گزارش و تحلیل

ملا عبدالغنی برادر؛ حرکت بسوی پست ریاست جمهوری افغانستان

© Sputnik / PMعبدالغنی برادر، رهبر جنبش طالبان
عبدالغنی برادر، رهبر جنبش طالبان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.08.2021
اشتراک
واشنگتن پست: عبدالغنی برادر از هر شانس برای اشغال پست رئیس جمهور برخوردار است.

در حالی که Iیبت الله آخوندزاده رهبر فعلی طالبان*  در سایه باقی مانده است ، ملا عبدالغنی برادر دست راست او ،  فعالانه به سمت ریاست جمهوری حرکت می کند. (در 19 اوت ، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان ایجاد چنین دولتی را با عنوان "امارت اسلامی افغانستان" در توییتر اعلام کرد).

ملا عبدالغنی برادر - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.08.2021
ملا برادر وارد پایتخت افغانستان شد

این ملا برادر بود که سال گذشته مذاکرات طولانی با آمریکایی ها انجام داد ، در نتیجه طالبان و ایالات متحده بر سر خروج نیروهای خود از افغانستان به توافق رسیدند. او اولین فرمانده طالبان بود که با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تماس مستقیم داشت. وقتی جنبش کابل را تصرف کرد ، افغانها به برادر روی آوردند ، نه آخوندزاده. پس از فرار رئیس جمهور اشرف غنی ، برادر اعلام کرد: "ما به یک پیروزی دور از انتظار رسیدیم. اکنون ما به مردم خود خدمات ارائه می دهیم، برای همه ملت آرامش می دهیم و تا جایی که ممکن است برای بهبود زندگی آنان به پیش می رویم."

برادر، داماد ملاعمر کیست؟

ملا برادر روز سه شنبه وارد فرودگاه بین المللی قندهار شد و به تبعید 20 ساله پایان داد و اولین رهبر برجسته ای بود که پس از تصرف قدرت توسط طالبان به افغانستان بازگشت.

وی در سال 1968 در ولایت ارزگان متولد شد اما در قندهار بزرگ شد. مانند بسیاری از افغان ها ، زندگی این مرد پس از ورود شوروی در سال 1979 تغییر کرد. او اسلحه به دست گرفت و در کنار ملا عمر جنگید. او با ملا عمر   روابط خانوادگی دارد - برادر داماد اولین رهبر جنبش طالبان است. علاوه بر این ، او به همراه ملا عمر ، که در سال 2013 درگذشت ، یکی از بنیانگذاران طالبان بود. در سال 1989 ، پس از خروج اتحاد شوروی و تجزیه کشور در نتیجه جنگ داخلی ، برادر یک مدرسه مذهبی در قندهار تأسیس کرد که به یکی از کانون های جنبش تبدیل شد. وقتی طالبان در سال 1996 به قدرت رسید ، وی معاون وزیر دفاع شد.

گزارش شده است که وی عضو گروه کوچکی از شبه نظامیان بوده است که پس از دخالت ایالات متحده و سقوط طالبان برای به رسمیت شناختن دولت جدید در کابل، توافقنامه ای را آماده می کردند ، اما این ابتکار شکست خورد. با افزایش فشار بر طالبان ، ملا برادر از افغانستان فرار کرد و در سال 2010 در شهر کراچی پاکستان دستگیر شد و 8 سال در زندان بود. بر اساس گزارش رسانه ها ، وی تحت فشار واشنگتن آزاد شد.

بازیکن انعطاف پذیر

ملا برادر همیشه با بقیه رهبران طالبان متفاوت بوده است. به عنوان مثال ، او به حمایت جامعه متکی است و در سال 2009 یک "آیین رفتار" نوشت که در مورد چگونگی به دست آوردن قلب و ذهن روستاییان بود و آنرا در میان رزمندگان توزیع کرد.

ملا برادر یک شخصیت محترم در طیف وسیعی از جناح های طالبان است و انعطاف پذیرترین رهبر جنبش محسوب می شود. به گفته ناظران ، این امر او را به یک بازیکن کلیدی و رئیس آینده دولت افغانستان تبدیل می کند. ملا برادر در بازگشت به میهن خود با این سخنان خطاب به اعضای جنبش طالبان گفت: "راه ما اکنون آغاز شده است ، زمان آزمایش از اکنون آغاز می شود چون طالبان قرار است بر کشور حکومت کنند."

*- سازمان تروریستی، ممنوع در فدراسیون روسیه

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала