آیا ایران به مذاکرات وین برخواهد گشت؟

© Photo / U.S. State Departmentوزارت خارجه آمریکا
وزارت خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.08.2021
اشتراک
در وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات اخیر سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران، مواضع دولت آمریکا درباره تداوم مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین تشریح شد.

به گزارش اسپوتنیک، در وزارت امور خارجه آمریکا به گفته‌های سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در مورد مذاکرات برجام واکنش نشان داده شد . اعلام شد که اگر ایران در مذاکرات امتیازات بیشتری تقاضا کند و یا موارد کمتری را حاضر به انجام آنها باشد، این مذاکرات به نتیجه نمی‌رسد.

شایان ذکر است که سخنگوی وزارت خارجه ایران در جدیدترین اظهارات در مورد از سرگیری مذاکرات هسته‌ای غیر مستقیم بین تهران و واشنگتن برای احیای برجام گفته بود که «متاسفانه به دلیل نقض کامل برجام توسط آمریکا و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و عدم پایبندی کامل طرف‌های اروپایی و طرف‌های ما در برجام به تعهدات‌شان در رفع تحریم‌ها، زمان به نفع برجام نیست».

در وزارت خارجه آمریکا گفته شد: «دولت جو بایدن در پیگیری مسیر دیپلماسی معنادار برای تحقق بازگشت به پایبندی متقابل به برجام و رسیدگی به طیف وسیعی از نگرانی‌های ما با ایران صادقانه و ثابت قدم عمل کرده است. ما همچنان متعهد هستیم و به صراحت اعلام کرده‌ایم که آماده بازگشت به وین برای از سرگیری مذاکرات در مورد بازگشت به پایبندی متقابل به برجام هستیم زیرا معتقدیم این به نفع امنیت ملی ما است.

ابراز امیدواری پوتین برای اجرای برجام توسط دولت جدید ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.08.2021
ابراز امیدواری پوتین برای اجرای برجام توسط دولت جدید ایران

ما از ایران می‌خواهیم که به زودی به مذاکرات بازگردد تا بتوانیم کار را به نتیجه برسانیم. با این حال، همان‌طور که وزیر خارجه آنتونی بلینکن به روشنی اعلام کرده است، فرصت تحقق بازگشت به پایبندی متقابل به برجام برای همیشه دوام نخواهد داشت».

تاکنون شش دور گفت‌وگوی هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی برای بازگشت به تعهدات برجام انجام گرفته است.

پیشتر خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته بود: «آنچه که مهم است این است که آمریکایی ها با اقدامات خود سرنوشت برجام را در هاله ای از ابهام قرار داده اند و نشان داده اند که حتی به امضای رئیس جمهور خود پایبند نیستند. ما توصیه می کنیم که همه طرف ها به این موضوع توجه کنند که حق انتخاب برای همه طرف ها وجود دارد و ما نیز براساس منافع خود عمل می کنیم.

در تغییر و تحولاتی که در قوه مجریه ایران در حال وقوع است ممکن است برخی تغییرات صورت بگیرد. البته مواضع حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران همان مواضعی است که بارها اعلام کرده و طرف های مقابل به هیچ وجه نباید به دنبال سوء محاسبات باشند.

 باید بدانند که مواضع ما تغییر نکرده و رفع موثر تحریم های آمریکا و پایبندی کامل طرف های دیگر برجام به تعهداتشان در این زمینه به عنوان اصول مقوم هرگونه توافقی در وین است.  تاریخ جدید مذاکرات وین پس از اطمینان از تغییر و تحولات به طرف های ما در ۱+۴ اعلام خواهد شد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала