گزارش و تحلیل

افغانستان پس از ۴۰ سال حکومتی یکپارچه و قدرتمند نیاز دارد

© AP Photo / B.K. Bangashافغانستان پس از ۴۰ سال حکومتی یکپارچه و قدرتمند نیاز دارد
افغانستان پس از ۴۰ سال حکومتی یکپارچه و قدرتمند نیاز دارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.08.2021
اشتراک
پس از چهل سال جنگ، خونریزی، تنش و آشوب های داخلی در افغانستان اکنون طالبان به طور کامل این کشور را تحت کنترل دارد و در صدد است تا حکومتی واحد در آن تشکیل دهد.

بسیاری بر این باورند که طالبان به عنوان گروهی تندرو حق تشکیل حکومت در افغانستان را ندارد این در حالیست که بسیاری دیگر معتقدند مردم افغانستان خواهان تشکیل حکومتی قدرتمند و واحد در این کشور هستند.

احمد مسعود: برای تحقق صلح حاضرم از خون پدرم بگذرم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.08.2021
احمد مسعود: برای تحقق صلح در افغانستان حاضرم از خون پدرم بگذرم

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده دوره هشتم نهم و دهم مجلس شورای اسلامی ایران به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: کشور افغانستان طی ۴۰ سال گذشته از زمان اشغال روسیه تا کنون روی نظم، امنیت و آرامش را به خود ندیده است همیشه درگیر تنش‌های جدی نظامی بوده و هیچ گروهی نتوانسته کل افغانستان را تحت کنترل خود در بیاورد؛ تا اینکه اخیراً گروه طالبان توانست هر ۳۴ ولایت افغانستان را کمتر از سه هفته که بسیار عجیب است تحت کنترل خود در بیاورد این موضوع نشان‌ دهنده این است که مردم از بی نظمی، ناامنی  مداخله آمریکایی ها، حضور ناتو در افغانستان و کشتار بیرحمانه مردم خسته شده اند.

هیچ نوع مقابله ای با طالبان صورت نگرفت یعنی حتی ارتش مرکزی افغانستان نیز با طالبان مقابله نکردند و طالبان اکنون یک گروه حاکم بر افغانستان است.

وی در ادمه پیرامون دیدگاه های جدید طالبان افزود: با توجه به بیانیه هایی که اخیراً طالبان داده و همچنین اعلام موضع های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که انجام شده نشان دهنده این است که به هر حال این گروه نیز تحت تأثیر قواعد بین المللی است یعنی با گذشته تفاوت دارد.

می توان گفت افغانستان در حال شکل گیری است و به شکل منظم و قاعده مند در می آید شاید علت اینکه برخی از کشورها مانند ایران، قطر، پاکستان، روسیه و چین موافق این روند هستند این نکته است که به هر شکل باید در افغانستان نظم قاعده به وجود بیاید و گروهی حکومت کنند تا مردم بتوانند در چهارچوب آن حکومت انتخاب کنند، رای بدهند و نظر بدهد بنابراین جمهوری اسلامی ایران این عزم و اراده ی جدید را قطعاً حمایت می کند و کمک می کند تا مردم افغانستان از این شرایط اسفبار خارج شوند.

این کمک ها می تواند فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی باشد با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران میزبان بیش از ۴ میلیون نفر افاغنه مهاجر است و در این مدت ارتباط میان جمهوری اسلامی ایران و افغانستان زیاد بوده بنابراین در حوزه های مختلف میان ایران و افغانستان می‌تواند همکاری خوبی صورت بگیرد.

نقوی حسینی ضمن تاکید بر این نکته که در صورت پذیرش سازمان ملل جمهوری اسلامی ایران نیز حکومت طالبان بر افغانستان را می پذیرد بیان کرد: هنگامی که مجموعه ای بر یک کشور مسلط هستند و حکومت مرکزی آن کشور در دست آنهاست و آن کشور را اداره می‌کنند معمولاً کشور های دیگر دست به پذیرش دفاکتو میزنند تا مطمئن شوند آیا آن گروه می تواند ادامه حیات بدهد و کشور را اداره کند یا خیر.

اگر آنها توانستند کشور را اداره کنند، از نظر سازمان ملل متحد مورد پذیرش قرار گرفتند و به نمایندگی از مردم افغانستان در مجامع بین‌المللی حضور پیدا کردند قطعاً جمهوری اسلامی ایران هم آنها را به رسمیت می شناسد و با آنها همکاری می کند.

پوتین: اوضاع افغانستان به امنیت روسیه ربط دارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.08.2021
پوتین: اوضاع افغانستان به امنیت روسیه ربط دارد

نماینده دوره هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی ایران فرار اشرف غنی را رها کردن مسئولیت قانونی وی توصیف کرد و اظهار داشت: اینکه اشرف غنی به لحاظ سیاسی مورد حمایت و دست نشانده آمریکایی ها در افغانستان بود کاملا مشخص و واضح است علیرغم اینکه در کابل هم‌ نمی‌توانست حکومت کند ناتو و نیرو های آمریکایی از اشرف غنی حمایت می کردند و حکومت را سر پا نگه داشته بودند در حالیکه افغانستان توسط حکومت مرکزی اداره نمی‌شد.

 پس از حضور طالبان اشرف غنی با مقادیر فراوان پولی که متعلق به افغانستان بود از این کشور گریخته و مسئولیت قانونی خود را رها کرد طبیعتاً دولت جدید افغانستان خواهان دستگیری، محاکمه و مجازات او است.

سخنگوی سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ایران در ادامه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران طی ۴۰ سال گذشته و در مقاطع مختلف و بحران هایی که افغانستان آن را متحمل شد تلاش کرد تا در حد امکان از مهاجران افغان استقبال کند، آنها را اسکان داد و به آنها کارت مهاجرت داد.

 در هیچ کشوری با مهاجران افغان این‌گونه برخورد نشده، تمام کشور ها اردوگاه دارند و مهاجران افغان را در اردوگاه ها نگهداری می کنند و تحت شرایطی خاص به آنها اجازه تردد می‌دهند در حالی که جمهوری اسلامی ایران مانند اتباع خود با افغانها برخورد کرده مدارس، دانشگاه‌ ها، بیمارستان‌ ها، آب، برق، گاز و تمام امکانات کشور همانند ایرانیان در اختیار مهاجران افغان بوده اما اکنون نیازی به این مهاجرت نیست همانطور که طالبان اعلام کرد تمام گروه ها، مردم، مذاهب و جریانات قومی می‌توانند در افغانستان در امنیت زندگی کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала