وضعیت اشتغال و بیکاری در ایران چگونه است؟

© Sputnik / Arina Topolevaبازار
بازار   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.08.2021
اشتراک
تحریم‌ها و شیوع همه‌گیری ویروس کرونا و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بسیاری از مشاغل، کسب وکارها و صنوف خدماتی را دچار آسیب کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایرنا»، تحریم‌ها و شیوع همه‌گیری ویروس کرونا و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بسیاری از مشاغل، کسب وکارها و صنوف خدماتی را دچار آسیب کرد.

بر اساس طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران، بررسی نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت) جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر در بهار ١٤٠٠ نشان می‌دهد که ٤١.٤ درصد جمعیت در سن کار (١٥ ساله و بیش‌تر) از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. همچنین این نتایج نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در بین مردان و زنان به ترتیب برابر ٦٩.١ درصد و ١٣.٧ درصد است.

افزایش سطح بیکاری در آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.08.2021
بیکاری طولانی در انتظار آمریکاست

بررسی روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار١٣٩٩)، ٠.٤ درصد افزایش داشته است که خود نشان دهنده بازگشت بخشی از نیروی کار به بازار کار است، اما هنوز با نرخ مشارکت اقتصادی در بهار ١٣٩٨(قبل از شیوع بیماری) که ٤٤.٧ درصد بوده است فاصله مشهودی دارد.

بر اساس این آمار، وقتی به لحاظ جمعیتی تغییرات این شاخص مورد بررسی قرار می‌گیرد مشاهده می‌شود که در فصل بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل حدود ٥٠٠ هزار نفر به بازار کار وارد شده‌اند اما قابل تامل است که جمعیت فعال در بهار ١٤٠٠ نسبت به بهار ١٣٩٨ هنوز حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر کمتر است.

نتایج پژوهش مرکز آمار نشان می‌دهد ارزیابی جمعیت شاغل به تفکیک گروه‌های عمده فعالیت بیانگر آن است که بخش خدمات با ٤٨.٨ درصد بیش‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده و بخش‌های صنعت با ٣٣.٢ و کشاورزی با ١٧.٩ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

براساس این پژوهش‌ها، بررسی نرخ بیکاری جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ٨.٨ درصد از جمعیت فعال، بیکار بوده‌اند. بر اساس این نتایج، نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیش‌تر بوده است. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری کل کشور نشان می‌دهد که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٣٩٩)، ٠.١ درصد کاهش داشته است.

رتبه ایران بین کشورهای جهان در اشتغال زنان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.03.2019
رتبه ایران بین کشورهای جهان در اشتغال زنان

اوج پیامدهای و تاثیرات کرونا بر اقتصاد و کسب و کار در سال ۱۳۹۹ باعث شد که دولت در کنار حمایت های حقوقی و بیمه‌ای و مالیاتی، به فکر ارائه تسهیلات نیز باشد که در همین راستا دولت بالغ بر ۲۳.۵ هزار میلیارد تومان منابع تسهیلاتی با نرخ سود ۱۲ درصد برای کسب و کارهای به شدت آسیب دیده پیش‌بینی کرده بود که بیش از ۵۱۳ هزار فقره ثبت نام برای دریافت تسهیلات ۱۳.۷ هزار میلیارد تومان برای حفظ و صیانت از اشتغال ۹۵۴ هزار نفر در این واحدها اقدام شد.

آمار سازمان برنامه و بودجه نشان می‌دهد که تا پایان مهرماه سال گذشته، حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان نیز برای حمایت از افراد آسیب‌پذیر، شامل خانوارها و بنگاه‌های آسیب‌دیده از بحران کرونا، پرداخت شده است.

اقدامات دولت‌ها در کنار حمایت‌های حقوقی و بیمه‌ای و مالیاتی، ارائه تسهیلات باعث شده است تا انگیزه مردم به سمت بازارهای کار افزایش یابد و با شیوع ویروس کرونایی گرایش از مشاغل سنتی به سمت مشاغل نوین و فناوری در بستر فضای مجازی و کسب و کارهای اینترنتی افزایش یابد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала