چرا جمعیت زنان در کشورهای جهان کاهش می‌یابد؟

© AFP 2023 / Nicolas Asfouriزنان
زنان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.08.2021
اشتراک
پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰، ۴.۷ میلیون نوزاد دختر دیگر نیز از بین بروند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تارنمای« ساینس‌آلرت»، در مطالعات جدید از مدلی مبتنی بر داده‌های مربوط به ۳.۲۶ میلیارد تولد در ۲۰۴ کشور جهان استفاده شده است و در آن مشخص شده که در ۱۲ کشور شواهدی قوی از عدم تعادل نسبت زن و مرد وجود دارد و ۱۷ کشور دیگر نیز در معرض این خطر هستند.

از دهه‌ی ۱۹۷۰ تاکنون سقط جنین بر پایه جنسیت در کشورهایی مثل چین، هند و ۱۰ کشور دیگر باعث از بین رفتن ۲۳ تا ۴۵ میلیون نوزاد دختر شده است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰، ۴.۷ میلیون نوزاد دختر دیگر نیز از بین بروند.

یافته جالب باستان شناسان کشف جدیدی در مسئله برابری جنسیتی است  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.11.2020
یافته جالب باستان شناسان، کشف جدیدی در مسئله برابری جنسیتی است

نکته‌ی مثبت این تحقیقات این است که شرایط این کشورها به خصوص چین و هند که ۹۵ درصد این سقط جنین‌ها در آن‌ها رخ می‌دهد، در حال بهبود است. براساس این مدل، پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۱۰۰ این کشورها ۵.۷ میلیون نوزاد دختر دیگر را از دست بدهند.

محققان این مقاله می‌گویند برای برقراری تعادل جنسیتی باید اقدامات فوری در چین، هند، آلبانی، ارمنستان، جمهوری آذربایجان و ویتنام انجام شود. اگر این تعادل در سایر کشورهایی که در آن‌ها پسران به دختران ترجیح داده می‌شوند مانند مصر، افغانستان، نیجریه، پاکستان و تانزانیا از بین برود بر طبق مدل‌سازی انجام شده می‌توان پیش‌بینی کرد که تا سال ۲۱۰۰ احتمال از دست دادن ۲۲ میلیون فرزند دختر دیگر وجود خواهد داشت.

اگرچه همه‌ی این موارد فرضیات هستند اما با افزایش قابلیت تشخیص جنسیت جنین و دسترسی بیشتر به امکانات سقط جنین و همچنین افزایش تبغیض جنسیتی بروز چنین اتفاقی دور از ذهن نیست. علاوه بر سقط جنین مبتنی بر جنسیت، محققان کودک کشی و عدم وجود مراقبت‌های بهداشتی مناسب برای زنان را علت از بین رفتن فرزندان دختر و زنان در سراسر جهان می‌دانند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала