سرویس اطلاعات خارجی روسیه اسناد طبقه بندی شده تلاش نازی ها برای اخلالگری در ایران را منتشر کرد

© Photo / Personal and family archives / The Ministry of Defence of the Russian Federation سرویس اطلاعات خارجی روسیه اسناد مربوط به تلاش نازی ها برای براندازی در ایران را طبقه بندی کرد
 سرویس اطلاعات خارجی روسیه اسناد مربوط به تلاش نازی ها برای براندازی در ایران را طبقه بندی کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.08.2021
اشتراک
سرویس اطلاعات خارجی روسیه اسناد مربوط به مبارزه اطلاعات اتحاد جماهیر شوروی علیه سرویس های ویژه هیتلر در ایران را طبقه بندی کرد.

به گزارش اسپوتنیک، سرویس اطلاعات خارجی روسیه اسناد مربوط به مبارزه اطلاعات خارجی اتحاد جماهیر شوروی با سرویسهای ویژه هیتلر در ایران در طول جنگ بزرگ میهنی را طبقه بندی کرد، تلاش برای قیام طرفداران آلمان در ایران در تابستان 1942 و خنثی سازی زیرزمینی تلاشهای نازی ها قبل از کنفرانس تهران 1943 را طبقه بندی کرد.

امروز 80 سال از ورود نیروهای ارتش سرخ به ایران می گذرد. این امر مطابق با معاهده 1921 اتحاد جماهیر شوروی و ایران انجام شد. در آن زمان اگر "کشورهای ثالث" سعی می کردند خاک ایران را به پایگاه عملیات نظامی علیه روسیه شوروی تبدیل کنند، در این صورت مسکو حق داشت نیروهای خود را به خاک ایران بفرستد. در عین حال در تابستان 1941 میلادی، ایران به سکوی تهاجمی نظامی آلمان هیتلری در خاورمیانه تبدیل شد. به همراه نیروهای ارتش سرخ، نیروهای انگلیسی در پایان آگوست 1941 وارد ایران شدند.

خاطرات یک پیشاهنگ هیتلری:

درگذشت افسر اطلاعات شوروی، که در طول جنگ جهانی دوم در ایران فعالیت می کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.11.2019
درگذشت افسر اطلاعات شوروی، که در طول جنگ جهانی دوم در ایران فعالیت می کرد

در میان مطالب طبقه بندی شده در خصوص 80 سال پیش، قطعه ای از دفتر خاطرات است که توسط فرانتس مایر (نام واقعی - ریچارد آگوست)، نماینده اصلی اطلاعات سیاسی آلمان در تهران در طول جنگ به زبان روسی ترجمه شده است، یافت می شود. وی مستقیماً در ایجاد احزاب و گروه های ناسیونالیست طرفدار آلمان در تهران و دیگر شهرهای ایران مشارکت داشت.

مهمترین آنها حزب آبی و ملی گرایان ایرانی بودند. نام مایر، همراه با دیگر نازی ها که در ایران کار خرابکارانه انجام می دادند، در یادداشتی شوروی به طرف ایرانی در 25 آگوست 1941 آشکارا نامگذاری شد و پس از آن ارتش سرخ وارد ایران شد.

به دلیل ورود نیروهای متفقین به ایران در سپتامبر 1941 ، مایر بدون تماس با برلین باقی ماند. او به مدت سه ماه در قبرستان ارامنه ای در تهران تحت عنوان گورکن مخفی شد و سپس با کمک عناصر طرفدار فاشیست موفق شد در شهر پناه بگیرد و زیر زمین فعالیت فعالانه ای را آغاز کرد.

نقشه جغرافیایی  خاورمیانه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.07.2016
پیشنهاد سیاست مدار روس مبنی بر ایجاد اتحاد شوروی جدید به همراه ایران و ترکیه

اسناد دیگر به آماده سازی قیام طرفدار آلمان در تهران و شمال کشور اشاره می کند که قرار بود همزمان با شکست برنامه ریزی شده نیروهای شوروی در منطقه استالینگراد و قفقاز توسط رایش سوم همزمان شود.

در پیامی به تاریخ 25 ژوئن 1942، شرح داده می شود که چگونه یک منبع اطلاعات خارجی شوروی، شامل "حزب آبی"، از رهبر این سازمان، از نماینده مجلس ایران اقای نوبخت، مسئول انتخاب افراد قابل اعتماد، که به آنها آموزش داده می شود تا اطلاعات مربوط به احزاب سیاسی موجود در تهران را جمع آوری کنند، انجام می شود. به این افراد دستور دهید به احزاب مشخص شده بپیوندند و فعالیت های خود را پوشش دهند." (نوبخت در جوانی در آلمان تحصیل کرد و در دهه 1930 کتاب هیتلر "Mein Kampf" را به فارسی ترجمه کرد).

با مرور زمان و پس از دستگیری ها، کارآمدی اطلاعات نازی در ایران به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. و در 9 سپتامبر 1943 ، ایران به آلمان اعلان جنگ داد.

کتاب "ژونال د تهران" و اطلاعات فوق در زمینه براندازی توسط نازی ها در ایران اکنون طبقه بندی شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала