دلتا ویروس در ایران رکورد شکنی کرد

© Photo / IRNAکرونا در ایران
کرونا در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.08.2021
اشتراک
کارشناس: در حال حاضر متاسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح کشور حدود 37.4 درصد است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، با ثبت رکورد فوت 620 نفر به دلیل ویروس دلتا، برخی از کارشناسان براین باورند این روند تازه آغاز شده و باید تا 14 روز آینده منتظر ثبت رکوردهای تازه‌ای در این زمینه باشیم.

در این زمینه کارشناسان براین باورند که سیر صعودی بیماری به دلیل قابلیت سرایت بسیار بالای دلتا در سراسر کشور موج سهمگینی از بیماران را روانه مراکز درمانی کرد که بدحالی برخی از آنها به نوعی تمام ظرفیت تخت‌های بیمارستانی را در بخش بستری عادی و مراقبت‌های ویژه را تکمیل کرد.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در تایید شرایط فعلی روز گذشته رسماً اعلام کرد: «شرایط فعلی و روند صعودی بیماری در موج پنجم باعث شده تا هنوز امکان برآورد از رسیدن به قله پیک پنجم را نداشته باشیم و مشخص نیست که چه زمانی به این نقطه خواهیم رسید و این اتفاق نگران کننده است.

دپوی داروهای کرونا در گمرک فرودگاه امام خمینی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.08.2021
دپوی داروهای کرونا در گمرک فرودگاه امام خمینی

در استان سیستان و بلوچستان 9 شهرستان در وضعیت زرد، 7 شهرستان در وضعیت نارنجی و 6 شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند و در این استان به قله موج بیماری رسیده‌ایم البته این اولین موج جدی بیماری در استان سیستان و بلوچستان بوده و اکنون خوشبختانه روند نمودار بیماری در این استان، نزولی می‌شود.

در استان هرمزگان 13 شهرستان در وضعیت قرمز و 2 شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند. در استان هرمزگان علیرغم اینکه الگوی بیماری مشابه سیستان و بلوچستان داشت و شاید زودتر از سیستان و بلوچستان، موج بیماری در هرمزگان آغاز شد اما همچنان به قله موج بیماری نرسیده ایم و تحلیل های مختلفی در این زمینه وجود دارد که یکی از دلایل اصلی آن، حجم مسافرت‌ها و ورود گردشگران به ویژه به جزایر هرمزگان است.

یکی از موضوعاتی که همواره در رصدخانه سلامت وزارت بهداشت به طور جدی پیگیری می کنیم، پایش رعایت پروتکل های بهداشتی در سراسر کشور است. در حال حاضر متاسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح کشور حدود 37.4 درصد است.

اگر رعایت پروتکل های بهداشتی به کمتر از 80 درصد برسد یعنی در معرض خطر هستیم. درصد رعایت پروتکل های بهداشتی در استانهای مختلف متفاوت است بگونه ای که در تهران، 44 درصد، سیستان و بلوچستان 27 درصد، هرمزگان 35 درصد، البرز 44 درصد و خوزستان 42 درصد است».

علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به سهمگین بودن پیک پنجم نسبت به موج‌های گذشته گفت: «طولانی شدن مدیریت و کاهشی شدن آمارها در یک پیک می‌تواند مشکلات را گسترش دهد. علی رغم گذشت نُه هفته از پیک پنجم کرونا همچنان همه شاخص‌های بیماری صعودی است، بنابراین طبق پیش بینی‌ها از امروز تا دو هفته دیگر در انتظار روزهای سختی خواهیم بود».

 کمبود دارو در مراکز درمانی، چالش جدی برای درمان بیماران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.06.2021
کمبود دارو در مراکز درمانی، چالش جدی برای درمان بیماران

در استان مرکزی با احتساب 508 مورد ابتلای جدید، تعداد موارد مبتلا به کرونا ویروس از زمان شیوع این ویروس تاکنون به 75 هزار و 348 نفر رسیده است. در این مدت هشت مورد فوتی در اثر ابتلا به ویروس کرونا در استان مرکزی گزارش شده که بر این اساس، تعداد فوتی‌ها به دو هزار و 338 نفر رسید.

در حال حاضر 33 شهرستان استان فارس در وضعیت پرخطر یا قرمز قرار گرفته که این موضوع در کنار افزایش مبتلایان و جان‌باختگان به ویژه کاهش سن فوتی‌ها وضعیت را در یک حالت اضطرار قرار داده و دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز این موضوع را بارها بیان کرده است.

با اعلام جان باختن 31 هم استانی دیگر در اثر این بیماری طی روز گذشته تاکنون، مجموع جان باختگان ناشی از کووید 19 از ابتدای شیوع بیماری به پنج هزار و 622 نفر رسیده است. با اشاره به فوت 25 نفر دیگر، 11 نفر از این تعداد در ارومیه، پنج نفر در خوی، چهار نفر در میاندوآب، دو نفر در شاهین‌دژ و سه نفر نیز در شهرهای پلدشت، ماکو و نقده بوده است. با این تعداد فوتی، شمار کلی فوتی‌ها در استان آذربایجان‌غربی به پنج هزار و 99 نفر رسیده است.

با توجه به فوت 31 بیمار کرونایی دیگر در استان کرمان، مجموع جان باختگان کرونا در استان کرمان از ابتدا به 3 هزار و 916 نفر رسیده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала