گزارش و تحلیل

دلار 4200 بزودی حذف می شود

© Fotolia / Pakhnyushchyyدلار 4200 بزودی حذف می شود
دلار 4200 بزودی حذف می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.08.2021
اشتراک
چند روز پس از تحویل گرفتن دولت توسط آقای رئیسی به یکباره قیمت ارز به سرعت افزایش پیدا کرد، در حالی که بسیاری توقع داشتند حد اقل طی چند ماه اول شروع کار دولت سیزدهم قیمت ارز کاهش یابد یا حد اقل ثابت بماند.

این شرایط در حالی است که آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری سابق ایران اعلام کرده بود دولت دوازدهم قرار است خزانه را با بالاترین ذخیره ارزی در تاریخ ایران به دولت سیزدهم تحویل می دهد.

البته همین اظهار نظر شبهه های زیادی را ایجاد کرد که شاید آقای جهانگیری تلاش داشت توقع ها را به صورت کاذب نسبت به دولت سیزدهم بالا ببرد.

به هر حال اگر اینگونه بود و حرف های آقای جهانگیری صحت داشته باشد، قطعا آقای رئیسی این امکان را دارد تا به رئیس بانک مرکزی دستور دهد برای ایجاد ثبات در بازار ارز اقدام به تزریق ارز در بازار کند.

برخی هم باور دارند که از همان ابتدای کار آقای رئیسی برخی مخالفین دولت ایشان تلاش دارند وی را ناتوان در حل مشکلات اقتصادی نشان دهند و به همین دلیل بازار ارز را به هم ریخته اند تا مثلا بگویند سالی که نیکوست از بهارش پیداست.

گزارش بانک مرکزی ایران از نرخ دلار  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.08.2021
گزارش بانک مرکزی ایران از نرخ دلار

برخی هم شاید برای مقاصد سیاسی تلاش داشته باشند چنین اتفاقی رخ دهد، مثل ماجرای سهم خواهی از دولت و یا فشار بر دولت جدید برای مشارکت در مذاکرات هسته ای و یا ...

طی چند دوره قبل همیشه رؤسای جمهوری تلاش می کردند وقتی قدرت را تحویل می گیرند قیمت ارز و شرایط اقتصادی را با همه توان خود تثبیت کنند واینکه آقای رئیسی در این زمینه مانند آنها عمل نکرده این ذهنیت را ایجاد می کند که وی برای طرح و برنامه دیگری و آن تثبیت قیمت واحد ارز است تلاش می کند.

یعنی عملا قیمت رسمی ارز را به حدی برسانند که با قیمت بازار متعادل شود و بعد همه قیمت های متعدد ارز را حذف کنند و قیمت واحد برای قیمت ارز اعلام شود بگونه ای که بازار قیمت ارز را تعیین کند نه نرخ دستوری مانند 4200.

از ابتدای سال جاری، 67 درصد از کالاهای وارداتی به ایران با ارز 4200 انجام شده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.08.2021
از ابتدای سال جاری، 67 درصد از کالاهای وارداتی به ایران با ارز 4200 انجام شده است

به این شکل پیش بینی می شود بخش بزرگی از رانت های اقتصادی حذف شود و ضرر هایی که دلار 4200 به کشور زد و به جیب برخی نزدیکان به دولت رفت از میان برود.

از همان ابتدا هم عموم اقتصاد دانان با مساله "اعلام نرخ دستوری ارز" مخالف بودند و همه پیش بینی می کردند که این ارز که با نام ارز جهانگیری معروف شده بود فقط موجب ایجاد رانت فراوان در کشور گردد.

در همه کشورهایی که نرخ ارز دستوری بوده و هست این مساله موجب ایجاد فساد و رانت می شده و می شود و ایران هم این مساله را در ابتدای انقلاب تجربه کرده بود و بعد زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی که خود که شخص بازاری هم بود و با بازار آشنایی کامل داشت ارز (آنزمان هفت تومانی) حذف شد ونرخ بازار آزاد تعیین کننده قیمت ارز شد.

در همان زمان هم بسیاری از رانتخواران که از ما به التفاوت قیمت ارز ملیاردها به جیب زده بودند شدیدا با این ماجرا مخالفت کردند.

حال برخی تحلیلگران اقتصادی باور دارند سیاست اقتصادی دولت جدید ایران بر این مبنا باشد که سیستم مالی را نظم بدهد و قیمت ارز را واحد اعلام کند، چون اگر اینگونه نشود هم اموال مملکت به تاراج می رود و هم اینکه امکان مبارزه با فساد میسر نمی باشد.

برای رسیدن به این امر هم نیاز است که مقداری بازار را آزاد بگذارند تا جایی که همه آنهایی که توان خرید ارز دارند هر چه دارند ارز بخرند و بعد بانک مرکزی ورود کند و با اعلام قیمت واحد برای ارز قیمت را تثبیت کند.

برای اینکه خزانه ضرر نکند هم نیاز است قیمت واحدی که بانک مرکزی اعلام می کند معادل قیمت عرضه و تقاضای بازار باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала