آمریکا در صورت شکست در احیای توافق با ایران به گزینه های ذخیره روی می آورد

© Photo / U.S. State Departmentوزارت خارجه آمریکا
وزارت خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.08.2021
اشتراک
وزارت امور خارجه آمریکا در صورت شکست در احیای برنامه جامع مشترک اقدام مشترک (برجام ) برای برنامه هسته ای ایران، تعدادی از گزینه های ذخیره را تهیه خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، این مطلب را رابرت مالی ، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه با روزنامه پولیتیکو که روز پنجشنبه منتشر شد، اعلام کرد.

طوری که این روزنامه خاطرنشان  می کند، مالی گفت که تیمش "در حال آماده سازی برخی گزینه های پشتیبان و ذخیره  در صورتی است که ایالات متحده و ایران نتوانند در مورد شرایط احیای برجام در ماه های آینده به توافق برسند". پولیتیکو می نویسد که یکی از آنها این است که واشنگتن و تهران با توافقی مطلقاً دیگری با پارامترهای متفاوت از توافق کنونی موافقت کنند. گزینه دوم مجموعه ای از تدابیر و پاسخ های تنبیهی با هماهنگی متحدان اروپایی است. در عین حال، فرستاده ویژه به نشریه پولیتیکو اعلام نکرد که این اقدامات چه می توانند باشد.

درخواست اسرائیل  برای تشکیل راهبرد مشترک با آمریکا درباره برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.08.2021
درخواست اسرائیل برای تشکیل راهبرد مشترک با آمریکا درباره برجام

به گفته این دیپلمات، بازگشت ایالات متحده به برجام "تنها یک علامت سوال بزرگ است"  زیرا واشنگتن به دلیل عدم تعامل از سوی تهران "نمی تواند به طور کامل این روند را کنترل کند". ماللی از بیان درصد احتمال بازگشت ایالات متحده به تعهدات خود بر اساس برجام خودداری کرد. وی تأکید کرد: "اگر به چنین درصدی اشاره کنم، کمک چندانی نخواهم کرد."

فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران تاکید کرد:"اگر ایران در برنامه هسته ای خود به موفقیت برسد و همچنان در زمینه هسته ای به اقدامات تحریک آمیز ادامه دهد، بدون ذکر تحریکات منطقه ای آنها، این [پیشرفت مذاکرات] را به سمت دیگر [دور از رسیدن به توافق] می کشاند." به گفته وی، واشنگتن متوجه است که موضوع بازگشت ایالات متحده به تعهدات خود در برجام هنوز حل نشده است. در عین حال  طوری که وی گفت، باید آمادگی قبول این واقعیت را داشت که "قصد ایران بازگشت به این معامله نیست".

از ماه آوریل، مذاکراتی در وین بین ایران و پنج میانجی بین المللی (روسیه ، انگلیس، چین ، فرانسه و آلمان ) در مورد مسئله بازگرداندن توافق هسته ای برجام به شکل اولیه انجام شده است. طرفین در مورد لغو تحریم های آمریکا علیه ایران، انجام تعهدات هسته ای از سوی ایران و همچنین بازگشت ایالات متحده به برجام بحث می کنند. نمایندگان کشورهای طرف توافق همچنین  بدون مشارکت ایران با هیئت آمریکایی رایزنی های جداگانه ای انجام می دهند. در ابتدا انتظار می رفت که هیئت ها کار را در پایان ماه مه ، سپس  در ابتدای ماه ژوئن به پایان برسانند.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. حالا جوزف بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا اعلام می کند قصد دارد به برجام بازگردد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала