واکنش خطیب زاده به رویدادهای کنونی افغانستان

© Sputnik / Shiva Abshenasسعید خطیب زاده سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب زاده سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.08.2021
اشتراک
ایران آخرین تحولات و رویدادهای افغانستان را از نزدیک رصد می‌کند و با همه طرف ها و جریانات سیاسی در افغانستان در تماس مداوم و مستمر است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «مهر»، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه روز 23 اوت (دوشنبه) در خصوص مسائل جاری افغانستان اظهار داشت که جمهوری اسلامی ایران آخرین تحولات و رویدادهای افغانستان را از نزدیک رصد می‌کند و با همه طرف ها و جریانات سیاسی در افغانستان در تماس مداوم و مستمر است.

خطیب‌زاده در ادامه افزود: «جمهوری اسلامی ایران ضمن دعوت از همه طرف‌ها به کاهش خشونت و خویشتنداری، برقراری صلح و ثبات در افغانستان را آمال مشترک مردم افغانستان و کشورهای منطقه می‌داند.

امیدواریم مردم، جریانات و گروه‌های مختلف نیز از فرصت خروج نیروهای اشغالگر فرامنطقه‌ای، جهت تشکیل دولت شفاف، مسئول و پاسخگو که بازتاب دهنده ترکیب جمعیتی و قومی افغانستان باشد و دارای روابط دوستانه، جهت ساختن افغانستانی آباد و شکوفا نهایت استفاده را ببرد.

ترامپ: جو بایدن در مقابل طالبان زانو زد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.08.2021
ترامپ: جو بایدن در مقابل طالبان زانو زد

تاریخ افغانستان نشان داده است که راهکار نظامی برای حل و فصل مساله افغانستان وجود ندارد و ایران در این زمینه آماده همکاری و تسهیل گفتگوها است. جمهوری اسلامی ایران در ۴۰ سال گذشته همواره در کنار مردم افغانستان بوده است و در این برهه سخت نیز در کنار مردم افغانستان خواهد ماند. مجددا لازم است بر حفظ مال، جان و ناموس، حفظ آثار و ابنیه تاریخی و فرهنگی و دستاوردهای مردم افغانستان تاکید کنم.

جمهوری اسلامی از انتقال مسالمت آمیز قدرت و تشکیل دولت فراگیر استقبال می‌کند و امیدوار است که شورای هماهنگی تشکیل شده بتواند صلح را در این کشور حاکم کند.

بدیهی است با توجه به شرایط حاکم و شرایط دشوار فراگیری کرونا، موج جدید مهاجران شکل گرفته است که ضرورت تداوم کمک‌های بشردوستانه و نقش آفرینی سازمان‌های بین المللی در مساعدت برای کاهش آلام مردم افغانستان را دو چندان می‌سازد.

تصاویری که از افغانستان بیرون آمد دل هرکسی را به درد می‌آورد. من شخصا برخی از این تصاویر را تا انتها نتوانستم تماشا کنم و شرم تاریخی برای آن‌هایی است که مدعی حقوق بشر هستند و لب از لب باز نمی‌کنند مگر آنکه دروغ می‌گویند و تجاوزهای خودشان را توجیه می‌کنند.

این مدعیان به نام ملت‌ها به آن ملت‌ها خیانت و کودتا می‌کنند. اما بدانند افغانستان یک بار دیگر نشان داد افول آمریکا بیش از پیش تسریع شده است. توصیه ما این است که واشنگتن به حقوق ملت‌ها احترام بگذارد.

لغو برجام توسط ترامپ باعث می شود که در شرایط بدتر حقوق ملت ایران را بپذیرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.05.2018
لغو برجام توسط ترامپ باعث می شود که در شرایط بدتر حقوق ملت ایران را بپذیرد

هر آنچه در افغانستان اتفاق بیفتد و بخواهد به دولت با ثبات بینجامد، باید بازتاب‌دهنده ترکیب جمعیتی و قومیتی افغانستان باشد و این از طریق راه‌حل سیاسی و گفتگوهای اصیل حاصل می‌شود. جمهوری اسلامی ایران درباره افغانستان، موضع ثابتی دارد و این است که این گفتگوها را تسهیل کرده و به عنوان برادر تلاش کنیم تا اختلافات را کاهش دهیم و به تلاش‌های خود ادامه دهیم که به افغانستان امن برسیم.

در خصوص اقدامات ایران برای کمک به خبرنگاران افغانستانی، در همین راستا اعلام کردیم که یکی از اصول لایتغیر سیاست‌های ایران، مردم افغانستان به شمول خبرنگاران و اصحاب رسانه هستند.

کسانی که در طی این دو و سه هفته با من در تماس بودند می‌دانند ما چه تلاش‌هایی کردیم تا نخبگان افغانستانی در کنار مردم افغانستان در امان باشند و تمام مساعی خودمان را برای حفظ آن‌ها بدون جنجال انجام داده ایم. با همه طرف‌ها در ارتباط هستیم و سعی می‌کنیم این خشونت‌ها به حداقل ممکن برسد.

در خصوص موضع ایران نسبت با طالبان، در حال حاضر اساسا در آن مرحله نیستیم، باید تلاش کنیم که یک دولت فراگیر در افغانستان شکل بگیرد. قطعا این دولت اگر بازتاب دهنده تمامی واقعیت‌های این کشور باشد می‌تواند در این مسیر حرکت کند. قطعا رفتار دولت آتی افغانستان می تواند این مسیر را تسهیل کند. آنچه که امروز برای ما اولویت دارد، جان، مال و ناموس مردم این کشور است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала