قبیل اقدامات موهن را فراهم نخواهد کرد.

بازگشت یاران احمدی نژاد از اوین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.05.2019
بازگشت یاران احمدی نژاد از اوین

وی در پایان بیان داشت: و اما نکته دیگری که می‌تواند در جلوگیری از این قبیل رفتارهای مجرمانه موثر باشد در کنار بازدیدهای مستمر دادستان های عمومی از بازداشتگاه‌ها و زندانها، اعتماد به نهاد های مردم نهاد به ویژه کانون های وکلای دادگستری و اجازه به آن‌ها جهت بازدید دوره ای از زندان‌ها و ارائه گزارش بیطرفانه به مقامات مسئول در قوه محترم قضاییه و مردم است. بازدید این نهادها در چارچوب قوانین جاریه کشور از یک طرف باعث خواهد شد که مامورین و مسئولان امر در زندانها هر لحظه خود را در معرض نظارت نهادهای مردمی بدانند و مجالی برای انجام رفتارهای خلاف قاعده پیدا نکنند و از طرف دیگر به مقامات مسئول در قوه قضاییه کمک خواهد کرد تا از کاستی‌ها و نواقص و سوء رفتار ها توسط مراجع بیطرف مطلع شوند و در جهت رفع آنها برآیند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала