دلایل افزایش دو برابری قیمت مرغ در ایران

© Sputnik / Evgeny Biyatov /  مراجعه به بانک تصاویر دلایل افزایش دو برابری قیمت مرغ در ایران
دلایل افزایش دو برابری قیمت مرغ در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.08.2021
اشتراک
به گفته کارشناسان افزایش تقاضای مرغ نسبت به گوشت قرمز در ایام محرم سال جاری موجب رشد قیمت آن در بازار شده است، به نحوی که این شب‌ها مرغ حدود دو برابر نرخ مصوب به فروش می‌رود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایلنا، هرساله در ایام محرم تقاضا برای دام زنده افزایش می‌یابد، اما امسال سالی متفاوت برای بازار دام زنده در این ایام است.

محرم سالجاری عرضه دام زنده به شکل گسترده در حال انجام است و در عین حال تقاضا کاهش چشمگیر داشته است.

پیش بینی عجیب از قیمت آینده مرغ و گوشت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.07.2021
پیش بینی عجیب از قیمت آینده مرغ و گوشت

روز گذشته منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام ایران درباره وضعیت بازار دام زنده در محرم سالجاری به ایلنا گفت: افزایش تولید همراه با رکود در بازار دلیل تجربه بازار متفاوت برای دام زنده است.

وی ادامه داد: شیوع فراگیر ویروس کرونا و شرایط بد اقتصادی رکود کم سابقه ای را بر این بازار حاکم کرده است. 

پوریان معتقد است؛ امسال بسیاری از هیئت‌ها و مجالس مذهبی برای صرف هزینه کمتر، مصرف مرغ را جایگزین گوشت قرمز کرده‌اند. 

بدون شک تغییر تقاضای هیئت‌ها و مجالس مذهبی از  گوشت قرمز به مرغ، بر بازار این کالا موثر است. به گفته کارشناسان افزایش تقاضای مرغ نسبت به گوشت قرمز در ایام محرم سالجاری موجب رشد قیمت آن در بازار شده است، به نحوی که این شب‌ها مرغ نزدیک به دو برابر نرخ مصوب به فروش می رود. 

این رشد قیمت در حالی است که مرغ با نرخ مصوب از مرغداران خریداری و فروش بیش از آن تخلف محسوب می‌شود. 

حبیب اسدالله نژاد، نائب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور، درباره بازار مرغ در این روزها به ایلنا اظهار کرد: هر ساله شاهد آن هستیم که با آغاز ماه محرم تقاضا مصرف مرغ در بازار افزایش می‌یابد. 

وی ادامه داد: مصرف در هیئت‌های مذهبی یا نذورات مردم عواملی هستند که تقاضا برای مرغ را در ماه محرم افزایش می‌دهند. 

به گفته اسدالله نژاد؛ اما امسال تقاضا به رغم شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور بیش از حد انتظار بوده است. 

 وی در پاسخ به این پرسش که آماری از میزان افزایش تقاضا برای خرید مرغ وجود دارد، اظهار کرد: در حال حاضر نمی‌توان آمار دقیقی از میزان تقاضا ارائه کرد و باید تا پایان ماه محرم برای اعلام آن از سوی مراجع رسمی منتظر ماند، اما آنچه مسلم بوده رشد تقاضا در بازار است. 

اسدالله نژاد تصریح کرد: از نشانه های رشد تقاضا بالا رفتن قیمت مرغ در بازار  مصرف است که شنیده‌ها از عبور قیمت مرغ از مرز ۴۰ هزار تومان برای هر کیلوگرم حکایت دارد. 

وی تاکید کرد: این افزایش در حالی است که همچنان قیمت مرغ به صورت مصوب و هر کیلو گرم ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان است.

اسدالله نژاد عنوان کرد که با توجه به نرخ مصوب مرغ، قیمت آن در بازار برای مصرف کننده نباید بیش از ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان باشد. 

نائب رئیس کانون سراسری مرغداران گوشتی کشور، به هئیت‌های مذهبی توصیه کرد برای آنکه مرغ با قیمت مصوب به دست‌شان برسد با اتحادیه یا انجمن‌های مرغ گوشتی مذاکره کنند. 

اسدالله نژاد افزود: تشکل‌ها راه ارتباط مستقیم و بدون واسطه با تولیدکنندگان هستند و می‌توانند مرغ را با کمترین اختلاف قیمت با نرخ مصوب تامین و در اختیار هیئت‌ها قرار دهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала