۴۰ تا ۵۰ درصد ایرانی‌ها به کرونا مبتلا شده اند

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر ابتلای تعداد زیادی از پرستاران در ایران به کرونا: رقم جدید
ابتلای تعداد زیادی از پرستاران در ایران به کرونا: رقم جدید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.08.2021
اشتراک
متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه حدود نیمی از مردم ایران تاکنون به کرونا مبتلا شده‌اند، گفت: این آمار دلیلی بر مبتلا نشدن به واریانت دلتا نیست و حتی این افراد از کرونای دلتا در امان نبوده و در صورت عدم رعایت، مجدد به بیماری مبتلا خواهند شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از مهر، مسعود مردانی متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه ویروس دلتا کرونا تمام معیارهای بین المللی را برهم زد، گفت: برای مثال برخی کشورها تصور می‌کردند با واکسیناسیون ۷۰ درصدی و ایمنی گله‌ای می‌توان بهبود یافت اما در حال حاضر خلاف آن ثابت شده است.

بازدید سرزده هشتمین رئیس جمهور ایران از داروخانه‌ای در تهران +ویدئو، عکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.08.2021
بازدید سرزده هشتمین رئیس جمهور ایران از داروخانه‌ای در تهران +ویدئو، عکس

این متخصص بیماری‌های عفونی جمعه شب در یک برنامه زنده تلویزیونی با عنوان "آنچه باید درباره کرونای دلتا بدانیم" حضور یافت و با اشاره به این‌که وضعیت دلتا کرونا تنها مختص به ایران نیست، افزود: انگلستان، هند، استرالیا و آمریکا هم با این سویه شایع درگیر هستند.

او ادامه داد: به نظر می آید ویروس دلتا بیش از تصورات ما قابل سرایت بوده است، هفته پیش دبیر سازمان جهانی بهداشت در یکی از مصاحبه های خود اعلام کرد که این بیماری به اندازه ای منحصر به فرد بوده و مشخصات خاص خود را دارد که دچار پاندمی دلتا شده ایم.

این متخصص بیماری‌های عفونی در ادامه درخصوص ابتلای افرادی که واکسن کرونا را دریافت کرده اند به ویروس دلتا، گفت: کسانی که واکسن تزریق کرده اند در صورت ابتلا به دلتا کرونا، فرم خفیف آن را می‌گیرند و معمولا در بیمارستان بستری نمی‌شوند یا حتی اگر هم در بیمارستان بستری شوند به صورت سبک بیماری در بدن آنها نمایان خواهد شد و نیازی به ICU پیدا نمی‌کنند و حتی بر اثر ابتلا فوت نخواهد کرد که این موضوع یک مزیت مهم نسبت به افرادی است که واکسینه نشده اند.

وی افزود: طبق آمار بین ۴۰ تا ۵۰ درصد ایرانی‌ها از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به بیماری مبتلا شده اند و حتی این افراد از کرونای دلتا در امان نبوده و مجدد به بیماری مبتلا خواهند شد.

این متخصص بیماری‌های عفونی ادامه داد: افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شده باشند، در صورت ابتلای مجدد به کرونا آن هم از نوع دلتا، با شدت خفیف ابتلا را تجربه می‌کنند و نسبت به سایر افرادی که کرونا نگرفته‌اند این موضوع به عنوان یک مزیت از نظر زنده ماندن برایشان تلقی خواهد شد.

او با رد شایعه و باور برخی افراد که معتقدند افرادی که به کرونای دلتا مبتلا می‌شوند، دیگر زنده نخواهند بود، گفت: این امری نادرست است زیرا کرونا دلتا مانند کرونای قبلی بوده و فرد بعد از ابتلا به این بیماری باید زیر نظر پزشک باشد و مراحل درمان را طی کند زیرا این بیماری ۸۰ الی ۸۵ درصد سبک یا بی علامت است که بعضی از آن‌ها نیز نیازی به پزشک نداشته و فقط ۱۵ درصد به طبابت احتیاج دارند.

جهانپور: برای ۱۵ روز واکسن در اختیار داریم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.08.2021
جهانپور: برای ۱۵ روز واکسن در اختیار داریم

وی همچنین در خصوص علائم افراد مبتلا به ویروس دلتا افزود: در حال حاضر در این شرایط هیچ کس بیماری سرماخوردگی نداشته و تمامی آن‌ها کرونا خوانده خواهند شد، کسانی که با علائم گلو درد، آبریزش بینی، عطسه و سرفه به پزشک مراجعه می‌کنند قطعاً به کرونا دلتا مبتلا شده اند و بسیاری از افرادی که این علائم مشابه سرماخوردگی را دارند نیازی به دادن تست PCR ندارند.

این متخصص بیماری‌های عفونی در ادامه تاکید کرد: تبی که بیش از سه روز ادامه پیدا کند و بالای ۳۸ درجه باشد کرونا دلتا بوده که یکی از علائم شناخته شده آن سرفه‌های خشک و تنگی نفس که مهم‌ترین نشانه بیماری است، همچنین ۸۵ درصد از بیماران نیازی به سی تی اسکن و دارو ندارند اما باید حتما در قرنطینه بمانند.

او گفت: همچنین باید در نظر داشت بعضی از موارد بیماری کرونا دلتا، تا هجدهمین روز PCR آنها مثبت بوده و تراوش ویروس در بدن آنها وجود دارد و به همین دلیل دوره قرنطینه برای بیماران کرونا دلتا دو تا سه هفته است، نیز اگر یکی از اعضای خانواده قبلاً به کرونا مبتلا و این بار نیز مبتلا شود تراوش ویروس از دستگاه تنفسی فوقانی به حداقل می‌رسد زیرا در ابتلا قبلی آنتی‌بادی بدنش محافظت نسبی علیه بیماری ایجاد کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала