گزارش و تحلیل

آیا وقت تحریم آمریکا نرسیده؟

© Sputnik / Maksim Blinov /  مراجعه به بانک تصاویر آیا وقت تحریم آمریکا نرسیده؟
آیا وقت تحریم آمریکا نرسیده؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.08.2021
اشتراک
طبق منشور سازمان ملل فقط شورای امنیت سازمان ملل مجاز است که کشورهای جهان را تحریم کند و هیچ کشوری حق ندارد قوانین داخلی خود را بر دیگر کشورها تحمیل کند.

طبق منشور سازمان ملل که خود ایالات متحده آمریکا نیز آن را در شهر سان فرانسیسکو امضا کرده فقط شورای امنیت سازمان ملل مجاز است که کشورهای جهان را تحریم کند و هیچ کشوری حق ندارد قوانین داخلی خود را بر دیگر کشورها تحمیل کند.

طبق همین منشور هیچ کشوری حق ندارد خواسته خود را بر دیگر کشورهای جهان تحمیل کند.

اما امروزه مشاهده می کنیم ایالات متحده آمریکا اقدام به وضع تحریم های متعدد بر علیه کشورهای مخالف سیاست هایش نموده و دیگر کشورها را وادار می کند تا به این تحریم ها تمکین کند.

از آمریکای لاتین گرفته تا اروپا و آفریقا و آسیا بسیاری از کشورها تحت فشارهای آمریکا قرار دارند فقط چون سیاست های این کشورها با آمریکا همسو نیست و حاضر نیستند خواسته آمریکا را اجرا کنند.

تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.08.2021
تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه

آمریکایی ها همچنین قوانینی مبنی بر تحریم های ثانویه وضع کرده اند که اساس آن این است که کشورهایی که به تحریم های آمریکا تمکین نمی کنند هم تحریم یا جریمه می شوند.

با توجه به اینکه دلار آمریکا ارز مورد تداول در میان کشورهای جهان است ایالات متحده موفق شده تحریم های خود را بر علیه کشورهای جهان وضع کند و به قول معروف به دیگران زور بگوید.

آمریکا برای اینکه بتواند این تحریم ها را پیاده کند با هر کشوری جداگانه تعامل می کند و کشورها را در مقابل یکدیگر قرار می دهد بگونه ای که برخی کشورها که ممکن است به دلایلی با کشور همسایه خود مشکل داشته باشند، با آمریکا در این تحریم ها همراهی کنند و در نهایت آمریکا مدعی باشد که این تحریم ها فقط توسط آمریکا وضع نشده بلکه توسط چندین کشور وضع شده.

این تحریم ها فقط بر علیه کشورهایی که دشمن آمریکا می باشند وضع نمی شود، بلکه حتی کشورهایی که با آمریکا همسو هستند نیز دچار این تحریم ها می باشند.

به عنوان مثال کشور ترکیه که همپیمان آمریکا در منطقه به حساب می آید و عضو ناتو است همین که تصمیم گرفت یک کشیش آمریکایی را به بهانه جاسوسی بازداشت کند یا اینکه تسلیحات مورد نیاز خود را از کشور دیگری غیر از آمریکا خریداری کند تحت تحریم آمریکا قرار گرفت.

نگرانی ترامپ از دسترسی روسیه به تسلیحات آمریکایی در افغانستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.08.2021
نگرانی ترامپ از دسترسی روسیه به تسلیحات آمریکایی در افغانستان

همین نکته نشان می دهد که هیچ کشوری در جهان از این رفتار قلدر معابانه آمریکا در امان نیست، حتی آنهایی که امروزه خود را دوست آمریکا می دانند، و دیر یا زود ممکن است به دلایلی این تحریم ها دامان آنها را نیز بگیرد.

اگر کشورهای جهان در مقابل آمریکا کاری نکنند و فقط تماشاچی باشند قطعا آمریکایی ها ممکن است در آینده اقدامات ایذایی دیگری را صلاح بدانند که بر علیه دیگران اعمال کنند.

این تحریم ها و اعمال ددمنشانه هیچوقت نه به حکومت ها فشار می آورد و نه منجر به تغییر سیاست آنها می شود، فقط ملت ها وانسان های بی گناه هستند که تحت فشار قرار می گیرند.

به همین دلیل به نظر می رسد به نفع جامعه جهانی است تا جلوی این رفتار تکرویانه آمریکا در جامعه جهانی گرفته شود وگر نه این مساله می تواند همه را به سمت و سوی اتفاقات نا خوشایندی بکشد و شاید حتی منجر به بروز جنگ جهانی گردد.

برای این منظور بهترین راه این است که همه کشورهای جهانی متحد شوند و اینبار آنها آمریکا را تحریم کنند و ساختار سیاسی و اقتصادی ای ایجاد کنند که در آن هیچ کشوری خارج از چهارچوب شورای امنیت تحت تحریم قرار نگیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала