در دو آمریکایی در آلمان علائم "سندرم هاوانا" مشاهده شد

© AFP 2023 / DPA/Jan Woitasدر دو آمریکایی در آلمان علائم "سندرم هاوانا" مشاهده شد
در دو آمریکایی در آلمان علائم سندرم هاوانا مشاهده شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.08.2021
اشتراک
روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از دیپلمات های ایالات متحده آمریکا می نویسد که دو مقام آمریکایی که در آلمان کار می کنند تحت نظارت پزشک قرار گرفتند زیرا علائم سندرم موسوم به "سندرم هاوانا" در آنها ظاهر شده است.

به گزارش اسپوتنیک، این روزنامه تأکید می کند: "این اولین موارد از این نوع در یک کشور عضو ناتو است که در آن نیروهای آمریکایی و تسلیحات هسته ای مستقر شده اند."

به گفته دیپلمات های نامبرده ، موارد مشابهی در بین آمریکایی هایی که در سایر کشورهای اروپایی کار می کنند، مشاهده شده ،اما آنها جزئیات را فاش نکردند.

تجدید نظر متحدان آمریکا درباره نقش واشنگتن در جهان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.08.2021
تجدید نظر متحدان آمریکا درباره نقش واشنگتن در جهان

این روزنامه می نویسد: "برخی از آسیب دیدگان – ماموران  اطلاعاتی یا دیپلمات هایی هستند که در پیوند با مسائل مربوط به روسیه از جمله صادرات گاز ، امنیت سایبری یا مشارکت سیاسی کار می کنند".

سندرم هاوانا نام علائم غیرعادی  است  که مقامات سیا و وزارت خارجه آمریکا در هاوانا، پایتخت کوبا در سال 2016 و 2017 از آن شکایت می کردند. آنها از جمله از تهوع ، سردرد، وزوز در گوش ها، توهم شنوایی، سرگیجه و احساس فشار در سر شکایت داشتند. وزارت امور خارجه آمریکا در سال 2017 احتمال داده بود که این نتیجه نوعی حمله صوتی بوده باشد.

آسیب دیدگان در دانشگاه پنسیلوانیا مورد بررسی قرار گرفتند. سپس متخصصان گفتند که نشانه هایی از تأثیرات فیزیکی بر بدن بیمار را که می تواند با علائم مشابه مشخص شود، پیدا نکرده اند. به گفته آنها ، "مانند این است که ضربه مغزی بدون ضربه مغزی فوری رخ داده باشد."

برخی از کارشناسان اظهار داشتند که علت این بیماری ها می تواند در معرض قرار گرفتن در معرض امواج رادیویی باشد که منشا و ماهیت آن برای سرویس های اطلاعاتی غربی ناشناخته است.

در سال 2017  وزارت امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد که 21 آمریکایی هنگام کار در سفارت آمریکا در هاوانا آسیب دیده اند . دلیل وخامت سلامتی آنها ، تأثیر خارجی نامعلومی نامیده شد که منبع آن روشن نشده است. برخی از دیپلمات ها شنوایی خود را از دست داده و آسیب مغزی جزئی داشتند. برخی گزارش کردند که آنها احساس ارتعاش و صداهای شدید و لرزشی می کنند در حالی که برخی دیگر این را احساس نمی کردند.

مقامات کوبا اعلام کردند که هیچگونه شاهد و مدرکی حاکی از از چنین تأثیرگذاری بر دیپلمات های آمریکایی دریافت نکرده و واقعیت داشتن این حملات اثبات نشده است.

در ژانویه 2021 ، کاخ سفید اعتراف کرد که ده ها نفر از سندرم هاوانا رنج می برند. در ماه مه روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرد که بیش از 130 دیپلمات آسیب دیده اند و اطلاعات مربوط به ماموران  سیا فاش نشده است.

در ژوئیه 2021 ، رسانه ها دریافتند که از ابتدای سال، علائم "سندرم هاوانا" و همچنین بثورات غیر قابل درک در آمریکایی ها در اتریش ظاهر شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала