ترس پارلمان اروپا از نفوذ روسیه و چین در «خلاء سیاسی» افغانستان

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر پارلمان اروپا
پارلمان اروپا   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.08.2021
اشتراک
در پارلمان اروپا از افزایش نفوذ و تأثیر روسیه و چین در افغانستان در زمینه تشدید وضعیت سیاسی در آن کشور دچار هراس شده‌اند.

به گزارش اسپوتنیک در بیانیه مشترک سران کمیته های پارلمان اروپا در امور بین الملل و رشد و توسعه آمده است: در پارلمان اروپا نگران افزایش نفوذ و تأثیر روسیه و چین در افغانستان در زمینه تشدید وضعیت سیاسی در آن کشور هستند.

دیوید مک‌آلستر، رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا در توییتر نوشت:« اتحادیه اروپا باید به طراحی استراتژی نوینی برای افغانستان و آن منطقه دست بزند و به این نکته مهم توجه داشته باشد که روسیه و چین بسرعت در حال پرکردن «خلاء سیاسی» در افغانستان هستند. از جمله باید از پاکستان، ایران و هند درخواست شود نقش سازنده ای در افغانستان ایفا کنند».

هشدار جدی اتحادیه اروپا به طالبان در افغانستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.08.2021
هشدار جدی اتحادیه اروپا به طالبان در افغانستان

آلکساندر گروشکو، کارشناس سیاسی روسیه در این رابطه گفت:« شرکت ناتو و سازمان پیمان امنیت جمعی نکته عینی و آشکاری است: ناتو در داخل و سازمان پیمان امنیت جمعی در محیط بیرونی ولی منافع مشترک است. اما آیا برای ناتو شرکای متساوی الحقوق وجود دارد؟ نتیجه این غرور بیجا، درخواست بیشرمانه از کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی برای بازکردن مرزهای خود به روسی کسانی است که با ناتو همکاری کردند».

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا گفت:«شرکت نیروهای آمریکایی در جنگ داخلی در کشورهای دیگر مطابقتی با منافع ملی ایالات متحده ندارد. من کاملا به تصمیم خود پایبند هستم».

گفتنی است حامد کرزای، رئیس جمهور سابق افغانستان در حساب توییتر خود خبر داده بود که یک شورای هماهنگ‌کننده برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت با حضور او، عبدالله عبدالله، رئیس شورای ملی آشتی و گلبدین حکمتیار، فرمانده سابق جنگ افغانستان تشکیل شده است تا انتقال قدرت به شکل صلح‌جویانه صورت گیرد.

سهیل شاهین، نماینده طالبان در قطر روز۱۵ اوت گفته بودکه طالبان برای انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در افغانستان تلاش می‌کند و می‌خواهد حکومت اسلامی فراگیری را تشکیل دهد که در آن همه افغانها نماینده داشته باشند.

سخنگوی طالبان گفت که هیچ انتقامی در کار نیست و همه کسانی را که در دولت یا ارتش خدمت کرده‌اند، مورد بخشش قرار خواهند گرفت. به گفته او غیرنظامیان مجبور نیستند از ترس کشور را ترک کنند.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا از ضرورت یک موضع‌گیری هماهنگ سخن گفت. «واضح است که به زودی دولتی جدید در افغانستان روی کار خواهد آمد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала