پنجاهمین سالگرد تاسیس روابط دیپلماتیک ایران و چین

© AFP 2023ایران و چین
ایران و چین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.08.2021
اشتراک
نیم قرن همکاری، پشتوانه ای برای تقویت روابط ایران و چین و غنی سازی مشارکت استراتژیک جامع به نفع دو کشور در سطح جهان و منطقه است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، امروز 17 اوت (۲۵ مرداد ۱۴۰۰) پنجاهمین سالگرد تاسیس روابط دیپلماتیک ایران و چین است و اکنون نیم قرن همکاری فرصت و پشتوانه ای برای تعمیق دوستی، ارتقای همکاری ها و روابط در زمینه های مختلف و غنی سازی مشارکت استراتژیک جامع به نفع دو کشور در سطح جهان و منطقه است.

در نیم قرن گذشته، روابط دو کشور همواره رو به جلو بوده است و چین و ایران در راستای تقویت این روابط به رغم چالش های مختلف، گام برداشته اند نمونه آن تاکید بر توسعه و تقویت روابط دو کشور در پیام تبریک شی جین پینگ و رییسی به یکدیگر است که به مناسبت پنچاهمین سال روابط منتشر شد.

روابط تاریخی دو کشور اگرچه به دوران باستان و دستکم دو هزار سال پیش باز می گردد اما این رابطه در دوران معاصر اهمیت و شکل جدی تری پیدا کرده است به طوری که روابط دو کشور از سال 2016 میلادی به روابط راهبردی و استراتژیک ارتقا یافته است و به گفته شی جین پینگ از زمان شکلگیری روابط استراتژیک جامع در سال ۲۰۱۶ میلادی، اعتماد سیاسی متقابل بین دو کشور تثبیت شده و همکاری متقابل سودمند در زمینه های مختلف پیشرفت مداوم داشته است.

نقشه جهان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.04.2021
گزارش و تحلیل
نظم لیبرال یا جاده ابریشم؟

یکی دیگر از تلاش های تهران و پکن برای تقویت روابط امضای برنامه جامع همکاری های ۲۵ ساله ایران و چین بود این سند روز هفتم فروردین ۱۴۰۰   توسط محمد جواد ظریف و وانگ یی وزیران خارجه دو کشور در محل وزارت امور خارجه امضا شد تا شرایط برای ادامه همکاری های میان مدت و بلند مدت دو کشور فراهم شود.

 ایران و چین در جریان سفر رسمی شی جی پینگ به تهران در بهمن ماه ۱۳۹۴ با صدور بیانیه‌ای سطح روابط خود را به روابط راهبردی ارتقا داده بودند در بند ۶ این بیانیه دو طرف آمادگی خود را برای رایزنی و مذاکره جهت انعقاد سند همکاری بلندمدت اعلام کردند.

طرح راه ابریشم جدید یا «یک کمربند - یک جاده»، یک طرح سرمایه‌گذاری چینی در زیربناهای اقتصادی بیش از ۷۷ کشور جهان و توسعه دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» است که توسط چین در سال ۲۰۱۳ ارائه شده‌ است این طرح با ۹۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های اقتصادی جهان بزرگترین طرح سرمایه‌گذاری است که تاکنون توسط یک کشور ارائه شده‌است.

جمهوری اسلامی ایران از دیرباز در این برنامه مشارکت فعال داشته است به طوری که ایران اکنون به یکی از اصلی ترین گذرگاه ها و کریدورها برای اجرای طرح یک جاده - یک کمربند تبدیل شده است.

ایران یک کشور بسیار مهم و پل ارتباطی در راه ابریشم با تاریخی دیرینه در این مسیر تجاری است ایران شرق و غرب را به یکدیگر متصل می کند و راه ارتباطی با اروپاست و از لحاظ فرهنگی، اقتصادی و راهبردی نیز یک کشور بسیار مهم، قوی و بزرگ محسوب می شود و در زمینه های علمی، فنی، ترابری، انرژی و سرمایه گذاری می تواند با این برنامه چین همراه شود.

اظهارات عجیب آلنکو درباره دیدار ایران و لهستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.08.2021
اظهارات عجیب آلنکو درباره دیدار ایران و لهستان

ایران همچنین یک منبع مهم انرژی است و می تواند باعث شود تا طرح راه ابریشم چین به بهترین شکل در این زمینه هم اجرایی شود چین یکی از بزرگترین وارد کنندگان نفت، مواد معدنی و مواد شیمیایی از ایران است و ایران این را یک مزیت برای همکاری دو طرف می داند.

چین و ایران در عرصه سیاست بین الملل، به رعایت عدالت و حمایت از یکدیگر پایبند بوده اند چین همواره از توافق هسته ای ایران حمایت کرده و مکررا از آمریکا خواسته است بدون قید و شرط تحریم ها علیه ایران را لغو کند؛ چین در عین حال خواسته های غیر منطقی آمریکا مبنی بر احیای تمام تحریم ها علیه ایران در سطح سازمان ملل و تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران را رد کرده است.

در مقابل جمهوری اسلامی ایران نیز مکررا حمایت خود را از چین در زمینه هایی از جمله مساله هنگ کنگ، سینکیانگ و تایوان که جزو منافع اصولی چین هستند اعلام کرده است.

شیوع کرونا نیز علیرغم همه چالش ها و مشکلاتی که برای دو کشور ایجاد کرد باعث تقویت روابط تهران - پکن شد «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران اولین وزیر خارجه جهان بود که به حمایت علنی از چین پرداخت و ایران نیز تجهیزات ضد همه گیری را سریعا به چین اهدا کرد.

در حال حاضر، عرصه های همکاری بین چین و ایران همچنان رو به گسترش و روابط  مشارکتی و استراتژیک جامع میان پکن و تهران در حال تعمیق است و روز به روز محکم تر می گردد؛ این روند نشان می دهد که دوستی چین و ایران عمیقا ریشه دوانده و سرشار از سرزندگی و حیات است.

فضای همکاری بین چین و ایران با نگاهی به آینده و در چارچوب ابتکار کمربند و جاده، بیش از پیش گسترده تر خواهد شد چین بزرگ ترین کشور در حال توسعه دنیا محسوب می شود و دومین اقتصاد بزرگ جهان است. ایران نیز کشوری با نفوذ و تاثیرگذار در خاورمیانه به حساب می آید که حضورش در حفظ توسعه پایدار منطقه حیاتی است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала