دلیل غیر منتظره از دست دادن آب کره مریخ مشخص شد

© Photo / NASA/JPL-Caltech/University of Arizonaدلیل غیر منتظره از دست دادن آب کره مریخ مشخص شد
دلیل غیر منتظره از دست دادن آب کره مریخ مشخص شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.08.2021
اشتراک
دانشمندان داده های بدست آمده توسط مدارگرد شناسایی مریخ را که دما، غلظت گرد و غبار و غلظت یخ آب را در ارتفاع حدود ۱۰۰ کیلومتری سطح مریخ اندازه گیری می کردند، تجزیه و تحلیل کردند.

به گزارش اسپوتنیک، در مقاله ای که در مجله نیچر استرانومی (Nature Astronomy) منتشر شده است گزارش شده است، که دانشمندان نشان داده اند که طوفان های گرد و غبار منطقه ای به طور غیر منتظره ای در از دست دادن آب مریخ نقش دارند و باعث گرم شدن جو سرد مریخ در ارتفاعات بالا و جلوگیری از یخ زدن بخار آب می شوند.

مریخ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.07.2021
گزارش و تحلیل
آغاز ماموریت فضایی کاوشگر چین، سلفی در مریخ

در نتیجه، مولکول های آب به لایه های نادر پوشش گاز می رسند، محلی که تحت تأثیر تابش فرابنفش به هیدروژن و اکسیژن تجزیه می شوند.

محققان معتقد بودند که مریخ بیشتر آب خود را به دلیل طوفان های گرد و خاک از دست داده است، اما آنها متوجه تأثیر قابل توجه طوفان های گرد و غبار منطقه ای که تقریباً هر تابستان در نیمکره جنوبی کره زمین می شود، نشدند.

طوفان های گرد و غبار، که کل سیاره را در بر می گیرد و هر سه تا چهار سال در مریخ رخ می دهد، دلیل اصلی همراه با ماه های گرم تابستان در نیمکره جنوبی، زمانی که مریخ نزدیک ترین فاصله به خورشید است، محسوب می شدند.

دانشمندان داده های بدست آمده توسط مدارگرد شناسایی مریخ را که دما، غلظت گرد و غبار و غلظت یخ آب را در ارتفاع حدود ۱۰۰ کیلومتری سطح مریخ اندازه گیری می کردند، تجزیه و تحلیل کردند.

دستگاه دیگر، ESA (آژانس فضایی اروپا) Trace Gas Orbiter، غلظت بخار آب و یخ را اندازه گیری کرد.

سرانجام، کاوشگر فضایی مریخ و Volatile EvolutioN (MAVEN) ناسا میزان هیدروژن جدا شده از مولکول آب را در ۱۰۰۰ کیلومتری سطح اندازه گیری کرد. طیف سنجهای Trace Gas Orbiter حتی قبل از شروع طوفان گرد و غبار ، بخار آب را در جو پایین تشخیص دادند.

به طور معمول، دمای جو مریخ با ارتفاع در بیشتر سال مریخ سردتر می شود، به این معنی که بخار آب در جو در ارتفاعات نسبتاً کم یخ می زند. اما وقتی طوفان گرد و غبار شروع شد، بخار آب به ارتفاعات زیادی رسید.
این ابزارها پس از شروع طوفان گرد و غبار، ۱۰ برابر بیشتر آب در اتمسفر میانی پیدا کردند، که دقیقاً مشابه داده های مدارگرد شناسایی مریخ است.

در ارتفاعات بالا، انتظار می رود که بخار آب تحت تأثیر اشعه ماوراء بنفش خورشید به هیدروژن و اکسیژن تقسیم شود.

مشاهدات کاوشگر فضایی مریخ این موضوع را با تشخیص درخشش بالای اتمسفر ناشی از هیدروژن که غلظت آن در طوفان ۵۰ درصد افزایش یافت، تأیید کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала