موثرترین دارویی که بشریت در حال نابود کردن آن است

CC0 / Pixabay / موثرترین دارویی که بشریت در حال نابود کردن آن است
موثرترین دارویی که بشریت در حال نابود کردن آن است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.08.2021
اشتراک
شواهد نشان می دهد که عوامل باکتریایی نسبت به آنتی بیوتیک‌ها مقاوم می شوند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، هر فردی حداقل یکبار در طول زندگی خود از آنتی بیوتیک‌ها استفاده کرده است. آنتی بیوتیک‌ها دسته‌‌ی مهمی از داروها هستند که برای درمان عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شوند. به این صورت که یا باکتری‌ها را به طور کامل در بدن از بین می‌برند و یا از رشد و تکثیر آن‌ها جلوگیری می‌کنند.

موضوع نگران‌ کننده در مورد مصرف آنتی بیوتیک‌ها که امروزه به یکی از دغدغه‌های اصلی کادر درمان و محققین حوزه‌ی پزشکی و آزمایشگاهی تبدیل شده است، مقاومت عوامل باکتریایی نسبت به آنتی بیوتیک‌ها است. مقاومت باکتری نسبت به دارو نه تنها بار اقتصادی زیادی به همراه دارد، بلکه دوره‌ی بهبودی بیمار را طولانی‌تر می‌کند.

سازمان بهداشت جهانی در مورد درمان کرونا با آنتی بیوتیک هشدار داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.11.2020
سازمان بهداشت جهانی در مورد درمان کرونا با آنتی بیوتیک هشدار داد

علاوه‌بر این، در صورت مقاومت یک باکتری در برابر آنتی‌بیوتیک ممکن است پزشک مجبور به تجویز چندین دارو شود که احتمالا عوارضی را برای سلامتی بیمار در پی خواهد داشت.

پنی‌سیلین، میراث الکساندر فلمینگ اسکاتلندی برای بشریت است. او که این روزها سالروز تولد 140 سالگی‌اش در گوشه و کنار دنیا جشن گرفته می‌شود، سال‌ها به دنبال دارویی بود که عفونت را بدون آسیب زدن به بافت سالم بدن، کنترل کند.

شاید داستان کشف پنی‌سیلین را به صورت داستان جذابِ رویشِ تصادفی کپک روی نمونه آزمایش شنیده باشید اما حقیقت این است که فلمینگ نزدیک به 20 سال از عمر خود را صرف به ثمر رسیدن این دارو کرد.

تولید «داروی معجزه‌گر» در ابتدا بسیار محدود بود و تنها، راهیِ جبهه‌های نبرد در اروپا می‌شد اما پس از پایان جنگ جهانی دوم، کم‌کم در دسترس عموم قرار گرفت و عمل جراحی را از یک قمار خطرناک تبدیل به راه شفا و بهبودی کرد.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت، متأسفانه استفاده نادرست و فراگیر از این دارو در 80 سال گذشته باعث شده است که پزشکان اعلام کنند، افزایش سطح «مقاومت آنتی‌بیوتیکی» هم‌اکنون به مرز هشدار رسیده است.

طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، مقاومت به آنتی‌بیوتیک یعنی میکروب‌های بیماری‌زا که برای از بین بردن آن‌ها از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود، با جهش ژنی (موتاسیون) نسبت به این داروها مقاوم شوند.

مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک یکی از دلایل ایجاد این بحران است. در حال حاضر در بسیاری از کشورها قوانین محدود شونده‌ای برای تجویز و استفاده از این نوع داروها وضع‌ شده است. پزشکان و مقامات بهداشتی جهانی امیدوارند با وضع این محدودیت‌ها بتوانند میزان اثرگذاری این داروی نجات‌بخش را حفظ کرده و میراث فلمینگ را دست‌کم برای یک قرن دیگر زنده نگه‌دارند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала